|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul
Det ville da være direkte ufint, all den tid verten er muslim? (Egentlig synes jeg det ville være ufint uansett å ta med seg sin egen matporsjon når man er invitert i middag til noen, bare fordi man absolutt vil spise noe annet enn det som serveres. Greit nok at de ikke er verdens beste kokker, men det er likevel ganske frekt, synes jeg.)
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Vel. Her må jeg komme med en innvending. Muslimer feirer ikke jul. Så hvorfor er det da greit å feire jul, men ikke å ha svinekjøtt i hus, som man ikke engang trenger å røre? I call bullshit!
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Julemiddager er sjelden religiøse handlinger her i Norge. Jeg kan ikke se noen grunn til at ikke en muslim skal kunne delta i en festmiddag på julaften sammen med familien sin hvis han har lyst, og vet heller ikke om noen pålegg i islam som forbyr denslags. Forbudet mot svinekjøtt er derimot et av de forbudene som sitter grundigst i mange muslimer, selv i mange av dem som egentlig ikke regner seg som religiøse. Jeg synes det er totalt forskjellige ting.
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Helt enig. Og helt uavhengig av muslimske tradisjoner synes jeg det ville være direkte frekt å stille med medbragt mat i et hvilket som helst selskap. Jeg ville blitt kjempelei meg (og fornærmet, ikke minst) om noen stilte i middagsselskap hos oss med medbragt mat. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ute på tur
|
Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til julDette er en del av det å bli voksen :comfort:
|
|
|
#6 |
|
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg helt enig i. Fikk ikke med meg at det var religiøse hensyn å ta her. Da ville nok jeg også ha bitt i det sure eplet og spist det som ble servert. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Jeg synes det ville være temmelig sært om man skulle ta med seg sin egen julemiddag når man skal spise julemiddag hos noen andre, jeg. Jeg synes det er helt greit å ta med seg et bidrag til julefeiringen som man selv er vant til, f.eks. juleøl fra hjemstedet sitt, en kakesort man selv pleier å bake, en påleggssort eller lignende, men da er jo dette et bidrag til fellesskapet, som man deler med de andre, og dermed deler sine egne juletradisjoner med dem. Å ta med middag til seg selv, derimot, og så sitte og spise dette mens de andre spiser det vertskapet serverer, er og blir sært for meg. Ikke galt eller slemt, men sært. Men det er klart, snakker man sammen på forhånd og alle synes det er greit, må man for all del bare gjøre det.
|
|
|
#8 |
|
Flax
Sært og uvanlig er jeg jo igrunnen enig i at det er |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Dårlig husmor
|
Men ville du, seriøst, ha sagt til din svigermor at det hun ville servere på en viktig dag var så ille at du ikke kunne spise det for å være høflig en gang. Jeg antar at du ikke ville ha sagt at du måtte "lide" deg gjennom hennes mat. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Flax
Nå har jeg et greit forhold til min svigermor, så jeg tror faktisk at hun hadde tilbudt seg å lage to middager dersom det var noen som absolutt ikke likte det hun serverte, og gav beskjed om det på forhånd. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| klassiker |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|