Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort?
For 50 35,21%
Mot uansett 11 7,75%
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte 5 3,52%
For så lenge det blir utført innen uke 12 65 45,77%
For så lenge det blir utført innen uke 9 11 7,75%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-07, 19:19   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nolo har rett. Man får ikke adoptere bort barnet rett etter fødselen lenger, slik man kunne i hht den gamle barneloven. De biologiske båndene vektlegges svært sterkt, og dersom moren ikke vil ha eller er i stand til å ta seg av barnet, er det rett i beredskapshjem (gjerne etter at noen velmenende Iset'er, Sitroner og Skremmere har forsøkt å tvinge jentene til å teste ut det uønskede moderskapet, fordi det "sikkert kommer til å bli glad i barnet".)
Etter beredskapshjem er det fosterhjem med stadig forsøk på tilbakeføring til mor, og etter en gooood stund, gjerne mer enn to år også, kan fosterforeldre slåss seg til å kunne adoptere.

Ja, det er sant. Bedre å drepe dem.

Seriøst, Mim, jeg forstår ikke helt argumentasjonen din. Du kan ikke lene deg på det du har sett kan skje, og bruke det som et etablert faktum at "slik blir det". Det spiller ingen rolle hvilken jobb du har eller har hatt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 18:02   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Adopsjon.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 18:05   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Adopsjon.

Så du vil tvinge en som IKKE vil ha barn gjennom en graviditet og en fødsel (med alle de risiki som et svangerskap og en fødsel innebærer) fordi DU følte at alle fostre hadde livets rett da DU var gravid?

Gammel 12-02-07, 18:08   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du vil tvinge en som IKKE vil ha barn gjennom en graviditet og en fødsel (med alle de risiki som et svangerskap og en fødsel innebærer) fordi DU følte at alle fostre hadde livets rett da DU var gravid?

Nei, dette følte jeg lenge før jeg noensinne fikk barn eller var gravid.

Gammel 12-02-07, 18:11   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du vil tvinge en som IKKE vil ha barn gjennom en graviditet og en fødsel (med alle de risiki som et svangerskap og en fødsel innebærer)?

Siden jeg er imot fri abort, så ja?!

Gammel 12-02-07, 18:46   #6
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror, at om det ble flere som ønsket interne adopsjoner, ville det bli mer populært, tror jeg.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 19:31   #7
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg tror, at om det ble flere som ønsket interne adopsjoner, ville det bli mer populært, tror jeg.

Hvem mener du skal ønske? Blivende adoptivforeldre som ønsker barn,eller biologiske mødre som skal ønske å adoptere vekk et barn?

Gammel 12-02-07, 18:49   #8
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror det er to år, at man er fosterforeldre i to år, altså, først, før man kan adoptere barnet endelig.

Da min mor adopterte bort datteren sin, så var det ikke noe slikt.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 18:57   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og den loven burde forandres. Det burde være enklere å adoptere bort et barn og man burde også kunne delta i prosessen med å velge barnets nye foreldre.

Gammel 12-02-07, 19:06   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og den loven burde forandres. Det burde være enklere å adoptere bort et barn og man burde også kunne delta i prosessen med å velge barnets nye foreldre.

Jeg synes heller man skal opplyse mer om prevensjon og gjøre det lettere tilgjengelig. Sørge for at angrepiller er tilgjengelige og billige. Sørge for at kvinnen står helt fritt til å velge det hun ønsker. Legge til rette, slik at materielle/økonomiske/praktiske hensyn ikke skal være abortfremmende.

Og så får vi heller bruke flere ressurser på de små barna som allerede er født, særlig dem som er født i familier som ikke fungerer særlig bra.

Gammel 12-02-07, 19:07   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er tilgjengelig og billig, sorry å måtte skuffe deg.

Gammel 12-02-07, 19:09   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er tilgjengelig og billig, sorry å måtte skuffe deg.

Ikke tilgjengelig og billig nok. :Peker på abort-tallene:

Hvis man er mot abort, bør man i stedet for å ønske å forby det, heller finne ut hva som er årsaken bak aborttallene og gjøre noe med disse årsakene?

Gammel 12-02-07, 19:28   #13
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Ikke tilgjengelig og billig nok. :Peker på abort-tallene:

Hvis man er mot abort, bør man i stedet for å ønske å forby det, heller finne ut hva som er årsaken bak aborttallene og gjøre noe med disse årsakene?

Dette er jeg veldig enig i . Hva er det som forårsaker alle disse ufrivillige graviditetene, og igjen abortene? Og hva kan vi gjøre med dette? Dette er interessante spørsmål. Men å ta bort kvinnens rett til å bestemme over sin egen kropp, mener jeg er hårreisende.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 19:36   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Men å ta bort kvinnens rett til å bestemme over sin egen kropp, mener jeg er hårreisende.

Og jeg mener det argumentet der er hårreisende. :grøsse:

Gammel 12-02-07, 19:37   #15
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Og jeg mener det argumentet der er hårreisende. :grøsse:

Men hva mener du er alternativet til at kvinnen bestemmer?

Gammel 12-02-07, 19:10   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

P-piller er gratis for de helt unge. Studenter har råd til en hundrings pr mnd. Billig nok.

Gammel 12-02-07, 19:15   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Tviler på at det vil hjelpe å gjøre det mer tilgjengelig og billigere enn det faktisk allerede er (for det ER billig og tilgjengelig), når ungdom (og mange voksne) ikke gidder å bruke det. Jeg tror ikke det er der problemet ligger.

Gammel 12-02-07, 20:36   #18
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg var nok mer liberal i forhold til abort før jeg fikk barn enn jeg er idag som mamma selv. Jeg rakk å tenke mye over dette i de tre ukene fra da vi fikk vite på ordinær UL at den ene tvillingen hadde en alvorlig hjertefeil og frem til svaret på fostervannsprøven forelå. Innerst inne kunne jeg godt tenke meg å forby abort helt (utenom i de tilfeller der mors liv står i fare, eller der fosteret uten tvil ikke vil kunne leve utenfor livmora), men jeg innser jo at aborter dessverre mest sannsynlig vil bli foretatt uansett, legalt eller illegalt. Så under tvil krysset jeg av for at jeg er for abort, men at dette fortrinnsvis utføres før uke 9. Dette for å vise at jeg ønsker at aborter i så fall blir foretatt så tidlig som overhodet mulig, og jeg er ihvertfall ikke for at grensene flyttes ytterligere fremover. 12 uker er jo tross alt den grensa som (planlagte) gravide higer etter, fordi passering av denne statistisk sett betyr at fosteret har vist seg levedyktig og at (spontan-)abortfaren reduseres betraktelig.

Det å gjøre prevensjon mer tilgjengelig har jeg ikke så veldig stor tro på. Jeg syns det er lettvint nok som det er idag å beskytte seg - om man virkelig vil og gidder, that is. Joda, prevensjon kan svikte. Men jeg er ikke i tvil om at dette oppgis som grunn i mange flere tilfeller enn der det reellt sett er tilfelle, der man virkelig har gjort alt for å unngå en graviditet.

Noen nevner adopsjon, og jeg er enig i at adopsjon i denne sammenheng burde vært mye mer tilgjengelig og enklere å få til. Og ikke bare i tilfeller der barna er uønsket og i foreldrenes øyne helst burde endt opp som en flekk på lakenet fremfor en sprell levende baby, men også der det er snakk om grov omsorgssvikt. En enklere adopsjonsprosess er kanskje ikke den eneste løsningen på dette problemet, men kunne muligens vært en del av det.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 21:59   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg har også lest at det er en mulig bivirkning.

Gammel 12-02-07, 22:07   #20
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitron, Polyanna:
Jeg vet at det er en mulig bivirkning hvis man får klamydiabakterier opp i livmoren ved utførelsen, men jeg er så pirket at det mener jeg er en bivirkning av klamydia ikke av aborten. (Altså hvis man blir steril spiller jo det for så vidt ingen rolle.)

Her er det om klamydia og abort, her er plassen jeg hentet klippet fra.:
Kan jeg bli steril av abortinngrepet?

Normalt ikke. Før aborten utføres, må du gjennom en gynekologisk undersøkelse hvor man tar prøver fra livmorhalsen og urinrøret for å finne ut om du har Chlamydia-bakterien. Abortinngrepet sammen med denne bakterien fører ofte til egglederbetennelse som igjen kan føre til sterilitet. Derfor er det viktig at infeksjonsundersøkelser foretas før inngrepet. Er du smittet, får du behandling og partneren din blir også behandlet. Etter abortinngrepet, har du et åpent sår i livmoren. Dersom du de nærmeste dagene etter inngrepet, får smerter sammen med feber over 38 grader, kan dette bety betennelse. Da må du snarest envende deg til lege . Du bør også unngå samleie de første ukene etter inngrepet. Dermed reduserer du infeksjonsfaren selv.

Emneord
klassiker

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.