|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Det er stor forskjell, og det vet du også. Det hadde blitt ramaskrik om ungene måtte delta på bønn i en moské ved hver ramadan.
Alle religioner kan mer enn gjerne forkynne gjennom NRK. Jeg syns ingen skal forkynne i skolen. Å ikke forkynne er ikke det samme som å fortelle at Gud ikke finnes, så set er ikke slik at skolen blir ateistisk.
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg hadde blitt veldig glad om skolen tok med ungene på fredagsbønn under Ramadan. Jeg tror det hadde vært verdifullt og gitt dem viktig innsikt. Jeg tror ikke det hadde gjort dem til muslimer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvDet er ingen som tror de blir muslimer eller kristne. Det sier du bare for å provosere, samme greia hvert år. Jeg nekter å tro at du ikke husker argumentene fra i fjor, og året før og året før ... Jeg syns det er merkelig at du som religiøs ikke ser forskjell på å delta i en religiøs handling og å observere den.
![]() |
#44 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvDet må da være forskjell på å ikke ønske at en enkel religion skal ha fortrinn for å forkynnes i en stat, til å dermed mene at all religion skal gjemmes vekk? Når jeg sier at religion skal være en privatsak, mener jeg at det å ta barna med på aktiv forkynnelse bør skje i regi av foreldre, ikke av av skolen - og skal det skje i skoletida, så skal også de andre livssynene få like stort rom til å forkynne, for eksempel i sine høytider som kristendommen i sin. Det handler overhoder ikke om redsel for at ungene skal bli kristne, muslimer, ateister - you name it.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 27-11-16 kl 22:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
Jeg er helt enig i alt du skriver her.
![]() |
![]() |
#46 |
maler
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg synes ikke kristne skal ha større mulighet enn andre religioner til forkynnelse i offentlig rom. Men jeg vil forvente at det likevel tar større plass enn endel annet på grunn av antall tilhengere og historiske forhold i dette landet. Jeg synes ikke det er et mål å jekke kristendommens synlighet ned på samme nivå som minoritetsreligioner. I skoleverket synes jeg også det er logisk at kristendommen har en særstilling, men da i historisk perspektiv mer enn i nåtid.
![]() |
#47 |
Glamorøs
|
Jeg er enig i alt dette. Jeg ønsker ikke franske eller amerikanske tilstander (og ser heller ingen som forfekter et slikt syn). Men jeg syns altså ikke at barn skal delta i religiøse handlinger i skoletiden, spesielt ikke når én religion har monopol. Ble elevene invitert med til deltakende feiring av alle de store religionene kunne jeg kanskje vurdert det annerledes.
![]() |
#48 |
|
Joda argumentene gjentas ser jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
frakoblet
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvHI: Jeg tenker at det er en politisk markering, men det er jo ikke noe nytt at Høyre er et parti med kristne verdier.
Nå ble jeg nysgjerrig. Hva slags sanger og ting er de de gjør som går på tvers av ditt livssyn?
![]() |
#50 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvHvilke sanger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg merker også mer fokus på det med å ta vare på vår kristendomsarv ja, ikke bare fra høyre, men også fra folk som aldri har hatt et religiøst fiber i seg. Og ja, det hele er preget av redsel, men ikke først og fremst redsel fra folk som ikke ønsker at barna skal delta i gudstjenester i skoletida. Der handler ikke om man er redd for "kristenlus" (voksent, Guava), men at religion skal være en frivillig sak, og at den offentlige skolen bør være livssynsnøytral, på prinsipielt grunnlag.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 27-11-16 kl 23:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg tror det med å ta vare på arv og tradisjon, ikke minst fra dem uten religiøse fiber handler vel så mye om at man ser verdier i kulturarvbiten som en del av de mest fremadstormende, mediedominerende religiøse ikke representerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Semiaktiv
Ja, det kan godt hende. Men resultatet er jo at de drar i samme retning som de mediedominerende. Kulturarvbiten kan man jo fint dyrke selv om gudstjenesten foregår etter skoletid.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 27-11-16 kl 23:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvGjelder ikke det veldig mye skolen gjør? |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Semiaktiv
Nei, Guava, vi snakker om religionsutøvelse, det å delta i gudstjenesten, ikke å bli eksponert for den under en omvisning i kirka. Under en skolegudstjenesten er selve gudstjenesten arrangert for barna, der det forventes at barna deltar aktivt, ikke noe de tilfeldigvis spaserer forbi mens de kikker på ornamenter. Det er så mange som har forklart forskjellen på det nå, så hvis du fortsatt ikke ser det tror jeg ikke det er noe vits i at jeg prøver å forklare det heller. Og jeg tror ikke engang jeg gidder å begi meg inn på hvorfor en teaterforestilling ikke kan sammenlignes med en gudstjeneste, for det tror jeg du som kristen egentlig vet.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 28-11-16 kl 00:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg er veldig glad vår skole ikke skal i kirken i år. Forkynnelse og splitting av barnegruppen på bakgrunn av religion mener jeg ikke har plass i skolen. En felles hyggelig markering for alle før jul, ja det synes jeg er veldig flott. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvNei jeg forstår ikke ditt syn My. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Semiaktiv
Det er formidlingen av det kristne budskapet som sannhet.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 28-11-16 kl 00:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Men først, kaffe!
Tenkte jeg også, slik jeg kjenner høyre fra oppveksten sto kirkens tradisjoner veldig høyt i kurs. Om ikke en var kirkegjenger året i gjennom, så var det viktig å gå i høytidene, og viktig å gi et bidrag til sin lokale menighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|