Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Får ungene overnatte hos andre så ofte de vil?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-12, 22:49   #21
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Får ungene overnatte hos andre så ofte de vil?

Ja, stort sett. Litt avhengig av hvilke andre planer vi har i helgen, storebror her blir lett muggen av søvnunderskudd.

Vi har mye overnatting hjemme hos oss også, og vurderingen blir det samme da også.

Stort sett er det overnatting en dag i helgen, eller en dag annenhver helg.

Gammel 26-05-12, 23:05   #22
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I praksis blir det ikke så ofte de får nei. Og med 2 jenter på 8 og 10 år med masse venner så er det ikke en eneste helg uten at vi har noen på overnatting eller har en av våre jenter på overnatting hos en venn(inne).

2 regler har vi: Det må være fredagsnatten, og kun en venneovernatting pr barn pr helg.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 23:17   #23
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi begrenser det til en overnatting pr helg, uavhengig av om overnattingen skjer her eller der. Overnatting medfører som regel færre timers søvn enn ellers, og overnatting både fredag og lørdag blir rett og slett for mye.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 08:59   #24
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, fordi det er ikke så mye mas om overnatting. Rett etter seperasjonen følte jeg på om jeg kunne nekte dem å dra på overnatting, men jeg har landet på at det er uaktuelt. De er borte eller har gjester ca annenhver gang de er hos meg.

Gammel 27-05-12, 09:05   #25
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi begrenser det, særlig når det er uker som har vært hektiske og kanskje med lite søvn. Hun vokser og har et stort søvnbehov. Vi synes det holder med en overnatting pr. helg, om den nå er her eller der.

Gammel 27-05-12, 10:19   #26
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ingen av de er mye borte på overnatting, men eldste har mye gjester her.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 10:41   #27
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

9 av 10 ganger sier vi ja. Vi har hjemmekjære barn så overnattingsgjestene havner som regel her.

Gammel 27-05-12, 11:02   #28
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Ja, det er så sjeldent hun vil overnatte hos andre at da er det helt greit. Men jeg har måttet begrense hvor ofte hun får ha overnattingsgjester.

Gammel 27-05-12, 15:09   #29
husmora
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Horten
husmora er litt kul
Standard

Med tre unger som ønsker å overnatte/ha overnattingsgjester stort sett hver eneste helg har vi sett oss nødt til å lage en regel på det. Vel så mye for faren sin del som for vår egen. De er hos faren egentlig annenhver helg, men de siste mnd har de fått være der annenhver uke. Vi ble enige, oss voksne i mellom, om at en natt pr helg får holde og for at det ikke skal være andres unger hos oss hele helgen, eller at vi mangler barn hele helgen, valgte vi å bruke fredag til lørdag til overnatting. Dermed har vi lørdagene for oss selv, bare familien, og kan kose oss, være sammen bare oss, ha filmkveld, lage mat sammen osv
Regler er til for å brytes, så selvsagt er det mulig å endre dag innimellom, akkurat slik vi noen ganger er sent oppe en skoledag, eller drikker brus til middagen på en tirsdag.
Regelen ble igrunn satt mest for farens del, ettersom han er et ja-menneske, som var fullstendig utslitt etter en helg med barna. Sjeldent færre enn 5-6 unger ved hvert måltid der. Koselig nok det altså, men ikke bestandig. Funker for oss.
Og argumentet? Vi ønsker å være sammen som familie og skape minner. (som ikke inkluderer halve nabolaget)

husmora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 20:55   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Fulltidsforeldre er vel de fleste uansett omsorgsfordeling. Jeg har hatt de store guttene boende hos meg annenhver uke endel av oppveksten, men forelder og moren deres har jeg definitivt alltid vært på fulltid. Jeg liker ikke uttrykket "deltidsmamma/pappa".

Det er helt sant. Hva er et bedre og samtidig kortfattet begrep for dette?

Poenget mitt er jo at jeg er sammen med ungene hele tiden siden far og jeg bor sammen. Og at jeg allikevel sier nei for å se mer til ungen. Jeg skjønner veldig godt at de som bare har barna hos seg halve tiden ønsker å være sammen med dem den "lille" tiden man har sammen. Jeg synes det jo blir lite nok med dobbelt så mye tid.

Gammel 27-05-12, 20:58   #31
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ikke mer enn en gang hver helg.

Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 00:03   #32
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Stort sett får de tre eldste overnatte eller ha overnatting ganske så fritt, men i mine arbeidshelger orker ikke flere unger enn de vi har selv.
2002 ungen skulle nok gjerne sovet borte hver eneste helg, helst både fredag og lørdag, men vi begrenser det selvsakt.

Gammel 28-05-12, 12:54   #33
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syns det er litt morsomt jeg:

Noen her skriver at neida, de får ha venneovernatting ca så ofte de vil, vi bare begrenser til en gang pr helg.

Andre sier at neida, her får ikke ungene ha så ofte de vil, vi sier max en gang pr helg.

I praksis koker det ned til det samme: Flertallet her sier max en venneovernatting pr helg, enten foreldrene syns de sier stort sett ja eller mye nei.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 13:00   #34
Siwa

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

De to minste har ikke helt kommet til overnattings stadiet enda, men største har restriksjoner hos meg til ei natt pr helg.
Når hun er til faren sin er hun nesten hver helg borte fra fredag til søndag, og det merkes når hun kommer hit på tirsdager at helga har inneholdt lite søvn.

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 13:50   #35
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Det begrenses, aldri to ganger på en helg og prøver å dele så det blir annenhver gang her og der for de det gjelder. En gang i mnd per barn er nok enn så lenge. Størsten 7 år er den eneste som driver med overnatting hos oss.

Gammel 29-05-12, 10:27   #36
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Vi begrenser det så godt vi kan. Før var det et evinnelig mas fra største, men etter å ha byttet ut et par venner (over tid, endring av interesser osv) så er det nå aldri mas. Nemlig fordi den nye bestevennen ikke vil sove borte.

Mellomste og nabojenta kunne sikkert bodd sammen om de fikk lov, og Mini har også begynt å mase. Problemet med tre barn er begrepet "rettferdighet". For det er jo så uhuhuhurettferdig at den ene har overnattingsgjest og ikke den andre, så vi har ofte hatt 3 stk på overnatting her for å gjøre det "rettferdig" for jeg har ingen gode argumenter som tilsier at det er greit med den, men ikke den liksom. Og jeg synes det er slitsomt med 6 barn i hus jeg, som sovner sent og står opp tidlig og ørten til måltider osv. Men samtidig ser jeg jo hvor koselig de har det.

Gammel 29-05-12, 13:46   #37
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Livet er aldri rettferdig. En gang får noen lov til noe, en annen gang andre. Slik er livet hjemme hos oss.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 13:53   #38
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke noe vi foreløpig har trengt å ta stilling til, men jeg syns en venneovernatting per helg er en veldig god hovedregel. Nå har jeg to stk som er veldig hjemmekjære, men jeg vil heller ikke ha venner på overnatting hos oss mer enn en gang per helg med mindre det er snakk om at vi faktisk skal passe det aktuelle barnet hele helgen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-16, 17:21   #39
olgadahl
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2010
olgadahl har et hav av muligheter foran seg
Standard

Tar opp et gammelt tråd... Er ikke oppvokst slik at overnattingen er noe vanlig. For meg dette er noe som jeg ikke forstår men aksepterer.
Men. Overnattingen, hvor lenge skal den være da? Er det ok å ikke avtale nærmere et leveringstidspunkt (vi skrev kl 16 men kunne avtales om det passet før men ikke fikk noen svar) og bare ringe på kl 14:30 på døra og si at de ikke passet for dem å hente ungen før på kvelden dagen etter. Så, 24 timer +? Er dette greit og vanlig? Hva om vi har planer til dagen etter eller vil at ungene bare slapper av?
Som sagt, jeg er ikke vokst opp med overnattinger men for meg så er dette et stretch...

olgadahl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-16, 17:35   #40
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi har alltid avtalt når vi henter/når barnet blir hentet neste dag. Noen ganger et spesifikt tidspunkt fordi vi har planer, mens andre ganger mer løst. Hvor lenge overnattingen skal vare er jo helt opptil dere. Synes dere 24 timer er for mye er det jo bare å si i fra.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:37.