Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-06, 16:09   #11
TBM
Passiv

Standard

Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Opprinnelig lagt inn av him, her.

?? Fint om du kunne sagt litt om hva som var strengt og politisk korrekt. Det er i alle fall ikke åpenbart for meg i tråden.

Jeg synes egentlig de aller, aller fleste sier det samme som deg? Så jeg ble litt overrasket over det første avsnittet.

Både til Skilpadda og til him - jeg leste et av de siste innleggene til Skremmern "Jeg var i USA ett år, og da feirte de jul første juledag. Ødelegger de også julen?" og andre innlegg som JEG oppfattet dithen at hovedinnlegger ikke måtte ta så på vei fordi om hun måtte feire julen på en annen måte for en gangs skyld.

I tillegg var det flere innlegg som gikk på at man måtte respektere muslimene og deres forhold til svinekjøtt og at det ville være uanstendig å ta med seg en bit ribbe. Da fikk jeg litt følelsen av at - og nå setter jeg det på spissen - "her må vi være politisk korrekte og derfor må vi ikke finne på å spise en bit svin i samme rom/hus som en muslim".

For å forklare litt mer - jeg omgås en del muslimer, og dette er et tema som vi har diskutert - og mellom oss er ihvertfall ikke dette et problem. De har ikke problemer med at det står svinekjøtt på bordet, selv om de ikke spiser det selv. Noen ganger når vi har spist frokost eller lunsj sammen, har ofte en pakke med salamipølse kommet på bordet.

Nå må dere ikke misforstå - jeg synes absolutt man skal ta hensyn, og hvertfall når en muslimsk person sier at han foretrekker å ikke ha svinekjøtt på bordet. Men siden dette dreide seg om julemiddagen og jeg fikk inntrykk av at de kom til å feire jul sammen forholdsvis mange julaftener framover (det er jo svigermor og ste-svigerfar), tenkte jeg å støtte opp om hovedinnleggeren og si at jeg synes ikke det er barnslig å reagere på den måten hun gjør. Hun må bare finne en måte å ta det opp på.

Dessuten - hvis ste-svigerfaren kunne feire jul hos de for et et par år siden med både pinnekjøtt og ribbe på bordet - kan det vel ikke være så farlig om han ser rundhåndet på et stykke ribbe også i sitt eget hjem. Det er jo viktig at man tar hensyn til at alle skal ha en fin jul sammen - det skal være hyggelig, ikke et pliktløp?

Så selv om dette kanskje ble en annen diskusjon, vil jeg bare støtte hovedinnleggeren og si at jeg håper du finner en ok måte å ta det opp på og at dere får en fin julekveld åkke som!

Sist redigert av TBM : 09-11-06 kl 16:14.
  Svar med sitat

Emneord
klassiker

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.