Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-06, 16:09   #1
TBM
Passiv

Standard

Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Opprinnelig lagt inn av him, her.

?? Fint om du kunne sagt litt om hva som var strengt og politisk korrekt. Det er i alle fall ikke åpenbart for meg i tråden.

Jeg synes egentlig de aller, aller fleste sier det samme som deg? Så jeg ble litt overrasket over det første avsnittet.

Både til Skilpadda og til him - jeg leste et av de siste innleggene til Skremmern "Jeg var i USA ett år, og da feirte de jul første juledag. Ødelegger de også julen?" og andre innlegg som JEG oppfattet dithen at hovedinnlegger ikke måtte ta så på vei fordi om hun måtte feire julen på en annen måte for en gangs skyld.

I tillegg var det flere innlegg som gikk på at man måtte respektere muslimene og deres forhold til svinekjøtt og at det ville være uanstendig å ta med seg en bit ribbe. Da fikk jeg litt følelsen av at - og nå setter jeg det på spissen - "her må vi være politisk korrekte og derfor må vi ikke finne på å spise en bit svin i samme rom/hus som en muslim".

For å forklare litt mer - jeg omgås en del muslimer, og dette er et tema som vi har diskutert - og mellom oss er ihvertfall ikke dette et problem. De har ikke problemer med at det står svinekjøtt på bordet, selv om de ikke spiser det selv. Noen ganger når vi har spist frokost eller lunsj sammen, har ofte en pakke med salamipølse kommet på bordet.

Nå må dere ikke misforstå - jeg synes absolutt man skal ta hensyn, og hvertfall når en muslimsk person sier at han foretrekker å ikke ha svinekjøtt på bordet. Men siden dette dreide seg om julemiddagen og jeg fikk inntrykk av at de kom til å feire jul sammen forholdsvis mange julaftener framover (det er jo svigermor og ste-svigerfar), tenkte jeg å støtte opp om hovedinnleggeren og si at jeg synes ikke det er barnslig å reagere på den måten hun gjør. Hun må bare finne en måte å ta det opp på.

Dessuten - hvis ste-svigerfaren kunne feire jul hos de for et et par år siden med både pinnekjøtt og ribbe på bordet - kan det vel ikke være så farlig om han ser rundhåndet på et stykke ribbe også i sitt eget hjem. Det er jo viktig at man tar hensyn til at alle skal ha en fin jul sammen - det skal være hyggelig, ikke et pliktløp?

Så selv om dette kanskje ble en annen diskusjon, vil jeg bare støtte hovedinnleggeren og si at jeg håper du finner en ok måte å ta det opp på og at dere får en fin julekveld åkke som!

Sist redigert av TBM : 09-11-06 kl 16:14.
  Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 16:14   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Nå må dere ikke misforstå - jeg synes absolutt man skal ta hensyn, og hvertfall når en muslimsk person sier at han foretrekker å ikke ha svinekjøtt på bordet.

Nei, det er akkurat det. Jeg kjenner også muslimer som ikke har de minste problemer med at man spiser svinekjøtt i nærheten av dem, men slik jeg forstod HI, så ønsket akkurat denne personen ikke at det skulle serveres svinekjøtt hjemme hos dem. Og det må man jo respektere, som man ville respektert at noen ikke ville ha alkohol ved sin julemiddag - eller for den del ikke ville ha lutefisk i huset fordi de synes det er ekkelt.

Jeg synes det er merkelig mange her som ser ut til å mene at fordi han er muslim, så trenger man ikke bry seg om hva han mener, for muslimer har ikke noe med å mene noe om jul. Jeg synes at uansett hva som er grunnen til at folk mener det de gjør, så må de ha lov til å avgjøre selv hva som skal serveres ved julemiddagen deres. Det har ikke så mye med å være PK å gjøre, det er da bare alminnelig folkeskikk.

Gammel 09-11-06, 16:28   #3
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det er merkelig mange her som ser ut til å mene at fordi han er muslim, så trenger man ikke bry seg om hva han mener, for muslimer har ikke noe med å mene noe om jul. Jeg synes at uansett hva som er grunnen til at folk mener det de gjør, så må de ha lov til å avgjøre selv hva som skal serveres ved julemiddagen deres. Det har ikke så mye med å være PK å gjøre, det er da bare alminnelig folkeskikk.

Det er jeg helt enig med deg i - som julen ble omgjort fra en "hedensk" til en kristen høytid for mange århundre siden - kan den i dag være en like viktig høytid for muslimer eller personer fra andre religioner for den saks skyld.

Egentlig er det viktig at de som skal feire jul sammen tar hensyn til hverandre.

Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 19:32   #4
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det er akkurat det. Jeg kjenner også muslimer som ikke har de minste problemer med at man spiser svinekjøtt i nærheten av dem, men slik jeg forstod HI, så ønsket akkurat denne personen ikke at det skulle serveres svinekjøtt hjemme hos dem. Og det må man jo respektere, som man ville respektert at noen ikke ville ha alkohol ved sin julemiddag - eller for den del ikke ville ha lutefisk i huset fordi de synes det er ekkelt.

Jeg føler jeg mangler litt detaljkunnskap til akkurat denne famlien til å kunne gi noen gode råd. Men jeg synes det er en interessant diskusjon: Når skal man slutte å respektere mennesker og heller be dem jenke seg? Når blir MINE preferanser viktigere enn DINE?

Hvis vi tar utgangspunkt i at svigermor isolert sett kunne tenke seg å lage ribbe, kan vi fjerne oss fra "skikk og bruk"-delen av diskusjonen der det "korrekte" svaret er å spise det man får når man er gjest. Og hvis vi videre antar at ribbe er en svært viktig og integrert del av juleopplevelsen for både gjestene (HI+familie) og svigermor, er det da riktig at en manns religiøse preferanser skal hindre andre mennesker i å ta del i en for dem viktig juletradisjon? Eller kan man forvente at denne personen legger sin religiøse overbevisning på hyllen og jenker seg til flertallets beste?

For å være helt ærlig, (og det er vi jo alle i denne tråden) så mener jeg at en religion ikke bør legge bånd på hvordan andre mennesker ønsker å oppfører seg (så lenge man oppfører seg innenfor Kardemommebyloven). Jeg ser på meg selv som en tolerant person, homofile prester må gjerne få gifte seg for min del. Og jeg skjønner godt at HI skulle ønske at ste-svigers var litt mer tolerant i dette tilfellet og servert det alle unntatt han selv ville ha. Men det er vanskelig ... Hvis man ikke har et sterkt forhold til Ribbe, så er det umulig å sette seg inn i situasjonen. Uten et sterkt forhold til ribbe, er det ikke noe problem i det hele tatt, man trenger ikke engang ta på seg toleransehatten.

Så, i saken "Julegris" vs "Islam" tør jeg ikke spå noe utfall, "The jury is still out" (Vi må nok høre fra vitnene igjen)

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 19:46   #5
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Så, i saken "Julegris" vs "Islam" tør jeg ikke spå noe utfall, "The jury is still out" (Vi må nok høre fra vitnene igjen)

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.