|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
padawan
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Den tristeste sangtråden som finnesDe to tristeste sangene jeg vet er "I en sal på hospitalet" og "Fola fola blakken". I den "Fola blaken"-versjonen handler det om en liten gutt som er syk og så må hesten springe alt den kan i den kalde natten med sleden til sykehus. Jeg husker ikke hvordan det gikk med gutten, men jeg husker at hesten døde. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Aktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Den tristeste sangtråden som finnes
Gamle Blakken. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
padawan
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det var det sikkert. Trist var det, helt uutholdig, så snørr og tårer sprutet.Men høre de, det skulle jeg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
godt brukt
|
Sv: Den tristeste sangtråden som finnesApropos: fola fola blakken, hva med : "Blåmann, blåmann bukken min".. DEN ER TRIST DEN!!! Blåmann, Blåmann, bukken min, tenk på vesle guten din! Bjørnen med sin lodne fell kan deg taka seint i kveld. Gamle Lykle, moder di, seint kom heim med bjølla si. Så ikring seg ho mund' sjå liksom der var fare på. Det såg ut som der var naud, kanskje no du ligger daud. Tidt du dansa kringom meg, mangt eg rødde då med deg. Når eg låg som blind og dauv, grov du på meg med di klauv; ja, du ville vekkja meg opp til leiken din med deg. Du var sprek og glad og god, all mi ros du vel forstod. Tidt du veit eg sa til deg: "Han veit meir enn mata seg." Blåmann, Blåmann, svar meg no, mekra med ditt kjende ljod! Ikkje enno, Blåmann min, må du døy frå guten din |
|
|
|
|
|
#5 |
|
lissom sjarmør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Den tristeste sangtråden som finnesBlåmann har jeg boikottet, aldri om jeg orker å synge noe sånt for barna. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Aktiv
Sv: Den tristeste sangtråden som finnesSusanne Vegas Luca er også ganske trist, syns jeg. På en usymfonisk måte. Og også Tom's diner, altså hvis man tolker den dithen at hun har litt kjærlighetssorg: "... As I'm listening to the bells of the cathedral. I am thinking of your voice. And of the midnight picnic once upon a time before the rain began ... " |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Sær og kresen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har alltid tenkt på den som en melankolsk, litt vemodig sang, men ikke nødvendigvis en som omhandler kjærelighetssorg. Et søk på Wikipedia kan avsløre følgende:
|
|
|
#8 |
|
Aktiv
Aha! Vel, hun har lykkes med teksten, da. Det må jeg si. Et lite kunstverk, kan man kanskje si, hvis kunst er å formidle en ide gjennom et visst medium på en slik måte at andre kan oppfatte ideen/følelsen. Min tolkning har nok å gjøre med at når jeg har følelsene utenpå kroppen (som når jeg er lei meg eller glad), legger jeg ekstra godt merke til omgivelsene, og kanskje også meg selv i omgivelsene, som SV forsøker seg på i denne teksten. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Sær og kresen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Den tristeste sangtråden som finnesJa, man legger merke til omgivelsene veldig klart og tydelig, men obervasjonen er distansert på en måte; på grunn av den sinnsstemningen man befinner seg i, les; ser ting gjennom en glassrute.
|
|
|
#10 |
|
Aktiv
Gjennom en glassrute, ja. Det er spennende den der med mannen som står ute og "does he see me, no he does not really see me ... he sees his own reflection". Ja, en god kommentar på kommunikasjon, da. Den observasjonen der går sikkert RETT inn i en av disse faste modellene for å vise kommunikasjon. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Den tristeste sangtråden som finnesIris med Goo Goo og Let her cry med Hootie er helt nydelige |
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|