Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dårlig mat er omsorgssvikt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-10, 09:53   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dårlig mat er omsorgssvikt

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ja, det sierseg jo selv: En uke helt uten mat eller en uke med ferdigmat; klart at det første er å foretrekke.

Jeg syns uttalelsen hennes lyser "la dem spise kake" lang vei.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 09:54   #22
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg leste det sånn at hun mente at det var bedre å gi brød med pålegg i stedet for ferdigmat til middag.

Ja, jeg tipper det var dårlig formulert. Og jeg kan være enig i at grovt brød med sunt pålegg er en bedre middag enn posesuppe.

Gammel 14-10-10, 09:54   #23
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det at "ikke spis det bestemoren din ikke ville gjenkjent som mat" var litt morsomt jeg da. Det betyr at jeg må slutte å spise sushi, snegler, ryper, kylling (jepp, på en del gårder i Trøndelag er fugl ikke bra mat og de spiste det ikke), tofu, bønnespirer etc.

Mens sirup og spekk på loff, det er helt greit.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 10:00   #24
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

kylling (jepp, på en del gårder i Trøndelag er fugl ikke bra mat og de spiste det ikke)

Ah, interessant. Mormor nektet nemlig å spise kylling, men jeg tenkte aldri over at dette kunne være årsaken.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 10:01   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes det at "ikke spis det bestemoren din ikke ville gjenkjent som mat" var litt morsomt jeg da. Det betyr at jeg må slutte å spise sushi, snegler, ryper, kylling (jepp, på en del gårder i Trøndelag er fugl ikke bra mat og de spiste det ikke), tofu, bønnespirer etc.

Mens jeg for min del ikke kunne spist gluten.

Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 10:06   #26
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror også at dette virker mot sin hensikt.

Det må være bedre å motivere/opplyse om hvor lett det er å lage sunn og barnevennlig mat enn å henge ut posesuppa som søppel.

Alle kommer ikke til å lage mat fra grunnen hver eneste dag, sånn er det bare, men om alle kunne gått litt i riktig retning, spist litt mer grønt, litt mer fiber, lært å lage god mat hjemme litt etter litt, så ville det være mye bedre enn å rett og slett slutte med middag og bare servere brødskiver.

Det hender vi bare spiser brødskiver, en gang annenhver uke eller noe sånt, har ikke noe problem med det. Men skal en gjøre det for ofte så undergraver en middagens rolle på en måte.

Gammel 14-10-10, 10:10   #27
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, og pizza og sterke krydder og ganske mange typer fisk. (Bestemor spiste heller ikke fugl, forresten. Det var "umat")

Gammel 14-10-10, 18:19   #28
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er hun Vea klinisk ernæringsfysiolog da?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 18:32   #29
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, jeg tipper det var dårlig formulert. Og jeg kan være enig i at grovt brød med sunt pålegg er en bedre middag enn posesuppe.

I min verden er brødskive så langt i fra middag man kan komme.

Gammel 14-10-10, 18:39   #30
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Generelt sett synes jeg Margit Vea har gode innlegg i kostholdsdebatter. Jeg synes det er trist at veldig mange foreldre ikke våger å lage mat til babyene sine selv, i den tro at industrien gjør det så mye bedre.

Men her har hun nok formulert seg dårlig eller blitt feilsitert, for det virker som det hun prøver å si er "det er bedre å ikke gi middagsmat, enn å posemiddagsmat", siden hun i neste setning sier at grovbrød med pålegg er bedre. Det er det helt sikkert, men jeg tror ikke en familie med greit kosthold tar skade av en posesuppe.

Men jeg kjenner faktisk familier som omtrent ikke spiser mat laget fra bunn. De ble litt vantro over hjemmelaget tomatsuppe, sånn "hva, går det an å lage?" Så jeg skjønner hva hun mener.

Gammel 14-10-10, 19:00   #31
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

I min verden er brødskive så langt i fra middag man kan komme.

Greit nok, men poenget var jo næringsinnholdet. Og lager du en skive grovt brød med eggerøre, røkelaks og agurk, så er det sånn circa en million ganger bedre enn posesuppe ernæringsmessig.

Gammel 14-10-10, 19:02   #32
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Greit nok, men poenget var jo næringsinnholdet. Og lager du en skive grovt brød med eggerøre, røkelaks og agurk, så er det sånn circa en million ganger bedre enn posesuppe ernæringsmessig.

Og pælmer du brødskiva og tar på mere grønnsaker så er det lavkarbogodkjent også.

Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 19:03   #33
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Gammel 14-10-10, 19:03   #34
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hah, inspirert av denne tråden har jeg laget tomatsuppe fra bunn for første gang idag! Den ble ganske god, svært enkel oppskrift, nesten gang blir det en med litt mer oppi. Det skal sies at vi ikke har hatt posesuppe tomat så veldig ofte akkurat, så jeg føler meg ikke så truffet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 19:03   #35
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å bruke omsorgssvikt som begrep her selv om det dreier seg om en tabloid spissformulering blir patetisk. Da kan man ikke ha sett så mange tilfeller av virkelig omsorgssvikt. Og så blir jeg litt trist når fokuset rundt måltidet blir utelukkende på ernæringsverdi. Posesuppemiddag kan ha kvaliteter som brødskivemiddag ikke har. Hun har absolutt et poeng, det kommer bare så feil ut når det blir spissformulert på den måten.

Gammel 14-10-10, 19:09   #36
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Å bruke omsorgssvikt som begrep her selv om det dreier seg om en tabloid spissformulering blir patetisk. Da kan man ikke ha sett så mange tilfeller av virkelig omsorgssvikt. Og så blir jeg litt trist når fokuset rundt måltidet blir utelukkende på ernæringsverdi. Posesuppemiddag kan ha kvaliteter som brødskivemiddag ikke har. Hun har absolutt et poeng, det kommer bare så feil ut når det blir spissformulert på den måten.

Jeg er veldig enig. Det er klart det er omsorgssvikt å ikke gi et barn tilstrekkelig mat eller mat det går an å vokse opp på, men selv om man utelukkende baserer seg på ferdigmiddager synes jeg det er latterlig å snakke om omsorgssvikt, hvis alt annet er på stell. Det går fint an å vokse opp og ha en bra barndom om ikke middagskostholdet er helt optimalt.

For øvrig ville jeg vært mye mer skeptisk til å servere brødskive til middag annen hver dag enn å servere ferdigmat.

Og vi bruker ikke mye ferdigmat, så det er ikke et fordekt behov for selvrettferdiggjøring som taler her.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 19:13   #37
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Margit Vea:

Sitat:

Folk trenger tips om kjapp, sunn mat som ikke trenger lang tilberedningstid, sier Vea, som har mange sånne tips i sin nye bok.

(Min utheving)

Kari Jaquesson:

Nå venter jeg bare på en heftig tv-debatt mellom Margit Vea og KJ om Kari Jaquessons bok "Ketsjup er ålreit".

Vedlagte bilder
Filtype: jpg kj.JPG (7,3 KB, 233 visninger)
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 19:14   #38
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utsagnet "dårlig mat er omsorgssvikt" er jo forsåvidt ikke galt. Det finnes jo mat som er så dårlig at det er omsorgssvikt. Jeg jobbet i en barnehage der et barn stadig kom med tørre pølsebrød eller muggen loff i matboksen. Men det blir noe helt annet enn det hun snakker om. Men alternativet til å mene at ferdigmat er omsorgssvikt er jo ikke å mene at ferdigmat er bra. Det finnes jo et sted der i mellom.

Gammel 14-10-10, 19:16   #39
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Niobe sa det. Med mindre barnet vokser opp på kun junk, for eksempel.

Gammel 14-10-10, 19:17   #40
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av disse dagene har jeg planer om å lage tomatsuppe fra pose med ekstra greier oppi. (Fullkornsmacaroni m.m.) Servert med hjemmebakt speltbrød eller rundstykker. Og denne omsorgssvikten har jeg tenkt å servere på et bord med en stor mugge isvann og levende lys mens vi småprater om hvordan alles dag har vært.

Sånn. Ring barnevernet!

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.