Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kjedelige trauste matpakker

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-11, 08:44   #21
Svampe
Superduperaktiv

Svampe sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Sv: Kjedelige trauste matpakker

Her går det i skiver med gulost.

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 08:47   #22
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herlighet, for en tråd. Begynt å gå tom for ting å kritisere?

Gammel 22-08-11, 08:49   #23
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg går det litt opp og ned. Det viktigste er at matpakken er sunn og at den ser litt delikat ut. Jeg er vokst opp med skiver brettet dobbelt i en gammel brødpose, og det er ikke hyggelig. Mine barn får skiver med mellomleggspapir og i en boks der de holder seg. Storesøster er ganske altspisende på pålegg, men lillesøster liker pepperoni, hvitost, brunost og prim. Og det er det. Ikke mye variasjon med andre ord.

Jeg har tenkt litt det samme som Hattifnatten. En ting er at jeg er villig til å stå og skjære opp grønnsaker, men hva gjør jentene selv og hva betyr det om hva de egentlig vil ha? Nå gjør vi det sånn at de smører matpakkeskivene selv og legger de i bokser ved frokostbordet, men jeg skjærer opp grønnsaker og frukt og legger til. De får vanligvis ikke med noe søtt (utenom frukt), men akkurat nå har vi kjøpt noen God-morgen youghurter, for å gjøre høstens første matpakker litt mer spennende.

Avtalen med storesøster, som elsker salat, er at hun skal få salat med på skolen to dager i uken, og de to dagene skal jeg lage den. Men de andre dagene lager hun selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 08:53   #24
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fancy matpakker er uten tvil vinklet negativt i denne tråden, og det synes jeg er rart. Jeg kan ikke se noe negativt med å legge sin flid i matpakkene når man har matglade barn som elsker å prøve nye ting.

Jeg har to som elsker de overdrevne kreasjonene, og en som foretrekker brødskive med salami.

Gammel 22-08-11, 08:53   #25
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Innlegget mitt var ihvertfall på ingen måte ment som kritikk av de som figurformer maten. Jeg svarte på hovedinnlegget som "nei, du er ikke den eneste som ikke har 20 forskjellige ting i matpakkene".

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 08:59   #26
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

I dag fikk storebror flatt egg (stekt i går) og hvitost på skivene, med i boksen ligger en yoghurt og noen eplebåter. Hjemme hos oss er dette en kongelig matpakke. Hyggelig at noen ønsker å ta matpakkene helt ut, fint for de barna som er kresne og setter pris på sånt, men det har vi ikke prioritert hjemme hos oss.

:sofasjuske:

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 09:00   #27
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Blir ikke eplebåtene bjune?

Gammel 22-08-11, 09:08   #28
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Eplene legges i en fruktboks, og da blir de faktisk ikke brune.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 09:35   #29
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Minsten her vil ha oppskåret eple med kanel med seg på skolen. Da er de brune uansett.
Men seriøst: De bitene han evt. ikke spiser opp kan han godt spise heime seinere på dagen, og han vil vanligvis ikke spise brune eplebåter. Tror de holder seg fint med kanel på.

Gammel 22-08-11, 09:45   #30
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Fancy matpakker er uten tvil vinklet negativt i denne tråden, og det synes jeg er rart. Jeg kan ikke se noe negativt med å legge sin flid i matpakkene når man har matglade barn som elsker å prøve nye ting.

Jeg har to som elsker de overdrevne kreasjonene, og en som foretrekker brødskive med salami.

Jeg har en som liker morsomme kreasjoner, det får han stort sett 3 dager i uka når de er på tur.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 09:49   #31
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg stapper alt mulig rart opp i matboksen til toåringen, men mye kommer urørt tilbake. Av grønnsaker spiser hun ingenting, kanskje agurk dersom den allerede sitter på skiva, så jeg sniker inn litt agurk dersom det er leverpostei eller smøreost. I tillegg får hun en liten yoghurt, av og til en Babybel-ost dersom vi har (ny utvikling at hun faktisk våger å spise noe sånt), et hardkokt egg dersom jeg gidder, en fiskekake...

Men av frukt og grønt spiser hun som sagt nada, og egentlig blir matboksen mest fylt for å tilfredsstille mitt eget ego, for jentungen er svært skeptisk til det meste av mat. Jeg tenker derimot som så at i barnehagen smaker hun på mer enn hjemme (blant annet drikker hun melk der), så derfor blir frokostboksen fylt til randen, så blir kanskje noen av tingene spist på en god dag.

Nå gjelder det å faktisk gidde å lage matpakke til meg selv, og ikke bare gå for enkle (eller ekle?) løsninger fra kantina.

Gammel 22-08-11, 10:23   #32
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Å, godt det ikke bare er meg!

Det tenkte jeg også! Spesielt storesøster er ganske sær i matveien. Den eneste frukten hun liker er mandariner, og kan spise babygulerøtter hvis hun er i godt humør..

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 10:29   #33
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Innlegget mitt var ihvertfall på ingen måte ment som kritikk av de som figurformer maten. Jeg svarte på hovedinnlegget som "nei, du er ikke den eneste som ikke har 20 forskjellige ting i matpakkene".

Jeg mente heller ikke å kritisere noen altså. De fleste prøver vel å få ungene sine til å spise sunt og lager matpakker deretter, men vi er tydeligvis flere som har unger som liker det enkelt også.

Gammel 22-08-11, 10:32   #34
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har mange spennende matpakkeplaner i hodet, men de kommer seg ikke ned i matboksen. Der ligger det i dag to brødskiver med salami, og tre cherrytomater.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 10:56   #35
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det finnes en mellomting mellom bentobokser og den trauste to med gulost, en med salami.

Jeg er matpakkenovise, da vi har hatt en barnehage som har servert alle måltider og gjort en innsats for å gjøre barna altetende og prøvelystne. Og det er noe jeg faktisk ønsker å videreføre, uten at det nødvendigvis krever så veldig mye ekstrajobb.

Jeg har skaffet meg en haug med småbokser som passer oppi matboksene + en fruktboks fra Bama. Snupp får med seg diverse frukt skåret i biter i fruktboksen. Ostestaver og evt. annet kjøttpålegg legges i en egen boks (han syns pålegget, spesielt osten, blir alt for svett hvis den ligger på brødskiven), og så slenger jeg oppi diverse grønnsaker (cherrytomater, søtpaprika, minimais, agurkstaver, minigulrøtter e.l.) sammen med et par skiver grovbrød med smør. Innimellom slenger jeg oppi noen kjøttboller. Hele jobben tar kanskje fem minutter mer enn det hadde tatt å smøre en vanlig matpakke, og fører til at Snupp får i seg frukt og grønt på skolen. Det ser ikke fancy ut, men i følge "sjefen" er det en finfin matpakke.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 10:57   #36
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det viktigste er jo at han spiser, så da er det jo ikke nødvendig med slike matpakker.
Jeg begynte med litt fancy matpakker fordi Knoll og Tott ikke spiste noe særlig, og når de fikk sånne spiste de som bare det.
Jeg ser noen ganger at når noen har barn som ikke spiser nisten sin så får de gjerne loff med nugatti på omtrent hver dag og da synes jeg man kan prøve med ulike sunne alternativer på en litt gøyal måte.

(Og de gangen jeg stikker ut brødskiver i former hiver jeg ikke restene, de kan fint brukes som krutonger. Og det tar ikke noe lenger tid å steke ett egg i en form enn i en panne..selv om det ikke er nødvendig)

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10

Sist redigert av Blomst : 22-08-11 kl 11:05.
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 11:03   #37
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er full av beundring for fænsi matpakker. Jeg liker å lage mat også, men har et barn som er relativt utakknemlig å lage matpakke til. ()Jeg kastet meg inn i denne tråden fordi jeg syntes det var en lettelse å se at det ikke bare er meg som ikke serverer nydelige kunstverk av lunsjpakker til barnet hver dag. Jeg er overhodet ikke kritisk til at andre gjør det annerledes, bare barnslig lykkelig over at jeg ikke er den eneste Kjedelige MatpakkemammaenTM i hele verden.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:19   #38
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg syns ikke vi lager så veldig fancy matpakker, men jeg prøver å legge ved NOE i tillegg til brødskivene. I dag ble det en fiskekake fra fryseren, ganske skrapa i kjøleskapet gitt. Forrige uke var det en boks med fruktmos (+ skje). Det er ikke alt det er like praktisk å sende med en toåring på tur, og turdagen er den eneste dagen med matpakke. Naturlig nok blir den ikke oppbevart i kjøleskap heller, og da begrenser det seg enda mer hva jeg syns jeg kan putte oppi. Nå hadde jeg nok ikke lagd noen kunstverk av noen matpakker om forholdene var annerledes heller, men jeg kunne nok variert mer om de ble oppbevart kaldt. Kun brødskiver tror jeg aldri jeg har sendt med.

Gammel 22-08-11, 18:48   #39
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg er full av beundring for fænsi matpakker. Jeg liker å lage mat også, men har et barn som er relativt utakknemlig å lage matpakke til. Jeg er overhodet ikke kritisk til at andre gjør det annerledes, bare barnslig lykkelig over at jeg ikke er den eneste Kjedelige MatpakkemammaenTM i hele verden.

Her er jeg også. Bare det at jeg har to barn å lage matpakke til, og de liker ca 2 ting hver og that's it.

Jeg elsker matlaging; prøve nye oppskrifter og stå på kjøkkenet - men det er når det er tomatsuppe eller fiskepinner på bordet som jeg får ros. Mer avansert kokkekunst setter de ikke pris på.

Men, til HI:
I Linda Skugge () sin kokebok Mamma - jag är hungrig! En vardagsbibel för dig med många kids och noll inspiration i köket skriver hun noe som jeg finner trøst i, nemlig det at man kommer langt med melk og klemmer og det er ikke så farlig:

Sitat:

Kom ihåg att om barnen är små matvägrare så räcker det långt med mjölk, välling och kramar. Plötsligt en dag käkar de kyckling och köttgryta. Sen flyttar de hemifrån. Krama dem medan ni kan.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:58   #40
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg husker med gru de ekle tørre skivene i en plastpose fra jeg gikk på skolen. Jeg har aversjoner mot brødmat den dg i dag, og smører aldri matpakke selv.
Så jeg gleder meg faktisk litt til å begynne å lage matpakker til Lille, og jeg håper jeg klarer å lage inspirerende matpakker til henne som hun har glede av å spise og samtidig legger til rette for gode matpakkevaner senere i livet.
Jeg skulle virkelig ønske at jeg klarte å ta med meg matpakke på jobb, men det tilhører sjeldenhetene jeg orker det, og da er det alltid middagsrester jeg har med.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:06.