Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Barnemat før i tida

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-08, 18:42   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemat før i tida

Jeg ble visst fullammet kjempelenge, og derfor er jeg smart.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 19:07   #2
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg ble visst fullammet kjempelenge, og derfor er jeg smart.

Jeg ble ikke ammet i hele tatt og lurer veldig på hvor smart jeg kunne ha endt opp.

Ellers vet jeg ikke hva jeg fikk å spise, jeg er født i 76 av røykende foreldre, og tror jeg sikkert fikk grøt fra seinest 3 måneders alder, middag og.
Tran har jeg garantert aldri fått!

Fluor fikk jeg fra 6 ukers alder (prøveprosjekt), og jeg har kun hatt ett eneste hull, når jeg var 18 år.

Gammel 24-03-08, 20:22   #3
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ble ikke ammet, og jeg ble offer for røyking både inni og utenfor magen. Det var standard at pappa satt med meg på fanget og røykte.
Jeg fikk mme i ca et år, grøt ved to månederes alder, og most potet med saus som middag fra tre måneder. Brødskiver uten skorpe fra ca seks måneder.

Det var andre tider, gitt.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 20:34   #4
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg ble ikke ammet mer enn noen få dager. så jeg fikk MME. fikk grøt og middag fra 3 mnd. alder om jeg ikke husker feil. Har ikke noen babybok å se i.

2 eldre søsken ble heller ikke ammet og mye samme med middag.

1 bror født i 95 ble aldri ammet. Mamma nektet å prøve. Fikk middag fra 3-4 mnd alder og snop først påske (født i jula) .

Mannen ble ammet til han var 3 mnd, da fikk han tenner og det ble slutt. Middag begynte hun med fra da av.

Mamma mener at jeg har gitt for lite mat til gutten som fikk bare 1-2 måltider med fast føde opp til han var over 6mnd. Nå har han snart 9 og får 3-4 med fast føde.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 20:38   #5
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er født på slutten av 70-tallet og ble ammet i omtrent 13 mnd. Mamma trodde jeg hadde sluttet av meg selv da jeg var rundt et år, men da hun reiste bort på seminar fikk hun skikkelig melkespreng. Vi samsov, og jeg pleide å forsyne meg selv uten av hun merket det

Mannen er fra slutten av 60-tallet, og han er oppfostret på utvannet kumelk. Han er frisk som en fisk, jeg har både astma og allergi. Men i følge mamma fikk de allergifrie søskene mine havregrøt, mens jeg (som var den eldste og mest bortskjemte) fikk fin ferdigmat på glass. Hvem vet hva de tilsatte på den tiden.

Kjenner jeg har litt dårlig samvittighet for at vi ikke har laget babyalbum. Til gjengjeld har vi tatt bilder nesten hver dag, så de er godt dokumenterte likevel

Gammel 24-03-08, 20:41   #6
Left
Passiv

Standard

Ja ja, da har jeg fått forklaring på mine manglende hjerneceller.

Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 20:48   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, her var det flere som kun hadde fått vegetarmat. Var det noe som var in på syttitallet, eller?

Jeg fikk i hvert fall kjøtt, vet jeg. Moren min sa at hun dro til slakteren i ens ærend for å kjøpe fineste indrefilet som hun laget babymat av.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 21:19   #8
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jøss, her var det flere som kun hadde fått vegetarmat. Var det noe som var in på syttitallet, eller?

Mine foreldre var svært aktive i Steinerbevegelsen og opptatt av økologi og vegetarmat. Selv om jeg har fått vite av pappa i ettertid at han i all hemmelighet hadde et fenalår i klesskapet sitt
Jeg trenger vel ikke si at jeg hadde tøybleier, ull, hjemmelaget og hjemmefarget tøy i ren bomull, kun treleker og myke dukker.
Min store, store drøm som lita var rosa klær og Barbiedukker men det var helt forbudt.

Gammel 24-03-08, 21:23   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg trenger vel ikke si at jeg hadde tøybleier, ull, hjemmelaget og hjemmefarget tøy i ren bomull, kun treleker og myke dukker.
Min store, store drøm som lita var rosa klær og Barbiedukker men det var helt forbudt.

Det hørtes kjent ut ja. Et sminkehode var min store drøm. Jeg pleide også å si høyt på butikken "Vi drikker ikke Cola, for det er kapitalistisk" fra omtrent treårsalder. Og det hele førte til at jeg er hoppende begeistret for glitter, glam, og amerikansk femtitall.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 22:09   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Selv om jeg har fått vite av pappa i ettertid at han i all hemmelighet hadde et fenalår i klesskapet sitt

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 20:52   #11
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Foreldrene mine var (og er) relativt "alternative". Pappa har vært vegetarianer nesten hele livet og mamma er periodevegetarianer. Dvs. at hun spise kjøtt hvis det serveres og lager noen kjøttretter, blant annet julemat og påskelam, men hovedsaklig spiser og serverer hun vegetariansk hjemme. Mormor (som var lege) saboterte vegetaropplegget, da hun var bekymret for at broren min og jeg ikke skulle i oss alt vi "trengte".

Jeg har lært mye av mamma om hvordan man skal sette sammen et fullverdig (og smakfullt) kosthold helt uten kjøtt, fisk og egg, så jeg vil påstå at mormors bekymringer var ganske så grunnløse. Og jeg har lært niesen min (som ble vegetarianer som 14-åring) mye om hva hun må inkludere i sitt daglige kosthold for at det skal være fullverdig.

Jeg pleier å si at mitt ungdomsopprør var å bli kjøtteter.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 21:18   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den eldste sønnen min er født i 1986, så det er vel nesten "før i tida" det også. Da var det vanlig å gi fast føde fra 3 måneders alder, jeg ventet "helt" til han var 4 måneder og begynte forsiktig med risgrøt blandet med morsmelk, mend et var veldig små mengder han spiste på den alderen. Pumpet melk til grøten lenge. Ammet til han var 17 måneder, og gjorde ellers omtrent som med de barna som kom senere.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 20:31   #13
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skal vi se, jeg ble ammet til jeg var 3 mnder, da tok visst melken slutt. 3 mnder gammel fikk jeg middag for første gang; grønnsaksblanding på glass, 11 dager senere fikk jeg mitt første kveldsmåltid, risgrøt. En halv måned senere: kavringgrøt (?), byggrøt. 5 mnder gammel fikk jeg helmelk for første gang.

Min mor røykte seg gjennom svangerskapet samt tiden etterpå også

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 20:49   #14
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg og mine tre søsken ble alle ammet i et helt år (1961, 1964, 1966 og 1971). Vet ikke når vi begynte med annen mat, men er mektig stolt av moderen som sto på sitt og ammet i vei i slike tider.

Gammel 27-04-08, 21:30   #15
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke oversikten over hvordan det sto til i heimen da jeg ble født, men Fru Svigerkanin fortalte nylig om ammesituasjonen da hun fikk sine barn på begynnelsen av 70-tallet: de fikk ikke ha babyene hos seg på barsel, men fikk dem bragt til seg hver 4. time for amming. Hjemme måtte hun veie barnet før og etter hvert måltid for å vite nøyaktig hvor mye barnet hadde spist, v.hj.a. en vekt man fikk leie på apoteket. Ikke rart det ikke innbydde til amming særlig lenge. Hennes mor ba henne imidlertid om å droppe veiinga, det mente hun var noe tull, og heldigvis lyttet Fru Svigerkanin til dette kloke råd.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:52.