|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Tja. Jeg hadde satt stor pris på om læreryrket hadde blitt litt mer glamorøst og bedre betalt og ikke minst at det ble høyere krav for å komme inn på lærerutdannelse, slik at man eventuelt slipper lærere som ikke kan stave. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
No shit?
![]() |
#4 |
Make it count!
Som i eksamen underveis i lærerutdanningen? Joda, det hender. Når det ikke er streik, så klart.
![]() |
#6 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Det er helt riktig at det er snakk om en så stor gruppe som streiker at det rett og slett ikke er samfunnsøkonomisk mulig å gi alle et lønnshopp. (I alle fall ikke et som gjør noen forskjell.) Jeg er også for lønnsdiferensiering av lærere, men jeg synes resultatmål er en dårlig måte å måle det på, i og med at "råmaterialet" vårt er så utrolig forskjellig. Jeg synes ikke det er spesielt sjarmerende når trynetillegg-argumentet alltid dukker opp i slike sammenhenger, men jeg skjønner jo at det er fristende å trøste seg med at det har blitt gjort urett når man ikke får samme tillegg som kollegaen får. Det er utrolig demotiverende å jobbe sammen med folk som aldri yter en millimeter mer enn det må for å unngå å få sparken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det blir vel litt som i mange andre yrkesgrupper det |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Make it count!
Med unntak av resertifiseringer (hvis du ser bort fra livredningskompetanse for de som har svømming) så skjer jo alt det der i skolesektoren også.
![]() |
#9 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Ville det ikke være mer logisk å heve kravene for å komme ut?
![]() |
#10 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Ja, jeg for min del innrømmer villig at ledelse er et fag, og at jeg ikke har kompetanse til å bedømme gode kriterier for lønnsfastsettelse for andre fagområder enn mitt eget. Det må gå an å påpeke svakheter med systemer uten å være den som besitter kompetansen for å endre det på riktig måte.
![]() |
#11 |
Halloen!
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Selvfølgelig er det nærmest umulig å bli oppsagt i kommune og fylke. Hva skjer f.eks med lærere som ikke funker? Jo, de blir overført til en annen skole, så kan noen andre (elever og kolleger) slite med dem en stund. Og sånn går no dagan... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Halloen!
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?m -2 (hvor er det symbolet der, egentlig?) Først må vi jo få tilgang på kurs og videreutdanning, tenker jeg, men kan gjerne testet hvis man ønsker å finne ut om jeg har lært noe av kurset. :raus: Jeg forsto det slik at man snakket om testing av basiskunnskaper hvert femte år, noe som virker litt meningsløst (for ikke å snakke om en skikkelig waste of time) på meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Vi har hatt så mange nedbemanningsrunder at det har virkelig ikke vært noe problem å kvitte seg med udugelige folk, problemer er heller omvendt. Og det er ikke så vanskelig å bli kvitt noen ellers heller, når det blir synliggjort at de ikke oppnår målene sine gang på gang.
![]() |
#14 |
Passiv
|
Jepp. |
![]() |
![]() |
#15 |
Make it count!
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg har vært borti noen forskjellige bransjer i mitt yrkesliv, men jeg har enda ikke vært borti noen som er fri for udugelige folk. Tvert i mot har tendensen ofte vært at de blir skjøvet oppover i systemet for ikke å lage rot i kjernevirksomheten. Og jada, dette gjelder også i skolesektoren.
![]() |
#16 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Det har jo litt å si hvor man bor også da, vil jeg påstå. En barneskolelærer (vilkårlig valgt yrke) med full klasse, herunder flere fremmedspråklige må da ha en helt annen hverdag enn læreren til en del barn med koselige småklasser på grendeskoler. Tar man da også storbyers boligpriser osv med i betraktning, og at jeg antar at lønnen er nokså lik, så gir det jo sikkert store utslag om den enkelte lærer mener seg ok betalt eller ei og hvor mye ekstra arbeid det blir utenom normal arbeidstid.
![]() |
#17 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Zulu, jeg er vanligvis på lærernes lag, jeg, når de ikke streiker. Jeg synes skolen nå er hundre ganger bedre enn da vi var barn, og Sneipen har en fantastisk lærer som er verdt hver krone.
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Matilda - det der var smart. Og selvom det er litt ekstra for ledelsen nå i implementeringen så vil det jo antagelig føre til en bedre skole, som gir mindre trykk på ledelsen igjen. |
![]() |
![]() |
#19 |
Dig for victory!
|
Forhåpentligvis. Men de må jo fortsatt avse 5x5 minutter, pluss en halvtimes oppfølgingssamtale hver, til en 60-70 stykker. Det blir noen arbeidstimer av det.
![]() |
![]() |
#20 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Men hvorfor kan man ikke ha reelle mellomledere på skolen, som gir vurderinger og tilbakemeldinger på sine? Har rektor personalansvar for alle lærere?
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|