|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du kristen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
61 | 22,76% |
Nei |
164 | 61,19% |
Usikker/sånn halvveis |
40 | 14,93% |
Dustepoll |
3 | 1,12% |
Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#261 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du kristen?
Jeg innrømmer å ikke ha spes. mye peiling her, men i mitt hode er pinsebevegelsen og statskirken to ytterpunkter her. Pinsebevegelsen tar bibelen bokstavelig, statskirken tar essensen. Begge deler bygger jo sin tro på treenigheten, noe jeg aldeles ikke tror på. Mener du at jeg bør definere meg som kristen likevel?
![]() |
#262 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er du kristen?Jeg er kristen, tviler også innimellom, men alt i alt gir troen meg aller mest styrke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Jeg mener generelt at man kan definere seg som kristen hvis man tror at Jesus er Guds sønn og at han kom til verden for å gjennopprette kontakten mellom menneskene og Gud, dvs døde på korset for menneskenes synder (det gale alle mennesker har gjort i fortid nåtid og framtid) og at han stod opp frå de døde.
![]() |
#264 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Er du kristen?Da har jeg offisielt falt av lasset.
![]() |
#265 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Er du kristen?Det fikk meg til å tenke på da jeg ble sendt ned på oprasjonsalen. En kvinne skulle til elektivt sectio, papirene var på at hun ikke skulle ha blodoverføring fordi hun var Jehovas vitne. Vel, jeg lister meg inn leverer papirene, hun som tar imot papirene ser litt spørrende ut så jeg sier "Hun er Jehova". Personalet nikker og er inneforstått med det, men fra operasjonsbenken kom det tørt |
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Nå siterte du meg, men jeg har ikke satt opp noen sjekkliste. Men skal man kalle seg kristen, synes jeg det er meget merkelig om man ikke tror på Jesus, Gud og Den hellige ånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
Fola Blakken
|
![]() |
![]() |
#268 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() |
#269 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Jepp. Jehova er Gud så ...jaja, litt moro må man da ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Men først, kaffe!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#273 |
Bør lage seg en tittel selv
|
For det første er det stor forskjell på protestantisk kristen kultur og andre religioner, eller andre kristne kulturer. Og da tenker jeg ikke bare etikk, men måten vi ser oss selv på, hvilke spørsmål vi stiller og enda viktigere hvordan vi stiller dem. Det som til enhver tid er common sense endrer seg over tid og fra kultur til kultur. Common sense er en følelse, som har rot i det som er felles, kultur, språk og tradisjon.
![]() |
#274 |
frakoblet
|
![]() |
#275 |
Passiv
|
Jeg er rett og slett ikke enig i hverken at common sense er bare en følelse eller at sosialdemokratiet kom med kristendommen. |
![]() |
![]() |
#276 |
Men først, kaffe!
Uenig med deg, Jesus var helt utenom det vanlige på området. Det er mange grunner for at hans historie ble nedtegnet, en av dem var at han brydde seg ektefølt om de svakeste og de sykeste i samfunnet, med liten tanke på seg selv. Han angrep det sterke regjerende prestedømme, som flådde vanlige folk med handel av offergaver i tempelet. Det var ikke daglig kost å gå foran som de svakes beskytter, og jeg mener mye av grunntanken startet der for hvordan vi tenker i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du kristen?Jeg er selv døpt, har vokst opp i kristent hjem, vært med i kristent ungdomsarbeid (fikk nok en overdose), har døpt mine barn og giftet meg i kirken (i "rett" rekkefølge, til og med!). Barna mine er med på aktiviteter i statskirken, og jeg følger opp der - både på gudstjenester og andre tilstellinger når det er naturlig.
![]() |
![]() |
#279 |
Men først, kaffe!
Vet ikke om den var til mitt innlegg, men jeg er ikke uenig i det du sier. Jeg mener at mye av det vi bygger på i Norge i dag kan komme fra en kristen tankegang. Hadde vi vært Buddhister, ja så mener jeg at mye av det ville ligget i bunnen for hvordan vi tenkte og gjorde. Så ja, jeg er enig i det April Ryan sier, det er vanskelig å forestille seg at et samfunn der religion har hatt stor plass totalt utvikler seg umerket av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#280 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er du kristen?Selvfølgelig er Norge preget av en kristen kulturarv, men å si at man "er kristen" når man "oppfører seg kristent", aka moralsk, er ganske naivt. Hadde ikke Jesus gjort opprør, hadde noen andre gjort det. Akkurat som nå var det både greie og ikke fullt så greie folk før også, og moral og etikk er ikke noe vi uten videre kan takke religion eller en Gud for. Religion har blitt brukt for å sette endel av det i system, i en tid hvor det var nødvendig.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|