|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Nei, nei. Det verste var før posekakenes tid, da man kunne risikere at ikke-bakere leverte formloff smurt med nugatti eller melis slik at det så ut som en kake -helt til man smakte... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Jeg personlig synes ikke Toro langpannekake er god, og jeg sliter litt med å få den til også, viste det seg i helgen.
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?
... Jeg bruker både bursdagsselskaper, innlevering til 17.mai, foreldrekaffe, dugnad til muligheten til å eksprimentere. Jeg kommer jo til å veie 200kg (eller bruke 20 år) hvis jeg ikke skal benytte meg av slike tilstelninger. Unntaket er allergikaker, litt flere hensyn som må taes der synes jeg.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Jeg kan godt prøve meg på en ny oppskrift altså. Men går jo for barnevennlig heller enn veldig spesielle oppskrifter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Nå kom jeg på at jeg skal lage kake til onsdag, og det må jeg gjøre i dag. Og siden jeg selv vil ha en god kake og ikke bare sjokoladekake, har jeg tenkt å lage Room gulrotkake (og nåde de ungene som tar den før jeg er forsynt!).
![]() |
#6 |
villende
|
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Enten så kan man, eller så kan man ikke. Så enkelt og så vanskelig er det. Hvis barna vil på avslutning uten voksenfølge, så klarer man som oftest å spa opp noen de kan være +1 med. Og så syns jeg klasser som har hver sin tvilling kan forsøke å samordne litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Selvsagt smaker man forskjell på posekaker og hjemmelagede. Og det som irriterer meg mest er at Toro innbiller oss at det tar sååå kort tid å røre dem sammen. Browniesoppskrifta jeg bruker tar den tida det tar å smelte 500g smør (man smelter jo smøret mens man blander de andre ingrediensene) og den er ordentlig god. Om det skulle være behov eg den like god med glutenfritt mel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Det er noe med at folk som ikke er vant med, eller kan fordra å bake må bruke tid på å lete på Internett eller i bøker etter oppskrift (som de ikke har prøvd før eller vet om de vil få til å fungere), og kjøpe inn flere ingredienser som de vanligvis ikke har i skapet. Jeg ser lett hvordan det kan oppleves som tiltak, i en ellers travel tid. Selve bakingen tar jo ikke all verdens tid, og selvsagt, har man ei oppskrift man vet fungerer, på noe man har bakt mange ganger og vet blir godt, så er det ikke noe mer arbeid å lage fra bunnen.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 20-06-16 kl 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Vi hadde sånne grupper de fire første årene i storebrors klasse og nå i lillebrors klasse. Har ikke vært noen problemer.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Mar 2008
Vi har hatt i fjor og i år i yngste sin klasse. Null problem. Møtes en kveld, bestemmer noe og det er det.
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Hva er en årstidsgruppe?
![]() |
![]() |
#12 |
|
Hos oss deles ungene i fire, så er man på gruppe med x antall foreldre. Hos oss tror jeg det er delt etter alfabetet.
![]() |
![]() |
#13 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Vi har samme opplegget som Serafin, bare at årstidsgruppene også er vennegrupper. I år er jeg i tillegg klassekontakt, OG står øverst på listen. Det vil si at jeg må både sparke i gang vennegruppene (som sammenfaller med bursdagsbonanzaene), få i gang sommergruppen, ha kontakten med læreren, fikse gave, bake kake og passe på at de andre i gruppen gjør det de skal (nokså uengasjert gruppe denne gangen, men det er jo litt tilfeldig). Denne siste dele kommer da altså selvsagt samtidig som bursdagsrushet til minstemann, inkludert vår egen, pluss avslutning på teater og dans og småtjafs som 17. mai (3. klasse baker, seff).
![]() |
#14 |
Tittel og tittel....
|
Jeg skjønner jeg er heldig for her laget jeg bare en gruppeinndeling, med en i hver gruppe som har ansvar for å ta initiativ. Noe kontakt med læreren trenger vi jo ikke å ha, de får vite dato og kan de komme så er det fint, og kan de ikke, nei da ble det jo sånn. Men ja, jeg fikset gaver, det tok meg 10 minutter, inn på en butikk, valgte ut 4 like ting fikk dem pakket inn og vips så var det over.
![]() |
#15 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Nevnte jeg at jeg måtte bake kake i dag tidlig klokken 7? Bare fordi jeg prioriterte sushi og champis i går, men likevel.
![]() |
#16 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Her har barna også alltid en form for opptreden på sommer- og juleavslutningen, så det må koordineres med lærer, det må være ledig på musikkrommet eller lærerværelset, det må ikke kræsje med en av de andre tilstelningene (det er jo også Skoledagen med obligatorisk oppmøte for barna, må vite, fint om alle i 6. leverer 30 pizzasnurrer, kan noen stå i kiosken?), reisemesse og oppsummering fra Europaprosjektet (barna synger fra klokken 5!), leirskole for sjette trinn, kunstutstilling for tredje med vernissage - ja, mange hensyn å ta, som sagt.
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Hm, selv om jeg er trinnkontakt på 3.trinn i år, og trinnkontaktene her i grunnen gjør alt arbeidet selv, kjenner jeg at jeg er glad vi ikke har slike grupper, for det høres litt komplisert ut, i alle fall slik du beskriver det CD. Her gjør vi det veldig enkelt, slik som hos Polarjenta. Avklarer med en e-post til lærerne om ettermidddagen vi foreslår for skoleavslutning passer, og at det er hyggelig om de kan komme, og om de kan organisere en opptreden (de stiller alltid opp, og det er superhyggelig at de gjør det på sin fritid, men om de ikke ønsket eller hadde mulighet, så ville de fått forståelse for det). Så sender vi ut en e-post til foreldrene, med info om tid og sted, og hva de skal ha med (i år: grillmat og drikke til seg selv). Ingen åpning for diskusjoner om det passer eller ikke, eller hvilket opplegg man ønsker. Kom hvis du kan, passer det ikke lar du være. Enkelt og greit. Vi var ute i et friområde, så ingen arrangement å ta hensyn til der heller. Jeg skjønner ikke hvorfor man må gjøre det så komplisert.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 21-06-16 kl 10:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Her er det ingen slike grupper og med unntak av jule- og sommeravslutning er det ingen faste treff i løpet av året, og jeg kjenner det er helt greit. En eller maks to ganger i året kommer det en lapp i postmappen om at det blir f.eks. grilling i skogen (alle tar med egen mat og drikke), at vi treffes på skøytebanen eller noe lignende enkelt og uformelt et par timer en søndag, og de som kan og vil blir med. Veldig enkelt og klassekontaktene trenger ikke gjøre annet enn å sette en dato og skrive lappen, og det er aldri surmuling om datoen ikke passer.
![]() |
#19 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Selvsagt er det like enkelt å bake selv som å bruke pose, hvis man er vant til å bake og har alle ingrediensene for hånden. Jeg liker å bake, og for meg tar det omtrent like lang tid å bake en sjokoladekake som å blande fra pose. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Sommeravslutning. So last year?Jeg liker vår skole jeg. Felles trinnopplegg i gymsal, deretter ordner hver klasse for seg mht bespisning. I år hadde jeg med (hold dere fast) kanelgifler og en pakke First price sjokoladekjeks. Rubb og stubb ble spist opp, det være seg kjøpeposer eller hjemmebakt, posen med moreller og druer gikk også ned på høykant. Er det så nøye da?
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 21-06-16 kl 10:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|