Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruker du hjelm, redningsvest og refleks?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bruker du hjelm, redningsvest og refleks, eller lar du det skure?
Jeg er kvinne, og bruker sykkelhjelm 106 74,65%
Jeg er kvinne, og bruker hjelm når jeg står på ski/brett 37 26,06%
Jeg er kvinne, og bruker hjelm når jeg står på skøyter 19 13,38%
Jeg er kvinne, og bruker redningsvest 119 83,80%
Jeg er kvinne, og bruker refleks 119 83,80%
Jeg er mann, og bruker sykkelhjelm 5 3,52%
Jeg er mann, og bruker hjelm når jeg står på ski/brett 1 0,70%
Jeg er mann, og bruker hjelm når jeg står på skøyter 1 0,70%
Jeg er mann, og bruker redningsvest 6 4,23%
Jeg er mann, og bruker refleks 3 2,11%
Jeg er kvinne, og bruker ikke sykkelhjelm 16 11,27%
Jeg er kvinne, og bruker ikke hjelm når jeg står på ski/brett 37 26,06%
Jeg er kvinne, og bruker ikke hjelm når jeg står på skøyter 41 28,87%
Jeg er kvinne, og bruker ikke redningsvest 7 4,93%
Jeg er kvinne, og bruker ikke refleks 11 7,75%
Jeg er mann, og bruker ikke sykkelhjelm 1 0,70%
Jeg er mann, og bruker ikke hjelm når jeg står på ski/brett 3 2,11%
Jeg er mann, og bruker ikke hjelm når jeg står på skøyter 2 1,41%
Jeg er mann, og bruker ikke redningsvest 0 0%
Jeg er mann, og bruker ikke refleks 1 0,70%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-09, 18:47   #21
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bruker du hjelm, redningsvest og refleks?

Bruker redningsvest, sykkelhjelm og refleks.
Bruker ikke hjelm når jeg står på ski eller skøyter, ikke når jeg står på rollerblades heller, forsåvidt.

Gammel 23-10-09, 19:16   #22
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg bruker sykkelhjelm og refleks, men ikke de andre. Nå har jeg tenkt å kjøpe meg alpinhjelm, men jeg ærlig talt, på kunstløpskøyter dassende rundt i 2 m/min, holdende i en unge og/eller bruskasse? Det er større sannsynlighet for å tryne når jeg jogger.

Scarlett sier igjen det meste av det jeg hadde tenkt til å si.

En annen ting; er ikke skøytehjelm ofte som sikkerhet ved lek og hockey-spill (fare for puck i hodet)? Jeg skjønner at man kan falle å slå seg ellers også, men jeg har aldri opplevd hjelmpåbud andre steder enn der det spilles ishockey eller i hall.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 19:33   #23
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sykler aldri, går aldri på skøyter. Men jeg bruker alltid refleks når jeg er ute i mørket, og jeg bruker alltid redningsvest når jeg er på sjøen. Jeg er kvinne.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 19:35   #24
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Non applicable.

Gammel 23-10-09, 19:39   #25
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte ja på alt, men så kom jeg å tenke på hvor lenge siden det var jeg stod på skøyter og det var nok når jeg gikk på skolen og da var det hjelmtvang ... Reflex prøver jeg å bruke så ofte som mulig og jeg har reflex i mange jakkelommer (i Norge) så at jeg har dem tilgjengelige.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 19:42   #26
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ikke hjelm når jeg går på ski (jeg går bare langrenn). Jeg bruker ikke hjelm de få gangene jeg går på skøyter. Med unntak av rollerblades - der bruker jeg/har jeg brukt hjelm.

Jeg bruker sykkelhjelm, redningsvest og refleks.

Gammel 23-10-09, 19:44   #27
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er større sannsynlighet for å tryne når jeg jogger.

:datapunkt:

Gammel 23-10-09, 19:50   #28
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flink med redningsvest, semiflink med refleks og bare flink med sykkelhjelm. (Sistnevnte brukte jeg ikke i det hele tatt før jeg (pre barn) ble vitne til at en dame falt med hodet først i asfalten uten hjelm og dermed fikk demonstrert at det hjalp veldig lite at med lav fart. )

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 19:52   #29
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Refleks og sykkelhjelm. Redningsvest varierer, er i grunn ytterst sjelden jeg befinner meg i båt hvor det er aktuelt.

Skulle jeg stått på nedoverski eller skøyter hadde jeg nok satset på polstret heldrakt og helhjelm ...

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 20:22   #30
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville brukt hjelm på skøyter, gjorde ikke det sist jeg gikk da, men i ishallen her er det påbudt.

Jeg sykler skjelden, men ville helt klart brukt hjelm.

Jeg står ikke på ski, og bruker ikke hjelm på langrennski. I båt prøver jeg, men ikke for å ro 50 meter på grunnt vann.

Jeg bruker derimot alltid hjelm på hesteryggen, det gjorde jeg ikke når jeg var ung.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 20:35   #31
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er kvinne og bruker alt det som er listet opp. Er sjelden til sjøs eller å se på skøyter, men hadde brukt vest og hjelm da også.

Gammel 23-10-09, 20:46   #32
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker refleks. Jeg bryker sykkelhjelm.
Jeg bruker ikke hjelm når jeg går på skøyter. Det er vel og merke årevis siden jeg gikk på skøyter, men hjelm var aldri et tema da. Men som i tilfellet med "noldusmødre" hadde jeg selvsagt tatt på hjelm da. Men det var aldri noen som engang tenkte på at mn kunne bruke hjelm på isen sist jeg gikk på skøyter tror jeg.
Bruker ikke hjelm når jeg går på ski heller, men la meg legge til at jeg har langrennski da...

Gammel 23-10-09, 20:48   #33
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør stort sett ingen av tingene som nevnes, men stemte at jeg bruker alt. Den ene sykkelen jeg har for øyeblikket er en spinningsykkel, men når jeg etter hvert skal kjøpe ny sykkel, kjøper jeg selvsagt hjelm også. Jeg var hestejente i tenåra, og brukte alltid hjelm, selv etter at venninnene mine sluttet (dressurmiljø). Jeg hadde en halvstygg fallulykke da jeg var 16, som medførte hjernerystelse, 5 dager av livet mitt jeg aldri kommer til å huske og konsentrasjonsproblemer i over ett år etterpå, medfulgt av karakterer som raste nedover. Det hadde ikke gått så bra uten hjelm. Hodet mitt passer jeg på!

Jeg har refleksvest når jeg lufter hund, selv om det bare er halvskumt, refleksbånd i lommene på jakka i tilfelle jeg skulle behøve å gå ut i mørket og jeg har redningsvest de få gangene jeg er på sjøen. Der er det ikke snakk om å la være, siden jeg ikke kan svømme. (Det har jeg for øvrig tenkt å lære meg før småtten min blir så stor at han løper rundt.)

Ski og skøyter er temmelig uaktuelt for min del, men jeg hadde brukt hjelm om det var det, men unntak av langrennsski.

Sist redigert av Matilda : 01-02-10 kl 12:42. Årsak: Utilgivelig skrivefeil
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 20:50   #34
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg krysset av på alle, til tross for at jeg ikke ville brukt hjelm når jeg går på bortoverski. Nå er både dét og nedoverski bare et hypotetisk spørsmål, i og med at jeg verken eier ski eller har prøvd noen av delene på minst 10 år.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 20:54   #35
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Må legge til at mine største hjelmfordommer går på udødelige menn i alderen 40-65, som plutselig har fått det for seg at de skal sykle til jobben. Ny sykkeldrakt som strammer over pondusen, ny sykkel og ny ... caps. Det beskytter sikkert sjikkelig bra når du går på trynet ned den lange bakken fordi du ikke har sykla på 25 år.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 21:07   #36
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg bruker refleks når jeg er ute og går. Når jeg sykler eller løper bruker jeg refleksvest. Pelsen bruker også refleks.

Selvsagt bruker jeg alltid hjelm når jeg sykler, det sier seg selv. Når jeg står på nedoverski eller brett bruker jeg også alltid hjelm, takk og lov for det for det kunne fort gått riktig ille. På skøyter finner jeg også frem hjelmen gitt, det samme gjelder rulleskøyter.

Redningsvesten er alltid på om jeg er på vannet i båt, kano eller kajakk. Derimot lar jeg den ligge hjemme om jeg skal på cruiseskip, tro det eller ei. Jeg har den heller ikke på når jeg rusler langs bergene om noen skulle lure, ei heller når jeg sitter på en bryggekant og dingler med beina.

Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 22:19   #37
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal vi se - kjapt oppsummert:

Jeg er kvinne. Jeg bruker hjelm når jeg sykler, redningsvest i fritidsbåt og refleks når jeg går/sykler i mørket.

Jeg bruker ikke hjelm når jeg går på ski, for jeg går på langrennski på flatmark, og jeg tror jeg ville følt meg litt overhysterisk med hjelm på da.

Jeg går ikke på skøyter, men vil anta at dersom jeg skulle fått det på beina noen gang, hadde det vært en lur ting å ha hjelm på i samme slengen fordi A: jeg ville nok gjort det med guttungen, som garantert hadde hatt hjelm på, og da kan ikke mor være dårligere og B: jeg hadde garantert gått på rattata så det sang, og sikkert dunka hodet i samme slengen.

Gammel 23-10-09, 22:28   #38
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelm når jeg står på ski?!
Aha! Sånn ski har jeg aldri stått på.
Men jeg bruker hjelm når jeg sykler, har redningsvest i båt og er altfor sløv med refleks. (Men kjefter på mørklagte myke trafikanter uten og maser på ungene om å bruke refelks. Seriøst forbedringspotensial der, altså.)

Gammel 23-10-09, 22:42   #39
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

jeg er kvinne og bruker ikke sykkelhjelm når jeg ikke sykler
jeg er kvinne og bruker ikke hjelm når jeg ikke står på ski
jeg er kvinne og bruker ikke hjelm når jeg ikke går på skøyter
jeg er kvinne og bruker refleksvest, men eier ingen redningsvest, noe jeg heller ikke bruker når jeg ikke er ombord i en båt.

Gammel 23-10-09, 23:39   #40
Nillenalle
Aktiv

Nillenalle sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jeg nekter å lese mer enn overskriften din, spørsmålet blir mye morsommere da! Hehe.. jeg bruker alltid hjelm, redningsvest og refleks, spesielt når jeg bader når strømmen har gått.

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Her er jeg også.
Men sykkelhjelm, redningsvest og refleks bruker jeg konsekvent.

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Bruker redningsvest, sykkelhjelm og refleks.
Bruker ikke hjelm når jeg står på ski eller skøyter, ikke når jeg står på rollerblades heller, forsåvidt.

Jeg ler så jeg griner. Ser for meg damer overalt på gata i ført sykkelhjem, redningsvest og plenty med reflekser. "Jeg bruker aldri hjelm når jeg står på rollerblades, men jeg husker alltid redningsvesten" (Ser for meg dame bortover fortauet på rollerblades med en svær, oransje Helly Hansen-redningsvest) Fnis Nei, nå er jeg visst overtrøtt. Skal gi meg mens leken er god. God natt!

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.