Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 17:22   #1
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...

Selvsagt skal man stoppe og hjelpe.

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Tror dere ambulansen vil komme da? Nei!

Ikke si at ambulansen ikke vil komme. Det er ikke de som kjører ambulanse som bestemmer om de skal reise ut eller ikke, det er AMK (akuttmedisinsk kommunikasjonssentral), altså dit du kommer når du ringer 113 som avgjør dette. Sender ikke de ut ambulanse, har heller ikke ambulansepersonellet hørt noe om henvendelsen. Ambulansen kan nemlig ikke nekte å reise ut hvis AMK/113 sender de ut.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 19:23   #2
Dragonfly
Passiv

Standard

Jeg hadde stoppet. Har stoppet for en som trengte hjelp før der alle lo av han og gikk videre. De tok han for å være full. Viste seg at han hadde eplepsianfall. Godt at ambulansen tok det alvorlig den gangen iallefall og kom med en gang.

Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 19:25   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg har desverre gjort den samme erfaringen. Men ikke ved Akerselva, men foran Sandvika Storsenter en lørdagettermiddag. Det gikk sikkert forbi 40-50 mennesker uten å stoppe. Mannen det gjaldt var tydelig beruset, men likevel blødde han ganske kraftig på hodet. Jeg og en venn ringte ambulansen, men de ville ikke komme. Så vi ringte politiet i stedet, som faktisk hadde tid, og kjørte han til legevakten. At det går an, sier jeg bare.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 19:47   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg hjelper. Ofte ikke med direkte kontakt, men jeg tar alltids en telefon dersom det ikke er andre i nærheten. Men jeg hadde vært forsiktig med å berøre eller utføre munn-til-munn-metoden.

Gammel 03-04-07, 20:49   #5
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det syntes jeg er veldig leit å lese Jeg hadde ikke klart å gå forbi.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 20:52   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ruset eller ikke ruset - personer som ligger og tydelig er skadet har da samme rett på hjelp som andre mennesker. Jeg ville ha stoppet, og jeg ville ha ringt til legevakta om nødvendig. I et tilfelle kontaktet jeg politiet, da en narkoman dame lå utenfor arbeidsplassen min, i et tornekratt og gråt så hun ulte. Det striregnet og var temmelig kaldt - tidlig forsommer. Jeg gikk ut og ga damen ullsokkene mine og et pledd å ha over seg, hun nektet å komme ut av tornekrattet. Heldigvis kom politiet ganske snart og tok hånd om henne.

Gammel 03-04-07, 21:00   #7
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Det er bare helt utrolig at du måtte ringe flere ganger, men jeg er ikke overasket over at det tok lang tid... Når naboen min lå hjelpeløs på gulvet i sin egen leilighet tok det ca 30 min fra jeg ringte til de var på stedet og fikk brutt seg inn. Stakkars mannen hylte etter hjelp hele tiden

Jeg stopper og hjelper hvis det er noen som trenger hjelp, enten for å hjelpe til å stå opp igjen eller ringe etter hjelp.

Gammel 03-04-07, 21:24   #8
linka-mor
Aquarist

linka-mor sin avatar

linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Tenk att legevakten ikke tok deg alvorlig Og er det virkelig vanlig å nedprioritere skader fordi de er ruset? Jeg er målløs ...
Selvfølgelig skal man stoppe opp og hjelpe mennesker som ligger nede. Hva i alle dager er det som feiler folk som bare går forbi eller sitter og ler av slike? Får vondt i magen bare av å tenke på dette.

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 22:17   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av linka-mor, her.

Tenk att legevakten ikke tok deg alvorlig Og er det virkelig vanlig å nedprioritere skader fordi de er ruset? Jeg er målløs ...

Her var det vel snakk om en ruset person med et vanlig skallekutt, var det ikke? Det er jo strengt tatt egentlig ikke noe man trenger ambulanse til, hadde gått med en drosje også. Og selv om personen ikke har penger til drosje eller er for full til å ta drosje og derfor må ha ambulanse, så er det jo forsåvidt riktig å prioritere de som er sykere.

Gammel 03-04-07, 22:23   #10
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Signerer Sitron, jeg.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 23:36   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Her var det vel snakk om en ruset person med et vanlig skallekutt, var det ikke? Det er jo strengt tatt egentlig ikke noe man trenger ambulanse til, hadde gått med en drosje også. Og selv om personen ikke har penger til drosje eller er for full til å ta drosje og derfor må ha ambulanse, så er det jo forsåvidt riktig å prioritere de som er sykere.

Nå var det ikke en ambulanse de skulle sende, det har jeg full forståelse for kan ta tid, og at det er beinharde prioriteringer.

Det var derimot en slags ute-patrulje med to omsorgsarbeidere, som selv skulle ta avgjørelsen på om ambulanse skulle tilkalles eller ei. Samtidig fikk jeg vite i min første samtale med 113 at det var en bil av den typen var ledig da.

Selvfølgelig blir man merket og kanskje litt mer hardhudet av å jobbe med og se slike ting daglig, men kanskje man da burde være litt mer åpen for å ta inn andres inntrykk?

Mannen klarte ikke reise seg, hadde blod utover hender og armer og blødde fra et kutt i hodet. Dette måtte jeg påpeke FLERE ganger i telefonen, og jeg sa også klart i fra at jeg ble provosert over at damen i andre enden var mer interessert i hvor beruset han var enn i hvordan han var skadet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 08:21   #12
SiRi26
førstegangsfrustrert

SiRi26 har et hav av muligheter foran seg
Standard

jeg så en mann komme gående mot meg en dag for mange år siden, plutselig gjør han helomvenning og går i bakken og slår hull i halve ansiktet, striblør. dette skjedde ikke i et "belastet" område og han var pent kledd med stresskoffert og full pakke. null reaksjon. han var ved bevissthet og fikk satt seg opp med hjelp, men var så omtåket at ikke visste tid eller sted. jeg tror det var slag, typisk ettervirkning. men alle de menneskene som gikk forbi oss, mens gubben var innom 7-11 for å hente papirservietter satt jeg der alene med ham ...

en venninne av meg hadde en tid problemer med blodtrykket og en dag hun var på vei til jobb fikk hun et blodtrykksfall og holdt på å besvime så hun måtte legge seg ned. hun lå der en stund og prøvde å komme seg, det var ikke en person som tilbød å hjelpe, var i et ganske fotgjenger-traffikert område. hun jobbet i en etat og var følgelig pent kledd, ser bra ut..

blir så sinna av sånt! blir redd og jeg, tenk om det skjer meg en dag at jeg faller om ...

SiRi26 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 09:05   #13
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart man hjelper til der man kan.

Gammel 10-04-07, 13:39   #14
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går ikke forbi bare sånn uten videre. Jeg prøver å hjelpe det jeg kan, men hvis folk virker aggressiv holder jeg meg på avstand og ringer 112 eller 113.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 13:54   #15
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff, dette er trist lesning. Ikke overraskende dessverre. Har man skadet seg og er ute av stand til å hjelpe seg selv, er ikke rusinntak interessant spør du meg. (Med mindre man har mistanke om overdose selvsagt, og før eventuell medikamentdosering avgjøres.)

Jeg er nysgjerrig på hva slags opplæring helsepersonell får i forhold til folk som har rusproblemer. Jeg kjenner en sykepleier som klager over plagsomme rusmisbrukere, som absolutt skal ha mer smertestillende enn andre. Selvsagt skal de har mer smertestillende enn andre! De har jo mye høyere toleranseterskel, og doseringen jeg ville fått ved en skade - kan være ren tortur for en person med rusavhengighet. Jeg har vært borti flere personer med slike holdninger, og det gjør meg skikkelig forbanna!

Jeg har også som flere nevner her opplevd at rusinntak er svært så viktig for helsepersonell ved skader. Jeg har kjenskap til folk (uten rusproblemer og som ikke er beruset) som har blitt slått ned, eller dopet ned på byen - hvor skaden oppleves mindre interessant enn rusinntaket når de trenger hjelp. Og hvor de blir mistrodd når de sier de har drukket lite eller ingenting.

Holdningene ovenfor folk med et rusproblem er fryktelig trist, og diskusjoner som dette er kanskje viktige for å endre holdninger. Jeg nekter å tro at alle på FP ville stoppet i tilfellet hovedinnlegger beskriver alfaCharlie forteller om. Det er egentlig forståelig også, for det dreier seg (kanskje?) om kunnskapsmangel og redsel. Selv var jeg livredd folk som åpenbart var ruset før jeg selv begynte i en jobb hvor jeg kom i daglig kontakt med med folk som er ruset. Årsaken til at folk ikke hjelper er nok litt mer komplisert enn at folk ikke bryr seg.

Gammel 03-04-07, 22:49   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvsagt. Jeg forventer ikke at en rusmisbruker skal være striglet, men jeg forventer god oppførsel om de vil ha hjelp fra meg. Hadde han vært generelt yucky med masse blod overalt og greier, hadde jeg ringt, men ikke rørt.

Gammel 04-04-07, 10:51   #17
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessuten vil man blø mer om man er drita, dermed er det gjerne ikke så ille som det ser ut.

Gammel 04-04-07, 13:25   #18
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Dessuten vil man blø mer om man er drita, dermed er det gjerne ikke så ille som det ser ut.

Det er vel ille om man da mister mer blod enn om man er edru?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 14:34   #19
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Hadde selvfølgelig hjulpet det jeg kunne.

Ikke sikkert han var full/rusa heller, men hadde en alvorlig hodeskade.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 18:34   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Hadde selvfølgelig hjulpet det jeg kunne.

Ikke sikkert han var full/rusa heller, men hadde en alvorlig hodeskade.

Han var absolutt rusa, men "bare" på lette ting, hvis dere skjønner. Han spurte så pent om jeg hadde litt hasj, (hvilket inntrykk gir JEG egentlig? ), men måtte nøye seg med en flaske vann jeg hadde. Trist nok var han kjempeglad for at det ikke var vann fra Akerselva.

Poenget mitt var vel egentlig at det ikke, så lenge det ikke er en truende situasjon, burde ha noe å si om det er rusmisbrukere eller andre som trenger hjelp. Man hjelper samme hva.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:30.