|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?Det er så lett å si ja til et prøveprosjekt, men det er utrolig vanskelig å si nei til videreføring når millionene har rullet og rullet. I hvert fall uten klare predefinerte gatewaykriterier, som jeg ikke kan se er på plass her.
Jeg syns ikke det adresserer utfordringen godt nok.
![]() |
#2 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?Men kan de virkelig love at det ikke skal kunne hackes? Jeg mener, folk backer jo Pentagon, liksom...
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?På den andre siden: Man kan like gjerne bli presset til å avgi stemme til et gitt parti selv om partner/hvem-har-du ikke blir med til valglokalet og får sjekket at dette faktisk blir gjort. Og stemmene man avgir via internett overstyres av en papirstemme så sånn sett har man jo allikevel mulighet for å overliste en eventuell manipulerende partner dersom man kan gå ut av huset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?Eg er eigentleg einig med pappaen din, Polyanna, men akkurat i dag skulle eg ønske eg budde i ein av forsøkskommunane.
![]() |
![]() |
#5 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?Med tanke på den sloppy sikkerheten som er ellers i det offentlige, ikke minst i prestisjeprosjekter - Altinn, anyone, så er jeg superskeptisk.
![]() |
#6 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?Nei hjelpes, tenk hvilke fare for demokratiet det ville være om absolutt ALLE grupper mennesker lett skulle kunne stemme ved valg!
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 09-09-13 kl 11:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
<*(((<
|
![]() Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?Nå som jeg faktisk har tenkt meg om, så er jeg enig med BM - digitalt valg i avlukke blir for dyrt å lage sikkert, hemmelig og etterprøvbart. Da er det nok mer å hente på å utforme sedlene bedre for maskinell opptelling (uten at jeg egentlig vet noe særlig om hvordan det gjøres i dag og hvor bra dette funker).
![]() |
#8 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?
Det har de allerede gjort, det meste telles maskinelt nå allerede. Det var en av leveransene i eValgprosjektet, tror jeg.
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?"Bortsett fra at de lekker når de kommer i vann, så fungerer livbåtene KJEMPEFINT!"
![]() |
#11 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?Jeg er veldig imot.
![]() |
#12 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?Lisa: |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?Jeg er selvfølgelig for hemmelige papirvalg.
![]() |
#14 |
Librocubicularist
|
IQ-grenser for stemming!
![]() |
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
Nope. Et samfunn får det stortinget det fortjener, og dersom vi som samfunn ikke klarer å løfte folks politiske fortåelse til et nivå som gjør dem i stand til å lese og forstå et partiprogram, så fortjener ikke samfunnet bedre enn en regjering med FrP. :it takes a village osv: |
![]() |
![]() |