|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Takhøyde i forumTakhøyde måler jeg i hva som er ok å diskutere og mene på et forum. F.eks er det lav takhøyde på et forum når det gjelder å la barnet ligge i sengen og skrike. De fleste brukerne der mener barnet ikke skal ligge og skrike noe særlig. Da er det vanskelig å forsvare at man synes det er ok å la et barn gråte litt. På et annet mammaforum er takhøyden større når det gjelder barn og skriking, og man føler at det er lettere å snakke om temaet uten å få massiv motbør.
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Takhøyde i forumDet er et interessant spørsmål. Det er ikke uvanlig på f.eks. barsel- og småbarnsfora å ønske/kreve at alle skal oppføre seg blidt og pent og være snille og skryte av hverandre og ikke kritisere. Så lenge alle gjør det, opplever alle brukerne det som et trygt og godt sted, vil gi gjerne uttrykk for at "her er alle velkomne og her kan alle trives", og vil kanskje også derfor si at takhøyden er stor - ettersom alle har lov til å være der og snakke pent og blidt med hverandre. (Det minner meg alltid litt om noe Anatole France skal ha sagt en gang, om at loven i sin majestetiske likhet forbyr så vel rike som fattige å sove under broer, tigge i gatene eller stjele brød.
|
|
|
#3 |
|
seru
|
Sv: Takhøyde i forum
|
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Sv: Takhøyde i forumJeg er enig i at den "FERSK her"-tråden ikke er noe stjerneeksempel på å møte folk med respekt. Samtidig kom det også mange motreaksjoner i tråden (og i andre tråder, f.eks. denne), det var flere som sa fra at de ikke likte den tonen og at dette ikke er en helt OK måte å oppføre seg på, og dermed synes jeg tråden som helhet er et godt eksempel på at dette forumet fungerer. Jeg synes det blir feil å si at forumet mangler takhøyde fordi enkeltbrukere krangler eller sier respektløse ting til hverandre - jeg synes det er helheten man bør se på, både i enkelttråder og på forumet generelt. (På samme måte som at man ikke ville si om et forum som generelt er preget av surhet og trangsynthet at det er et "åpent og vennlig forum" selv om man kan finne enkelte brukere som av og til er åpne og vennlige der.)
|
|
|
#5 |
|
seru
|
Må bare nevne at disse eksemplene er av de absolutt verre jeg har sett og det er vel nettopp av den grunn det er kommet endel motreaksjoner også i tråden. Men jeg sitter allikevel igjen med et inntrykk av at dette er ganske representativt, selv om disse trådene ble ekstremt drøye. Og for all del; forumet fungerer jo i aller høyeste grad (til tross for dette...), men det er allikevel i mine øyne ikke spesielt høy takhøyde her inne.
|
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Presiserer: Når jeg sa at forumet fungerer, så mente jeg nettopp at takhøyden fungerer. At det er "tillatt" å f.eks. si ufine ting, men at dette blir slått ned og reagert på, slik at jeg ikke synes det blir riktig å si at det er akseptert å si ufine ting.
|
|
|
#7 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Takhøyde i forumSkilpadda sier i grunnen det jeg tenker.
|
|
|
#8 |
|
Come what may...
|
Jøss så du mener at takhøyden hadde vært ganske stor hvis alle hadde kommet med kun negative utsagn om mørke og overvektige?
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Jeg gjetter at Isbjørnen mente å eksemplifisere at "takhøyde" ikke er noe entydig positivt, ikke å si at det hadde vært bedre om det var mer rasisme her.
|
|
|
#10 |
|
|
|
|
#11 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Takhøyde i forum
Jeg tror nok ikke Isbjørnen mente det slik, hun får utdype selv, men jeg leste det overhodet ikke slik.
|
|
|
#12 |
|
Vet ikke om jeg klarer å formulere hva jeg mener. Dette var bare eksempel. Føler at man må passe munnen sin godt når det gjelder mørkhudete mennesker og overvektige personer. Sier man noe "feil" om dem, får man høre at man er rasistisk, sneversynt, osv. Jeg sier ikke at det er slik her, men jeg føler det er slik. Jeg har mine opplevelser når det gjelder f.eks overvektige mennesker, og andre har andre opplevelser.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sist redigert av Nebbia : 15-04-08 kl 20:32. |
|
|
|
#14 |
|
Jeg la ikke noe spesielt annet i det enn det det står. Det var et eksempel. Selvøflgelig kommer det an på hvordan man ordlegger seg i en diskusjon, såpass skjønner jeg også.
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Med mindre man snakker om pigmenter, ser jeg ikke hvilken relevans betegnelsen mørkhudede har. Dette er en like lite homogen gruppe som pensjonister eller barnefamilier. For å spinne videre på mitt integreringseksempel; ser man på kriminalstatistikk og andelen som har jobb, er det liten tvil om at pakistanere er langt mer integrert i samfunnet enn hva f.eks. somaliere er. Ved å bruke betegnelsen mørkhudede tvinger man disse gruppene inn i samme bås, og som innvandrere finner man sikkert like mange ulikheter mellom disse gruppene som mellom svensker og pakistanere. Det er lov å generalisere, men enkelte generaliseringer blir så forenklede at de rett og slett blir feil. |
|
|
|
#16 |
|
Skjønner jeg kan bli misforstått. Som sagt før var det bare et eksempel å bruke mørkhudete. Kunne like gjerne sagt kristne, jøder, lærere osv. Var bare for å prøve å fortelle om at den berømte takhøyden kan variere etter hva slags tema man snakker om.
|
|
|
#17 |
|
By the Sea
|
Sv: Takhøyde i forumVi bare føye til at å sidestille respektfull behandling med kozemoze og å betegne andres tilbakemeldinger om dårlig behandling som sutring, lett kan bli en smule forenklende og til tider feilaktig.
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Jeg synes ikke dette har noe med den generelle takhøyden å gjøre, men når man har et ordvalg som mange har negative assosiasjoner til, synes jeg man selv er med på å senke takhøyden. |
|
![]() |
| Emneord |
| fjasing, forum, informativt, klassiker, selvjustis, takhøyde |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|