Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Kan dere bestemme dere? Norwegian purl eller ikke?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Se resultatene: Vrangstrikk: Tråden foran eller Norwegian purl?
Tråden foran 18 36,00%
Norwegian purl 23 46,00%
Strikker ikke (vrangt) 9 18,00%
Deltakere: 50. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-12, 09:23   #1
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan dere bestemme dere? Norwegian purl eller ikke?

Jeg strikker tydeligvis continental (tråden foran), men nå skal jeg teste ut NP for å se om det kan være enklere når man strikker perlstrikk eller lignende, for det er litt styr å flytte den tråden frem og tilbake hele tiden. Men ikke sikkert jeg får til NP i det hele tatt, så vi får se hva konklusjonen blir om en stund.

Gammel 19-10-12, 09:37   #2
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det virker veldig styrete ved ribbestrikk å flytte tråden fram og tilbake hele tiden, men det er jo bare fordi jeg ikke er vant til denne metoden.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 21:43   #3
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg gjør som Frøydis, og det er den eneste varianten jeg kan. Visste ikke om noen annen heller. Det er da ganske likt NP? Det går ganske raskt, og både glattstrikket og ribbestrikket ser greit ut av det jeg har strikka, tror jeg.

Gammel 19-10-12, 10:00   #4
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg strikker visst en versjon av NP har jeg nå lært. Ikke helt sånn som i videoene, men lik nok. Min er enda enklere mener jeg selv, men hvis det skal strikkes vrang over rett og omvendt så må jeg strikke rett med masken bak etterpå for at det blir riktig.

Gammel 19-10-12, 10:09   #5
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Tydeligvis Norwegian pearl, men ante ikkje at det hadde eit namn, og har nettopp oppdaga at det finnast alternativ, som eg synes ser veldig tungvint ut

Gammel 19-10-12, 10:21   #6
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Nå måtte jeg google litt for å finne ut hva jeg gjør, og det er ikke Norwegian purl. Tråden er foran sånn som jeg lærte å strikke.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 10:25   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg bruker Norwegian Purl. Is there any other way?

Gammel 19-10-12, 10:34   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjekket ut Continental Purl på youtube og det virket veldig tungvint.

Gammel 19-10-12, 18:20   #9
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skal få gubben til å ta bilder av min vrangmaske, jeg mener den er mye lettere enn både NP og CP.

Gammel 19-10-12, 19:06   #10
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Jeg skal få gubben til å ta bilder av min vrangmaske, jeg mener den er mye lettere enn både NP og CP.

Kanskje vi gjør likt.

Gammel 19-10-12, 19:46   #11
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Ja, du må vise den!

Gammel 19-10-12, 19:07   #12
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tråden foran

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 19:13   #13
Linella
Erfaren

Linella sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Jeg strikker finsk variant av continental purl. Norwegian purl lærte jeg som liten, det var visst nybegynnerstrikkemetoden. Gikk over til finsk variant da jeg lærte å strikke på nytt i tenårene.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 19:23   #14
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Tråden foran for min del.
Har ikke fingren som holder tråden rett jeg da, men bøyd og garntråden i bøyen.

Gammel 19-10-12, 20:51   #15
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Kommer nå, må bare forminske bildene.

Gammel 19-10-12, 21:10   #16
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Ok, here goes. Dere må bare spørre om noe er uklart.

Trinn 1. Jeg går inn bak i vrangmasken

Trinn 2. Henter tråden

Trinn 3. Går gjennom masken igjen.

Trinn 4. Slipp masken fra venstre pinne.

Bilde 5. Vrangbord på ullsokk.

Om dere ser ekstra godt på bilde 4, så er vrangmaskene og rettmaskene ulikt på pinnen. Rettmaskene ligger med høyre del av masken foran på pinnen og vrangmaskene med vestre del foran. Sånn blir det når man strikker som jeg gjør.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg vrang1.jpg (163,2 KB, 112 visninger)
Filtype: jpg vrang2.jpg (150,9 KB, 114 visninger)
Filtype: jpg vrang3.jpg (144,0 KB, 114 visninger)
Filtype: jpg vrang4.jpg (157,3 KB, 114 visninger)
Filtype: jpg vrang5.jpg (221,5 KB, 108 visninger)

Sist redigert av Frøydis : 19-10-12 kl 22:48. Årsak: endra bilde
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-12, 21:11   #17
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

I stort format sånn i tilfelle noen er nærsynte.

Gammel 19-10-12, 22:47   #18
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Skremte jeg dere med store bilder?

Gammel 19-10-12, 22:57   #19
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Neida! Jeg går foran i maska, ellers ligner det jeg gjør.

Gammel 19-10-12, 23:13   #20
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Ja, tenkte det måtte ligne, må jo være begrenset antall metoder for å strikke vrangt på.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:59.