Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foretrekker du skriftlig eller muntlig kommunikasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-09, 12:40   #21
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foretrekker du skriftlig eller muntlig kommunikasjon?

Jeg skriver jo norsk som en full ku, så jeg er helt klart best i muntlig form. Jobben min består jo stort sett av å ha samtaler/diskutere med mennesker, så det er noe jeg både liker og kan.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:42   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler meg mer som meg skriftlig enn muntlig. Jeg er flinkere skriftlig enn muntlig, så det er nå én ting. Og så er det, hm, noe "trygt" med å ha ord og skjerm og fysisk avstand å gjemme seg litt bak. Jeg trenger ikke å henge meg like mye opp i reaksjonen fra den/dem jeg snakker med, både fordi jeg ikke ser den, og fordi jeg vet at de har mer mulighet til å velge når de skal lese den og når, om og hvordan de skal svare på den. *introvert empat* Og så har jeg bedre tid på meg til å file formuleringene. Og så liker jeg å kunne gå tilbake senere og se på hva jeg (og andre) egentlig sa, både i jobbsammenheng og f.eks. på forum.

Gammel 11-03-09, 12:43   #23
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen ganger er jeg litt lei meg for at jobbpc'en ikke lar meg se youtubeklipp.

Gammel 11-03-09, 12:45   #24
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Noen ganger er jeg litt lei meg for at jobbpc'en ikke lar meg se youtubeklipp.

Never mind. Gikk ikke an å linke til den uansett.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:49   #25
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg fullfører ikke setningene mine. Mannen min har gjort meg pinlig oppmerksom på det.

Ikke jeg heller. Jeg snakker med ellipse.

Det kommer helt an på settingen og slikt, om jeg foretrekker muntlig eller skriftlig kommunikasjon. Noen ting er enklere å ta skriftlig, i hvert fall når jeg skal være streng og kjefte på folk.

Gammel 11-03-09, 12:51   #26
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Nå kunne det vært veldig fristende å skrive at jeg er like god skriftlig som muntlig, men det er jo ukledelig ubeskjedenhet. Og med en viss risiko for at mange som bare kjenner meg herfra synes jeg skriver usedvanlig dårlig, og dermed antar at jeg er håpløs skriftlig (også).

Sånn ellers må jeg svare "litt avhengig av". I en del sammenhenger vil jeg gjerne ha ting dokumentert, og da er jo skriftlig kommunikasjon åpenbart det beste. Nå sitter jeg forøvrig i kontorlandskap, så jeg merker at jeg i større grad nå enn før skriver mail i stedet for å ringe, fordi jeg ikke vil forstyrre eller ikke gidder å flytte meg. Det liker jeg ikke, fordi ting nok kunne ha blitt løst raskere ved en telefon.

Oppsummering; jatakk, begge deler.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:54   #27
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Helt klart skriftlig. Jeg ringer stort sett aldri om muligheten til å bruke e-post er tilstede. (Med mindre det er noe som haster selvsagt.)

Jeg er dessuten ikke fryktelig sosial av meg, og da er nettet genialt. Her kan jeg komme inn og diskutere litt når jeg føler for det, og så fort jeg blir lei kan jeg bare logge av. Det fungerer ikke like greit IRL.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 13:07   #28
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Jeg foretrekker helt klart skriftlig kommunikasjon. Jeg liker som Skilpadda å file formuleringene, og det er ikke få ganger jeg etter en muntlig samtale har tenkt "åh, det skulle jeg sagt i stedet".

Ulempen med skriftlig forumkommunikasjon er at jeg skriver så tregt at det kommer mange innlegg imellom før jeg får postet svaret mitt, og noen ganger blir det seende veldig teit ut.

Gammel 11-03-09, 13:08   #29
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg morer meg litt med å se for meg FP-treff. Alle foretrekker skriftlig kommunikasjon.

Gammel 11-03-09, 13:13   #30
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg må innrømme at det forundrer meg at du ser sånn på deg selv. Jeg oppfatter deg som morsom, presis og interessant IRL.

Tusen takk, det var veldig pent sagt! Jeg har i det minste kommet over den fasen da jeg anså meg sjøl som fåmælt (skjønt jeg kan være det også - riktig mutt).

Gammel 11-03-09, 13:15   #31
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er kommer mye bedre frem muntlig enn skriftlig. Jeg er veldig opptatt av kommunikasjon og synes selv at jeg er god på å snakke.
Jeg er ikke like flink til å formulere meg skriftlig, det blir for formelt, det blir for utydelig det blir ikke like humoristisk og jeg er generelt for lat til å gidde å sitte en evighet for å formulere skriftlige "gullkorn".

Når jeg snakker kommer det bare av seg selv

Gammel 11-03-09, 13:17   #32
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg morer meg litt med å se for meg FP-treff. Alle foretrekker skriftlig kommunikasjon.

Det skulle man strengt tatt ikke tro på FP-treff.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 13:18   #33
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg er helt opplagt best på skriftlig kommunikasjon. Da har jeg et mye større register å spille på. Slik har det alltid vært, så SMS, e-post og nettfora er en gullgruve for meg.

Muntlig babler jeg bare, stort sett. Jeg frykter at jeg snakker for mye og for fort (slik at ikke hodet henger med), fullfører setninger for folk, avbryter, ler på upassende steder, og sluker ord og stavelser. Dessuten sier jeg veldig mye som grammatisk er hakkende galt.

Det Bluen sa.
(Bombe. )

Gammel 11-03-09, 13:20   #34
Mani
Helt vanlig

Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg føler meg mer som meg skriftlig enn muntlig. Jeg er flinkere skriftlig enn muntlig, så det er nå én ting. Og så er det, hm, noe "trygt" med å ha ord og skjerm og fysisk avstand å gjemme seg litt bak. Jeg trenger ikke å henge meg like mye opp i reaksjonen fra den/dem jeg snakker med, både fordi jeg ikke ser den, og fordi jeg vet at de har mer mulighet til å velge når de skal lese den og når, om og hvordan de skal svare på den. *introvert empat* Og så har jeg bedre tid på meg til å file formuleringene. Og så liker jeg å kunne gå tilbake senere og se på hva jeg (og andre) egentlig sa, både i jobbsammenheng og f.eks. på forum.

Og her skiller vi vei. Jeg føler meg mye mer som meg muntlig, å formulere seg skriftlig føler jeg som en begrensning. Også føler jeg meg mye tryggere når jeg kan lese reaksjonene til mottakerene av det jeg sier, og ikke har en skjerm eller fysisk avstand som et hinder. Jeg er ikke så glad i telefoner heller som jeg er i direkte kontakt.

Facinerende at man er så forskjellige.

Gammel 11-03-09, 13:20   #35
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Holder en knapp på muntlig, men det avhenger en del av hva som skal kommuniseres og om jeg ønsker umiddelbare tilbakemeldinger. Synes ting går kjappere muntlig og da jeg er et ganske utålmodig menneske så funker denne metoden bra for meg.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 13:22   #36
Mani
Helt vanlig

Standard

Forresten foretrekker jeg ofte beskjeder skriftlig.

Gammel 11-03-09, 13:27   #37
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes egentlig kommunikasjon er slitsomt uansett. Men jeg foretrekker helt klart skriftlig.

Gammel 11-03-09, 13:30   #38
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Muntlig babler jeg bare, stort sett. Jeg frykter at jeg snakker for mye og for fort (slik at ikke hodet henger med), fullfører setninger for folk, avbryter, ler på upassende steder, og sluker ord og stavelser. Dessuten sier jeg veldig mye som grammatisk er hakkende galt.

Dette hadde jeg ikke trodd om deg Elinblu.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 13:37   #39
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skriftlig kommunikasjon er helt klart å foretrekke. Og aller best hvis den er asynkron, så jeg får tid til å tenke meg ordentlig om før jeg fullfører og sender.

Gammel 11-03-09, 13:37   #40
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Amen! Som om jeg skulle sagt det selv.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:46.