|
|
|
|
#2 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnemat før i tida
Jeg ble ikke ammet i hele tatt og lurer veldig på hvor smart jeg kunne ha endt opp.
|
|
|
#3 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Sv: Barnemat før i tidaJeg ble ikke ammet, og jeg ble offer for røyking både inni og utenfor magen. Det var standard at pappa satt med meg på fanget og røykte. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Øyboer
Sv: Barnemat før i tidaJeg ble ikke ammet mer enn noen få dager. så jeg fikk MME. fikk grøt og middag fra 3 mnd. alder om jeg ikke husker feil. Har ikke noen babybok å se i. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Barnemat før i tidaJeg er født på slutten av 70-tallet og ble ammet i omtrent 13 mnd. Mamma trodde jeg hadde sluttet av meg selv da jeg var rundt et år, men da hun reiste bort på seminar fikk hun skikkelig melkespreng. Vi samsov, og jeg pleide å forsyne meg selv uten av hun merket det
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Barnemat før i tidaJa ja, da har jeg fått forklaring på mine manglende hjerneceller. |
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Barnemat før i tidaJøss, her var det flere som kun hadde fått vegetarmat. Var det noe som var in på syttitallet, eller? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Gal kattedame
|
Mine foreldre var svært aktive i Steinerbevegelsen og opptatt av økologi og vegetarmat. Selv om jeg har fått vite av pappa i ettertid at han i all hemmelighet hadde et fenalår i klesskapet sitt
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Det hørtes kjent ut ja. Et sminkehode var min store drøm. Jeg pleide også å si høyt på butikken "Vi drikker ikke Cola, for det er kapitalistisk" fra omtrent treårsalder. Og det hele førte til at jeg er hoppende begeistret for glitter, glam, og amerikansk femtitall.
|
|
|
#11 |
|
villende
|
Foreldrene mine var (og er) relativt "alternative". Pappa har vært vegetarianer nesten hele livet og mamma er periodevegetarianer. Dvs. at hun spise kjøtt hvis det serveres og lager noen kjøttretter, blant annet julemat og påskelam, men hovedsaklig spiser og serverer hun vegetariansk hjemme. Mormor (som var lege) saboterte vegetaropplegget, da hun var bekymret for at broren min og jeg ikke skulle i oss alt vi "trengte". |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Fortynnet
|
Sv: Barnemat før i tidaDen eldste sønnen min er født i 1986, så det er vel nesten "før i tida" det også. Da var det vanlig å gi fast føde fra 3 måneders alder, jeg ventet "helt" til han var 4 måneder og begynte forsiktig med risgrøt blandet med morsmelk, mend et var veldig små mengder han spiste på den alderen. Pumpet melk til grøten lenge. Ammet til han var 17 måneder, og gjorde ellers omtrent som med de barna som kom senere. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnemat før i tidaSkal vi se, jeg ble ammet til jeg var 3 mnder, da tok visst melken slutt. 3 mnder gammel fikk jeg middag for første gang; grønnsaksblanding på glass, 11 dager senere fikk jeg mitt første kveldsmåltid, risgrøt. En halv måned senere: kavringgrøt (?), byggrøt. 5 mnder gammel fikk jeg helmelk for første gang. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Barnemat før i tidaJeg og mine tre søsken ble alle ammet i et helt år (1961, 1964, 1966 og 1971). Vet ikke når vi begynte med annen mat, men er mektig stolt av moderen som sto på sitt og ammet i vei i slike tider.
|
|
|
#15 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Barnemat før i tidaJeg har ikke oversikten over hvordan det sto til i heimen da jeg ble født, men Fru Svigerkanin fortalte nylig om ammesituasjonen da hun fikk sine barn på begynnelsen av 70-tallet: de fikk ikke ha babyene hos seg på barsel, men fikk dem bragt til seg hver 4. time for amming. Hjemme måtte hun veie barnet før og etter hvert måltid for å vite nøyaktig hvor mye barnet hadde spist, v.hj.a. en vekt man fikk leie på apoteket. Ikke rart det ikke innbydde til amming særlig lenge. Hennes mor ba henne imidlertid om å droppe veiinga, det mente hun var noe tull, og heldigvis lyttet Fru Svigerkanin til dette kloke råd.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|