|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Dette er et tema som virkelig engasjerer meg, men typisk har jeg ekstremt dårlig tid nå.
![]() |
#2 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg er enig i at norske barn nok har en litt "enklere" start enn mange barn i andre sammenliknbare land. Middelmådighet er liksom Godt Nok TM, og de personlige egenskapene er det viktigste. I et norsk perspektiv så er det flott at vi ikke bare dyrker frem vinnere og at barn ikke opplever for mye press på hjemmebane. Det norske samfunnet er bygget opp slik at velferdsstaten tar seg av oss, uansett hvilke problemer vi støter på underveis. Overlevelsesinnstinktet behøver ikke være så skjerpet i et samfunn hvor de økonomiske sikkerhetsnettene er mange.
![]() |
#3 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg vet ikke hvor jeg ligger i grunn.
![]() |
#4 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Vi er generelt sett opptatt av at lykke er veldig mye mer enn penger og høy utdannelse. Skolen er viktig og prioriteres høy, men vi har ingen mål om at ungen skal bli hverken det ene eller det andre. Det viktigste er at de velger en vei de trives med og som de kan leve av. De har plikter hjemme (endelig
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Om mine unger vil vokse opp og bli barnehageassistenter så er det helt greit. De trenger slett ikke bli advokater. |
![]() |
![]() |
#6 |
XXX
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg oppmuntrer mine barn til å gjøre så godt de kan, og har de gjort så godt de kan, så er jeg fornøyd. Jeg er også klar på at de gjør ikke lekser eller annet for min skyld, men for sin egen skyld. Jeg synes det er viktig at de er klar over at de er/skal bli ansvarlig for sin egen framtid.
![]() |
#7 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Men de som har klart seg bra her i livet, handler det bare om å ha gode karakterer fra skolen? Er ikke personlighet også veldig viktig? Interesser? Pågangsmot? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Det handler nok ikke bare om gode karakterer nei, endel av de jeg gikk på skole med som har gjort det veldig bra senere var skikkelige pøbler på skolen |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Når det gjelder skole så lar vi det foreløbig skure.
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Når det gjelder skolevalg så trampet jeg i min tid ut av almennfaglig studieretning midt i første skoleår - lynforbannet og meldte meg på yrkesskolen. Jeg ble ingeniør likevel. Det er gjerne flere veier til et mål. |
![]() |
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Og nå er jo den biten enda bedre, sånn sett.
![]() |
#12 |
Tankefull
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg er nok ett sted midt i mellom. På hjemmebanen burde jeg nok pushet litt mer på å gjøre sin del av rydding osv. Når det gjelder eldste og skolearbeid prøver jeg for det meste å motivere nå. Han er 6 år da, så det å skape gode følelser rundt dette med skolearbeid står i fokus her.
![]() |
#13 |
anglofil
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg leste faktisk denne boken "Battle Hymn of the Tiger Mother" da den kom ut. I en norsk kontekst så er den jo bare komisk å lese.
![]() |
#14 |
anglofil
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Forøvrig synes jeg ikke det går an å sammenligne oss selv med våre barn. Det at det gikk bra for noen på 80 og 90 tallet uten å ha så mye skole er bare ikke tilfelle i dag. I denne delen av verden har det bare blitt slik at man faktisk er svært begrenset med hva man kan foreta seg uten høyere utdanning. Det er veldig trist at det har blitt slik for kunnskapssamfunnet ekskluderer en hel rekke grupper mennesker. Men jeg synes vår generasjon må ta dette med i betrakningen når vi oppdrar barna våre. Høyere utdanning er nesten bare begynnelsen i dag, men det er nærmest en forutsetning for alt man vil gjøre at man har en eller annen for utdannelse.
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?
Det er fortsatt bruk for elektrikere, rørleggere, frisører og tannlegesekretærer, så jeg er ikke enig i at man absolutt må ha høyere utdannelse for å klare seg bra. Men at man må ha en eller annen form for utdannelse, er jeg helt enig i. Til og med renholdere tar fagbrev nå, så ja, det er et helt annet krav til fagkompetanse i dag enn det var da jeg vokste opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
anglofil
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?
Ja sorry, det var det jeg mente. Det er selvfølgelig ikke nødvendigvis høyere utdannelse men en form for utdannelse eller krav til fagbrev er det for de aller aller fleste yrker.
![]() |
#17 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Tja- gir det egentlig flere muligheter å ha høyere utdanning? Det spørs hva en mener. Jeg har en utdanning selv som mange syns er "høystatus", men er ikke sikker på at det gir meg så mange flere muligheter. JEG liker det og tok det pga interesse, men det er ikke gitt at mitt barn får "flere muligheter" fordi om hun velger - eller presses - til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg pusher på sosial samvittighet. Om de velger yrkesskole eller akademika er hipp som happ for meg, så lenge de velger det de ønsker selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
maler
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?For meg er det virkelig helt greit om ungene mine ønsker yrkesskole på videregående. Når de har blitt så store er det opp til dem hvilken vei de ønsker å gå, jeg tror det er en kjempetabbe å pushe dem inn på noe de ikke er motivert for. Jeg er glad for sånn sett at jeg ikke har noe å bevise gjennom mine barn når det gjelder skole. Jeg vet at det kan være fint å studere, men det har sine fordeler å ikke bruke alt for mange år på det også. Og de må absolutt få bestemme selv. Jeg er glad for at mine foreldre ikke pusha meg til perfeksjonisme på skolearbeidet, forresten. Det hadde medført at jeg ikke fikk lært så mye musikk som jeg fikk i og med at jeg brukte nesten mer tid på musikkskolen enn på skolen, og det hadde på ingen måte gjort meg mer lykkelig, tvert imot. Jeg hadde tatt et valg - jeg gjorde det bra nok til å ha valgmuligheter. Jeg kunne ha jobbet mer og perfeksjonert meg mot et vitnemål som hadde kommet i avisen, men da hadde jeg mistet mye annet.
![]() |
#20 |
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Om du presser barna eller ei; statistikken viser klart at barn med høyere utdanning får barn som presterer bedre i skolen. http://www.ssb.no/emner/04/02/nasjprov/
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|