Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-12, 12:53   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Tja. Jeg hadde satt stor pris på om læreryrket hadde blitt litt mer glamorøst og bedre betalt og ikke minst at det ble høyere krav for å komme inn på lærerutdannelse, slik at man eventuelt slipper lærere som ikke kan stave.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 12:54   #2
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tja. Jeg hadde satt stor pris på om læreryrket hadde blitt litt mer glamorøst og bedre betalt og ikke minst at det ble høyere krav for å komme inn på lærerutdannelse, slik at man eventuelt slipper lærere som ikke kan stave.

No shit?

Gammel 30-05-12, 12:56   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

No shit?

Shit. Blir lærere testet i fagene de underviser?

Gammel 30-05-12, 12:59   #4
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Shit. Blir lærere testet i fagene de underviser?

Som i eksamen underveis i lærerutdanningen? Joda, det hender. Når det ikke er streik, så klart.

Gammel 30-05-12, 13:00   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Som i eksamen underveis i lærerutdanningen? Joda, det hender. Når det ikke er streik, så klart.

Nei. Jeg mener når de har jobbet et, fem og ti år, for eksempel.

Gammel 30-05-12, 13:34   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt riktig at det er snakk om en så stor gruppe som streiker at det rett og slett ikke er samfunnsøkonomisk mulig å gi alle et lønnshopp. (I alle fall ikke et som gjør noen forskjell.) Jeg er også for lønnsdiferensiering av lærere, men jeg synes resultatmål er en dårlig måte å måle det på, i og med at "råmaterialet" vårt er så utrolig forskjellig. Jeg synes ikke det er spesielt sjarmerende når trynetillegg-argumentet alltid dukker opp i slike sammenhenger, men jeg skjønner jo at det er fristende å trøste seg med at det har blitt gjort urett når man ikke får samme tillegg som kollegaen får. Det er utrolig demotiverende å jobbe sammen med folk som aldri yter en millimeter mer enn det må for å unngå å få sparken.
Men hvorfor bør lærere testes hvert femte år? Holder det ikke at man hever snittet litt for å komme inn, slik at man vet at man faktisk har kompetansen man trenger i de ulike fagene? Det må da være måte på mistillit. Jeg lar meg iallfall ikke teste før testing hvert femte år er obligatorisk for alle andre yrkesgrupper også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:50   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men hvorfor bør lærere testes hvert femte år? Holder det ikke at man hever snittet litt for å komme inn, slik at man vet at man faktisk har kompetansen man trenger i de ulike fagene? Det må da være måte på mistillit. Jeg lar meg iallfall ikke teste før testing hvert femte år er obligatorisk for alle andre yrkesgrupper også.

Det blir vel litt som i mange andre yrkesgrupper det
Der skjer jo både resertifiseringer, videreutdanninger, kurs/refresherkurs, gruppejobbing på kryss og tvers for å øke kompetansenivået hos de ansatte osv.
Det er vel like viktig for lærere at de ikke blir stående på stedet hvil kompetansemessig som det er for andre yrkesgrupper, Tiden flyr, noe kunnskapen blir utdatert, metodikk fornyes, og det også viktig at ikke store deler av det man i utgangspunktet (kanskje) kan går i glemmeboka. Også er det vel også kjekt å øke kompetansen underveis. Dessuten har jo mine karakterer på hovedfag for 15 år siden fint lite å si ift hva jeg faktisk kan og vet nå.

Dessuten, testes man ved jevne mellomrom vil det kunne oppdages om det skulle være noen kunnskapsgap der i mye større grad enn om man ikke testes - nettopp fordi det er såpass lite målbart der og da IRL, som dere lærere sier i denne tråden. Men nå mener jeg egentlig at kursing og samarbeid med andre i både samme fag og andre fag er vel så viktig som tester da.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:59   #8
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det blir vel litt som i mange andre yrkesgrupper det
Der skjer jo både resertifiseringer, videreutdanninger, kurs/refresherkurs, gruppejobbing på kryss og tvers for å øke kompetansenivået hos de ansatte osv.

Med unntak av resertifiseringer (hvis du ser bort fra livredningskompetanse for de som har svømming) så skjer jo alt det der i skolesektoren også.

Og ja, jeg er enig i at det er like viktig for lærere som for andre yrkesgrupper. Selvsagt.

Gammel 30-05-12, 14:03   #9
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er helt riktig at det er snakk om en så stor gruppe som streiker at det rett og slett ikke er samfunnsøkonomisk mulig å gi alle et lønnshopp. (I alle fall ikke et som gjør noen forskjell.) Jeg er også for lønnsdiferensiering av lærere, men jeg synes resultatmål er en dårlig måte å måle det på, i og med at "råmaterialet" vårt er så utrolig forskjellig. Jeg synes ikke det er spesielt sjarmerende når trynetillegg-argumentet alltid dukker opp i slike sammenhenger, men jeg skjønner jo at det er fristende å trøste seg med at det har blitt gjort urett når man ikke får samme tillegg som kollegaen får. Det er utrolig demotiverende å jobbe sammen med folk som aldri yter en millimeter mer enn det må for å unngå å få sparken.

Ville det ikke være mer logisk å heve kravene for å komme ut?

Gammel 30-05-12, 13:45   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg for min del innrømmer villig at ledelse er et fag, og at jeg ikke har kompetanse til å bedømme gode kriterier for lønnsfastsettelse for andre fagområder enn mitt eget. Det må gå an å påpeke svakheter med systemer uten å være den som besitter kompetansen for å endre det på riktig måte.

Å sparke udugelige lærere har lenge vært kjent som omtrent like enkelt som å selge sand i Sahara. Ingenting er bedre enn hvis det er endret, men jeg tviler.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 13:46   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det nærmest umulig å bli oppsagt i kommune og fylke. Hva skjer f.eks med lærere som ikke funker? Jo, de blir overført til en annen skole, så kan noen andre (elever og kolleger) slite med dem en stund. Og sånn går no dagan...

Gammel 30-05-12, 13:55   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

m -2 (hvor er det symbolet der, egentlig?) Først må vi jo få tilgang på kurs og videreutdanning, tenker jeg, men kan gjerne testet hvis man ønsker å finne ut om jeg har lært noe av kurset. :raus: Jeg forsto det slik at man snakket om testing av basiskunnskaper hvert femte år, noe som virker litt meningsløst (for ikke å snakke om en skikkelig waste of time) på meg.

Gammel 30-05-12, 14:01   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt så mange nedbemanningsrunder at det har virkelig ikke vært noe problem å kvitte seg med udugelige folk, problemer er heller omvendt. Og det er ikke så vanskelig å bli kvitt noen ellers heller, når det blir synliggjort at de ikke oppnår målene sine gang på gang.

- No. 4 -
Gammel 30-05-12, 14:13   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Å miste jobben fordi man er udugelig, skal litt til for de fleste arbeidstakere. Å miste jobben pga nedskjæring, er i høyeste grad relevant også for offentlig ansatte. Jeg jobber i en kommune hvor elevtallet øker for hvert år, mens antall lærerstillinger skjæres ned. Men ja, det er som oftest de med engasjement som må gå.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vi har hatt så mange nedbemanningsrunder at det har virkelig ikke vært noe problem å kvitte seg med udugelige folk, problemer er heller omvendt. Og det er ikke så vanskelig å bli kvitt noen ellers heller, når det blir synliggjort at de ikke oppnår målene sine gang på gang.

Jepp.

Å miste jobben fordi man er udugelig er helt normalt i min verden. Gjennom mange år har det dukket opp en og annen helt håpløs en, og de hives ut. Man omorganiserer og sørger for å få dem unna.

Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 14:33   #15
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Jeg har vært borti noen forskjellige bransjer i mitt yrkesliv, men jeg har enda ikke vært borti noen som er fri for udugelige folk. Tvert i mot har tendensen ofte vært at de blir skjøvet oppover i systemet for ikke å lage rot i kjernevirksomheten. Og jada, dette gjelder også i skolesektoren.

Jeg blir litt matt av sånne diskusjoner som dette, jeg. De går i ring, og i ring, og i ring, og når vi er ferdige er vi like langt som vi var da vi startet. Fordommer blir sementert, mistanker bekreftet og ingen er kommet det minste nærmere hverandre. Jeg får lyst til å sukke litt, og si at det å jobbe i skolen ikke er noe helt magisk annerledes enn å jobbe andre steder. Det finnes flinke folk, udugelige folk og en hel mengde midt på treet. Akkurat som overalt ellers. Noe er bra i skolen, noe er dårlig, noen har gode erfaringer med skolen, noen har dårlige, noen mister jobben, noen klorer seg fast, noen synes de tjener godt, noen synes de tjener dårlig, noen trives, noen ønsker seg vekk, noen sutrer, noen gjør det ikke osv, osv. Men inni er vi like. Kumbayah, ass!

Gammel 30-05-12, 14:32   #16
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det har jo litt å si hvor man bor også da, vil jeg påstå. En barneskolelærer (vilkårlig valgt yrke) med full klasse, herunder flere fremmedspråklige må da ha en helt annen hverdag enn læreren til en del barn med koselige småklasser på grendeskoler. Tar man da også storbyers boligpriser osv med i betraktning, og at jeg antar at lønnen er nokså lik, så gir det jo sikkert store utslag om den enkelte lærer mener seg ok betalt eller ei og hvor mye ekstra arbeid det blir utenom normal arbeidstid.

Jeg har ihvertfall tenkt litt i debaner når pleieassistentsvigerinne på bygda klager over lønna, når pleieassistentmamma i barnehagen mest sannsynlig tjenes ca det samme. I landets dyreste område - for vi trenger slike yrker her også, så takk og lov for at noen vil ha den jobben tross lønna.

Gammel 30-05-12, 15:16   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Zulu, jeg er vanligvis på lærernes lag, jeg, når de ikke streiker. Jeg synes skolen nå er hundre ganger bedre enn da vi var barn, og Sneipen har en fantastisk lærer som er verdt hver krone.

- No. 4 -
Gammel 30-05-12, 15:19   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Matilda - det der var smart. Og selvom det er litt ekstra for ledelsen nå i implementeringen så vil det jo antagelig føre til en bedre skole, som gir mindre trykk på ledelsen igjen.

Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 15:38   #19
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Matilda - det der var smart. Og selvom det er litt ekstra for ledelsen nå i implementeringen så vil det jo antagelig føre til en bedre skole, som gir mindre trykk på ledelsen igjen.

Forhåpentligvis. Men de må jo fortsatt avse 5x5 minutter, pluss en halvtimes oppfølgingssamtale hver, til en 60-70 stykker. Det blir noen arbeidstimer av det.

Gammel 30-05-12, 17:19   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Men hvorfor kan man ikke ha reelle mellomledere på skolen, som gir vurderinger og tilbakemeldinger på sine? Har rektor personalansvar for alle lærere?

Jeg synes i det hele tatt lærerne fortjener en mer proff arbeidsplass, kjenner jeg. Nei, det er ikke ironisk.

- No. 4 -
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:45.