Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-08, 16:28   #1
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

For meg er det uaktuelt å servere alkohol ved anledninger hvor barn under 18 år feires. Det er deres dag.

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Forøvrig synes jeg litt synd på bestefar som feirer 80-årsdag uten et glass vin. Om jeg blir 80 og får barnebarn eller oldebarn som driver på med slike "alkohol og barn hører ikke sammen"-holdninger, så kommer jeg til å be de holde seg hjemme.

Stakkars bestefar? Hva vet du om det var et tap for han? Jeg vil heller si stakkars deg som mener alkohol er så viktig at du heller vil ha det enn familien din rundt deg om du måtte velge. Jeg er glad for at alkoholen ikke betyr så mye for meg.

Gammel 24-04-08, 16:34   #2
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

For meg er det uaktuelt å servere alkohol ved anledninger hvor barn under 18 år feires. Det er deres dag.

Hvor ligger konflikten i at det er barnas dag kontra det å servere vin? Kan jeg anta at du har negative erfaringer med alkohol og barn? Da kan jeg i tilfelle forstå det. Jeg har ingen slike dårlige erfaringer, og mener at det fint går an å drikke vin til maten selv om det er individer under 18 tilstede. Er det noen som ikke klarer å begrense seg, blir selvsagt saken en annen.

Gammel 24-04-08, 16:40   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hvor ligger konflikten i at det er barnas dag kontra det å servere vin? Kan jeg anta at du har negative erfaringer med alkohol og barn? Da kan jeg i tilfelle forstå det. Jeg har ingen slike dårlige erfaringer, og mener at det fint går an å drikke vin til maten selv om det er individer under 18 tilstede. Er det noen som ikke klarer å begrense seg, blir selvsagt saken en annen.

Jeg antar at folk har forskjellig forhold til alkoholholdig drikke. For meg er Cola og rødvin (eller øl) omtrent likestlit som drikke, og jeg drikker svært sjelden for å bli full. For andre er alkohol kanskje forbundet utelukkende med fyll og fest?

Gammel 24-04-08, 16:41   #4
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ha alkohol ved alle tenkelige anledninger. Jeg mener at man kan ha en fin dag uten alkohol og når hovedpersonen ikke kan drikke alkohol så syns jeg ikke noe om å servere det.

Jeg er ikke motstander av alkohol og her hjemme har vi nå en diskusjon angående om vi skal ha alkohol i bryllupet vårt eller ikke. Jeg vil, samboeren min vil ikke. Ingen av oss er avholds.

Gammel 24-04-08, 16:45   #5
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ha alkohol ved alle tenkelige anledninger. Jeg mener at man kan ha en fin dag uten alkohol og når hovedpersonen ikke kan drikke alkohol så syns jeg ikke noe om å servere det.

Et dåpsbarn kan vel ikke drikke Cola heller, men du serverer kanskje det allikevel? irk:

Gammel 24-04-08, 17:57   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt uproblematisk å servere vin/øl til mat der det passer til, dersom man vet 100% sikkert at alle gjester forholder seg til alkohol på en kultivert måte. Med det mener jeg at ingen blir noe som ligner beruset.

Barn og rus hører ikke sammen.

Jeg er imidlertig ikke vant til hjemmefra, å ha alkohol til maten i denne typen sammenhenger, så vi har ikke hatt det.

Rent praktisk så er det sjelden jeg setter stettglass på bordet i våre storfamilieselskaper, med 7 barn under 5 år.

Gammel 24-04-08, 16:47   #7
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

.

Er dåpsdagen virkelig barnets dag? Jeg vil si det er foreldrenes jeg og resten av familien. En baby på 2-3 måneder egentlig driter blanke F i om h*n blir feiret. Sansynligvis ville dagen vært bedre uten kjole, vann i hodet og masse mennesker.

Barnet kan ikke nyte mat heller, skal alle måtte drikke MM eller MME da? Det er jo samme logikken.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 16:48   #8
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Barnet kan ikke nyte mat heller, skal alle måtte drikke MM eller MME da? Det er jo samme logikken.

Det blir stas!

(Kanskje bedre avsetning på MME enn MM?)

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 16:54   #9
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Vi haddde vin i karaffel stående ved koldtbordet i storesøsters konfirmasjon for 1 år siden. Slik kunne de som ønsket det servere seg selv litt vin. De fleste valgte mineralvann. Jeg ser overhodet ikke noe galt i det da alle gjestene som kom har et sunt forhold til alkohol. Hadde vi hatt motsatt erfaring så hadde vi glatt valgt bort vinen.
Da lillesøster ble døpt så hadde vi middag litt seint på ettermidagen og serverte da vin til viltmiddagen. Tror neppe hun tok skade av at de voksne nippet litt i vinglasset

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 17:42   #10
TBM
Passiv

Standard

Stakkars bestefar? Hva vet du om det var et tap for han? Jeg vil heller si stakkars deg som mener alkohol er så viktig at du heller vil ha det enn familien din rundt deg om du måtte velge. Jeg er glad for at alkoholen ikke betyr så mye for meg.

Jeg er nok et rimelig overfladisk og stakkarslig menneske siden alkoholen betyr så mye for meg. Eller kan det være slik at evt. barnebarn/oldebarn er overfladiske som ikke tillater litt vin i et festlig lag fordi "barn og alkohol ikke hører sammen"?

Altså - jeg snakker ikke om fyllefester - jeg snakker om hyggelige middager med god mat og noe godt å drikke. I mange sammenhenger synes jeg varnn og cola er ok, andre ganger ønsker jeg vin.

Det var derfor jeg syntes synd på bestefar - hvis han ønsker et glass vin eller to - men må kutte ut pga noen av gjestenes prinsipper. Jeg synes fremdeles synd på bestefar jeg. Og på deg som kan få deg til å kalle meg stakkarslig fordi jeg ikke ville danset etter en gjest pipe på den måten.

Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 17:48   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne understreke at jeg ikke har behov for å servere eller drikke alkohol for at det skal være feiring. Jeg har vært i barnedåper uten alkohol og det var helt naturlig i settingen. Det er ingenting galt med å ikke servere alkohol, men for meg fremstår det som uvanlig.

Men her var spørsmålet om det var vanlig og til det vil jeg svare ja. Vi serverer det og de fleste i min omgangskrets serverer det. For meg er det helt naturlig at alkohol er blant de drikkevarene som tilbys når jeg inviterer voksne gjester.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.