Sv: Vil nekte skilte foreldre å flytte (VG)
Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.
Eg har heller ikkje sagt at eg er for lova, men eg står heller ikkje fast på at eg er mot den.
Eg synest, som Saffy er inne på, at ein treng lovverk som ivaretek barnet. I dag kan den som har hovudomsorga flytte kvar som helst i landet med barnet utan å avklare noko som helst med samværsforelder. Eg er slett ikkje så sikker på at det bør vere slik heller.
Det er absolutt et problem. Men slik det fremstilles i nyhetene, er dette også et problem av den typen du mener jeg har. At en hevngjerrig omsorgsforelder tar barna og flytter tvers over landet for å ramme samværsforelder. Et problem som kanskje ikke kan lovreguleres?
Men her har du ett forslag: Obligatorisk megling. Med alle flyttmeldinger for barn av skilte foreldre må det følge meglingsattest. Da får foreldrene anledning til å snakke gjennom konsekvensene av flyttingen, og den som blir fraflyttet får tid til å starte rettssak før flyttingen er et faktum.
Å pålegge folk stavnsbånd hører ikke hjemme i en lov.