|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Passiv
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?
Er det kanskje på sin plass å nevne Håkon Kyllingmark og Sepals operasjonen. Kyllingmark var leder av Mil.Org i nordland og måtte flykte til Sverige. Han ledet Sepals operasjonen som innebar at man fikk etterretningsbaser på svensk jord. |
![]() |
![]() |
#22 |
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Men jeg antar at det satt en del tysk ledelse i Oslo? Det var det jeg tenkte på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Passiv
|
Nå var en av hans oppgaver å bygge opp en motstandsbevegelse i Nord Norge, dette var grunnen til at han måtte flykte. Det er etter hans flukt at han leder Sepals operasjonen. |
![]() |
![]() |
#24 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg har lest Finnmark brenner minst 4 ganger da jeg var fjortis. :deltar:
![]() |
#26 |
Passiv
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Sitronen er opplyst. :ikke preget av bokvalget: |
![]() |
![]() |
#27 |
Passiv
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Inagh er langt mer opplyst, beklager Sitron, det handler om å velge helt riktig bok. |
![]() |
![]() |
#28 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() |
#29 |
Passiv
|
Noen av mine slektninger er representert ved det museet i form av diverse saker og ting. Narvik og krigen er interessant som tema, heldige Inagh som aldri vil få nok. |
![]() |
![]() |
#31 |
Absolut ateist
|
Søren plystre.
![]() |
#33 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg synes fortsatt det høres ut som syting. "Vi er glemt og alle i Oslo skjønner ingenting, og alt skal foregå der". Synes dere det er rart at hovedpunktene for mye foregår i en hovedstad i et land? Eller rundt de største byene, i den landsdelen det bor flest folk?
![]() |
#34 |
rakkarpus
|
Men du kan da ikke mene at krigens redsler ikke var i Oslo, eller at de som drev illegalt motstandsarbeid feks i Oslo ikke opplevde krigens redsler?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg vil anta at de som ble tatt for å sveive ulovlige presser i kjelleren fikk oppleve krigsens redsler bra på kroppen de med. Jeg vil anta at familiene til de som satt på Grini og/eller ble sendt til konsentrasjonsleire også fikk føle krigens redsler på kroppen.
![]() |
#36 |
Passiv
|
Nå var det Narvik som var et av de viktigste målene på grunn av jernbanen. Okkupasjonsmakten var rimelig avhengig av infrstruktur i sitt angrep. |
![]() |
![]() |
#37 |
Passiv
|
Selvsagt ikke, men det Fargo har forsøkt å presisere (slik jeg har forstått det) er at fokuset er alt for ensidig, det var uten tvil nord i landet menneskene fikk kjenne det verst på kroppen. Det var aktive motstandsfolk også her, de gjorde en stor innsats for landet vårt men blir ikke nevnt sammen med disse kjente Osloguttene i motstandsbevegelsen. |
![]() |
![]() |
#38 |
heimføing
|
Jeg er vokst opp med historier fra krigen. I min mors hjem måtte de huse tyskere. De hadde så stor gård at tyskerne hadde et slags hovedkvarter der. Selv måtte mine besteforeldre bo på to rom på loftet med sine fire barn. De måtte gå og se på overfloden av mat som "tyskerten" hadde lagret hos dem, i deres stabbur. Mine onkler var i tenårene under krigen, og stjal pølser og spiste i smug. Hadde de blitt tatt hadde det ikke vært noen kjære mor, etter det jeg forstår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Passiv
|
Sånn var det i mammas barndomshjem. "Tyskerten" fikk oppvartning og bopel mens far i huset smuglet folk og utstyr over grensen og rundt om til motstandsbevegelsen. |
![]() |
![]() |
#40 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Godt poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |