Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du kristen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du kristen?
Ja 61 22,76%
Nei 164 61,19%
Usikker/sånn halvveis 40 14,93%
Dustepoll 3 1,12%
Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-10, 21:16   #261
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du kristen?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Men har det å være kristen nødvendigvis så mye med DNK å gjøre da? Det finnes da grener innenfor alle religioner som er mer eller mindre konservative og bokstavtro?

Jeg innrømmer å ikke ha spes. mye peiling her, men i mitt hode er pinsebevegelsen og statskirken to ytterpunkter her. Pinsebevegelsen tar bibelen bokstavelig, statskirken tar essensen. Begge deler bygger jo sin tro på treenigheten, noe jeg aldeles ikke tror på. Mener du at jeg bør definere meg som kristen likevel?

Gammel 05-04-10, 21:21   #262
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er kristen, tviler også innimellom, men alt i alt gir troen meg aller mest styrke.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 21:28   #263
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg innrømmer å ikke ha spes. mye peiling her, men i mitt hode er pinsebevegelsen og statskirken to ytterpunkter her. Pinsebevegelsen tar bibelen bokstavelig, statskirken tar essensen. Begge deler bygger jo sin tro på treenigheten, noe jeg aldeles ikke tror på. Mener du at jeg bør definere meg som kristen likevel?

Jeg mener generelt at man kan definere seg som kristen hvis man tror at Jesus er Guds sønn og at han kom til verden for å gjennopprette kontakten mellom menneskene og Gud, dvs døde på korset for menneskenes synder (det gale alle mennesker har gjort i fortid nåtid og framtid) og at han stod opp frå de døde.
Så tror man ikke på treenigheten, dvs at Faderen, sønnen og Den Hellige Ånd er ett vesen men tre personer, så er man vel litt ute å kjøre i forhold til det å kalle seg kristen.
Troen på Jesus som Guds sønn og frelser innebærer jo en tro på treenigheten.

MEn det var det med DNK og pinsebe. Det er så mange sjatteringer av liberalisme og konservatisvisme innenfor bare Dnk og PB at det er vanskelig å sette neon som helst i bås.
Det er LANGT fra ytterste liberale i DNK til de mest bokstavtri i PB, men det er ikke SÅ langt mellom de "Oase-prega" i DNK til pinsebevegelsen. Samtidig vil jeg tro at kanskje de ALLER MEST bokstavtro finnes i trosbevegelsen framfor PB...

Gammel 05-04-10, 21:31   #264
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Da har jeg offisielt falt av lasset.

Jeg har rett og slett for lite greie på det til å diskutere det her. Jeg tror hverken på gud, jesus eller den hellige ånd, og derfor føler jeg med ganske stor sikkerhet at hverken statskirken, pinsebevegelsen eller noen som helst annen kristelig menighet er noe for meg.

Gammel 05-04-10, 21:44   #265
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det fikk meg til å tenke på da jeg ble sendt ned på oprasjonsalen. En kvinne skulle til elektivt sectio, papirene var på at hun ikke skulle ha blodoverføring fordi hun var Jehovas vitne. Vel, jeg lister meg inn leverer papirene, hun som tar imot papirene ser litt spørrende ut så jeg sier "Hun er Jehova". Personalet nikker og er inneforstått med det, men fra operasjonsbenken kom det tørt
"Jeg vet at jordmødre har et litt opphøyet syn på fødekvinner, men det var da voldsom til overvurdering".

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 21:45   #266
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Protestanter ble i sin tid kalt kjettere av katolikkene og kristen tro i dag kan avvike enormt fra tidligere former for kristen tro. Så jeg ville ikke satt opp en liste med ting som må oppfylles for å kvalifisere til å kunne kalles kristen. Klart det skal kunne diskuteres, men da må en gå grundigere til verks enn en sjekkliste.

Nå siterte du meg, men jeg har ikke satt opp noen sjekkliste. Men skal man kalle seg kristen, synes jeg det er meget merkelig om man ikke tror på Jesus, Gud og Den hellige ånd.

Snippa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 21:49   #267
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Det fikk meg til å tenke på da jeg ble sendt ned på oprasjonsalen. En kvinne skulle til elektivt sectio, papirene var på at hun ikke skulle ha blodoverføring fordi hun var Jehovas vitne. Vel, jeg lister meg inn leverer papirene, hun som tar imot papirene ser litt spørrende ut så jeg sier "Hun er Jehova". Personalet nikker og er inneforstått med det, men fra operasjonsbenken kom det tørt
"Jeg vet at jordmødre har et litt opphøyet syn på fødekvinner, men det var da voldsom til overvurdering".

Den neste Messias er en keiser, og Jehova fødte selv.

Gammel 05-04-10, 21:54   #268
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Da har jeg offisielt falt av lasset.

Jeg har rett og slett for lite greie på det til å diskutere det her. Jeg tror hverken på gud, jesus eller den hellige ånd, og derfor føler jeg med ganske stor sikkerhet at hverken statskirken, pinsebevegelsen eller noen som helst annen kristelig menighet er noe for meg.

Uffameg. Det høres kanskje ut som om det ikke er noe for deg da ja.

Gammel 05-04-10, 21:56   #269
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har kanskje noe med at Jehovas Vitner aldri refererer til seg selv som "Jehovas" og lignende, men heller som "vitner", hvis det skal forkortes. :lærd:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 22:30   #270
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det har kanskje noe med at Jehovas Vitner aldri refererer til seg selv som "Jehovas" og lignende, men heller som "vitner", hvis det skal forkortes. :lærd:

Jepp. Jehova er Gud så ...jaja, litt moro må man da ha.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 23:04   #271
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 05-04-10, 23:07   #272
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 05-04-10, 23:33   #273
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Hvis jeg skal være ærlig så interesserer akkurat den biten meg ikke så veldig. Hva som er common sense på detaljnivå, om det er et gen osv. Jeg synes heller ikke det er så relevant i forhold til poenget jeg har prøvd å få fram over flere innlegg. Når jeg sier common sense så tenker på verdier som mange kan samle seg om, som ikke er forbeholdt de kristne.

For det første er det stor forskjell på protestantisk kristen kultur og andre religioner, eller andre kristne kulturer. Og da tenker jeg ikke bare etikk, men måten vi ser oss selv på, hvilke spørsmål vi stiller og enda viktigere hvordan vi stiller dem. Det som til enhver tid er common sense endrer seg over tid og fra kultur til kultur. Common sense er en følelse, som har rot i det som er felles, kultur, språk og tradisjon.

En av verdiene som kom med kristendommen, og som vi tar som common sense i dag er at vi skal hjelpe de svake i samfunnet, alle er like for Gud.

Poenget mitt er egentlig bare at det er lett å glemme hvor kristne vi alle egentlig er. Ikke fordi vi tror at vi er kristne, men fordi vi tenker, handler og snakker som kristne. Ingen snakker mer om personlig overbevisning enn kristne protestantiske mennesker (inkl. ateister og agnostikere).

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 23:48   #274
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 06-04-10, 07:47   #275
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

For det første er det stor forskjell på protestantisk kristen kultur og andre religioner, eller andre kristne kulturer. Og da tenker jeg ikke bare etikk, men måten vi ser oss selv på, hvilke spørsmål vi stiller og enda viktigere hvordan vi stiller dem. Det som til enhver tid er common sense endrer seg over tid og fra kultur til kultur. Common sense er en følelse, som har rot i det som er felles, kultur, språk og tradisjon.

En av verdiene som kom med kristendommen, og som vi tar som common sense i dag er at vi skal hjelpe de svake i samfunnet, alle er like for Gud.

Poenget mitt er egentlig bare at det er lett å glemme hvor kristne vi alle egentlig er. Ikke fordi vi tror at vi er kristne, men fordi vi tenker, handler og snakker som kristne. Ingen snakker mer om personlig overbevisning enn kristne protestantiske mennesker (inkl. ateister og agnostikere).

Jeg er rett og slett ikke enig i hverken at common sense er bare en følelse eller at sosialdemokratiet kom med kristendommen.

Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 09:42   #276
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er rett og slett ikke enig i hverken at common sense er bare en følelse eller at sosialdemokratiet kom med kristendommen.

Uenig med deg, Jesus var helt utenom det vanlige på området. Det er mange grunner for at hans historie ble nedtegnet, en av dem var at han brydde seg ektefølt om de svakeste og de sykeste i samfunnet, med liten tanke på seg selv. Han angrep det sterke regjerende prestedømme, som flådde vanlige folk med handel av offergaver i tempelet. Det var ikke daglig kost å gå foran som de svakes beskytter, og jeg mener mye av grunntanken startet der for hvordan vi tenker i dag.

Gammel 06-04-10, 10:10   #277
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nestekjærlighet er et element i de aller fleste religioner (og kulturer), så det er virkelig å ta i å gi kristendommen æren for det altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 10:28   #278
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg er selv døpt, har vokst opp i kristent hjem, vært med i kristent ungdomsarbeid (fikk nok en overdose), har døpt mine barn og giftet meg i kirken (i "rett" rekkefølge, til og med!). Barna mine er med på aktiviteter i statskirken, og jeg følger opp der - både på gudstjenester og andre tilstellinger når det er naturlig.

Men jeg går sjeldnere til nattverd, tier under trosbekjennelsen, vrir meg mer under prestens tale og har mer åpne svar til mine barn enn min mor hadde på livets spørsmål når de kommer på sengekanten. Må stemme "usikker/sånn halvveis". Føler meg mer og mer hjemme i agnostikerbåsen. Det er litt skummelt og ganske deilig.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 11:30   #279
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nestekjærlighet er et element i de aller fleste religioner (og kulturer), så det er virkelig å ta i å gi kristendommen æren for det altså.

Vet ikke om den var til mitt innlegg, men jeg er ikke uenig i det du sier. Jeg mener at mye av det vi bygger på i Norge i dag kan komme fra en kristen tankegang. Hadde vi vært Buddhister, ja så mener jeg at mye av det ville ligget i bunnen for hvordan vi tenkte og gjorde. Så ja, jeg er enig i det April Ryan sier, det er vanskelig å forestille seg at et samfunn der religion har hatt stor plass totalt utvikler seg umerket av det.

Gammel 06-04-10, 11:48   #280
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er Norge preget av en kristen kulturarv, men å si at man "er kristen" når man "oppfører seg kristent", aka moralsk, er ganske naivt. Hadde ikke Jesus gjort opprør, hadde noen andre gjort det. Akkurat som nå var det både greie og ikke fullt så greie folk før også, og moral og etikk er ikke noe vi uten videre kan takke religion eller en Gud for. Religion har blitt brukt for å sette endel av det i system, i en tid hvor det var nødvendig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:54.