|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Sv: Religion og sånnI mine skoletider var det ihvertfall fritakelse når ikke livssynsundervisning kunne tilbys. Da tror jeg det var noe med at man måtte være "registrert i et annet trossamfunn" eller noe, men dette er jeg pinlig usikker på. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Religion og sånnDagens Krl har vel i praksis en noe uklar mellomstilling og er i endring, særlig etter Strasbourg-dommen. Tanken da det gamle Kristendommsfaget (som man hadde fritaksrett fra om foreldrene hadde annet livssyn) ble omgjort til Krl var at dette nye faget skulle være ikke-forkynnende, og at fritak derfor skulle være unødvendig. Men man har rett til å be fri sine barn fra spesifikke aktiviteter, så som gudstjenester, salmesang osv. At dette i praksis ikke har fungert så bra, slik at faget fremdeles mange steder oppleves klart forkynnende men nå uten fritaksrett eller alternativer i form av Livssynsfaget, er vel mye av grunnen til at saken har gått helt til menneskerettighetsdomsstolen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Religion og sånn
Da vi flyttet da jeg skulle begynne i fjerde klasse, begynte jeg på en skole som ikke hadde livsynsundervisning. Dermed fikk jeg fri i kristendomstimene - og min familie tilhører ikke noe trossamfunn.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|