|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Trøtt
|
![]() Sv: Hijab
Slik er det for meg også. Det er, for meg, milevid forskjell mellom hijab og niqab. Det innbiller jeg meg at det er for de som bærer det også.
![]() |
#42 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: HijabJeg syns også det er milevid forskjell. Og jeg er også veldig vant til å se hijab, det er ikke noe jeg stusser over når jeg ser det.
![]() |
#43 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da slapp jeg å skrive det selv. Takk Polyanna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, jeg har i grunnen ingen problemer med å diskutere det her inne altså, men jeg synes diskusjonen i media godt kunne tones ned til et nivå hvor den hører hjemme. Og som Tjorven er jeg så vant med å se folk i hijab at jeg nesten ikke tenker over det, så det er ikke noe jeg er veldig opptatt av, og føler at jeg må mene så veldig mye om. For å si det slik er jeg mer opptatt av diskusjoene om hijab enn jeg er av selve hijaben.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 14-09-17 kl 13:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: HijabPolariseringen er jo i seg selv problematisk. Det er vanskelig å "innrømme" at man syns hijaben har de problematiske sidene jeg nevner uten å ENTEN bli tatt til inntekt for "BLI KVITT SVINA!!"-leiren, eller å bli "stemplet som" del av samme leir. Det føles av og til litt opplest og vedtatt at dersom man er liberal og godhjertet så syns man hijab er helt TOPP eller "ikke-tema", og at det er eneste gyldige svar.
![]() |
#46 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Godt sagt |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
flisespikker
|
Jeg er enig i dette, altså, selv om jeg jevnt over er mest enig i det Lille*My har skrevet i tråden. Jeg synes det er veldig problematisk at så veldig mye av offentlig debatt (og "debatt") koker ned til å kritisere kvinner for de personlige valgene de gjør, i stedet for å kritisere valgene menn gjør, eller måten kvinner fremstilles i media, eller noe annet som faktisk er et problem.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 14-09-17 kl 15:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: HijabDet er jo noe av det som er godt med å diskutere dette her inne. Jeg synes ikke at hijab er uproblematisk, men i en del fora ville jeg vært svært forsiktig med å ytre nettopp det fordi jeg frykter å bli stemplet som "jævla rassist". Jeg er på ingen måte mot islam, men jeg er imot at ikke kvinner har et fritt valg.
![]() |
![]() |
#49 |
Semiaktiv
Ja, polariseringen er selvsagt det store problemet her. Men jeg synes, helt ærlig, ikke at hijab er en superviktig del av debatten om (muslimske) kvinners rettigheter. Litt tullete og unødvendig ja, som jeg synes om mye annet religiøst dilldall. Men ikke mer problematisk en andre ting man presses til i samfunnet vi lever i.
![]() |
#50 |
|
Jeg registrerer at det har blitt en vanlig ting å ytre, at det er så vanskelig å si noe negativt om hijab, (sist på resett.no i går tror jeg, om fryktkulturen venstresiden skaper), og synes det er spesielt, da så vidt jeg kan se mediene og kommentarfeltene er fulle av kommentarer om hva som er problematisk med hijab, OGSÅ fra, hva er det du skriver her, "de liberale og godhjertede". (Søt liten hersketeknikk det der.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Kommentarfeltene er fullt av hva som er problematisk med hijab og mediene er fulle av hvor problematisk det er for de som bruker hijab med debatt (kritikk) rundt dette og hvor frivillig det er.
![]() |
#52 |
|
Hvordan knebles det her? Quote gjerne eksemplene. Og hvordan viser for eksempel denne linken fra DB at mediene er fulle av hvor problematisk det er for hijabbrukere at det er debatt om dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Det skapes et klima, som Polyanna påpekte, der det avfeies som uviktig og irrelevant å diskutere kun hijab og det vises til at det egentlig er kun hatytrere om muslimskeptikere som er opptatt av det og som egentlig ikke er opptatt av likestilling.
![]() |
#54 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Sv: HijabDet er da ingenting som AVFEIES her, (bortsett fra at jeg synes "er det greit at folk blir kalt hore, da?" ble for dumt, men beklager det altså, jeg kunne sikkert lagt det frem mer pedagogisk.), det er da bare forskjellige meninger om hva som er viktig og ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Sv: HijabHva skal man si da, hvis man er uenig i det som skrives/sies om problematikken rundt hijab? Ingenting? Sier man i mot, så knebler man? Avfeier problematikken, fordi man ikke er enig i hvordan det blir lagt frem? Godhetstyranni? |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Semiaktiv
Avfeies og avfeies, det er jo full åpning og forståelse for å mene noe annet, og i HI er det til og med et direkte spørsmål om man synes hijab er interessant å diskutere. Når man da svarer sin ærlige mening på det spørsmålet så "parkerer man diskusjonen" og nærmest stempler de andre medlemmene som rasister.
![]() |
#58 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
![]() Sv: HijabHvorfor er ikke hijab hos kvinner en religiøs markør på lik linje med kalott for jødiske menn? GJØR det noe om den er det? Må vi allminneliggjøre absolutt alt som gir samfunnet diversitet og farger? Hvorfor vi er redde for å snakke om at mangel på likestilling innen religion er et problem? Selvsagt er det det! Det er et problem når det snakkes om skepsis til kvinnelige prester, det er et problem når homofiles rettigheter til å gifte seg begrenses, det er det når religion fratar kvinner muligheten til å selv velge hvilke klær de skal bruke og hvem som skal få se hva.
![]() |
#59 |
Semiaktiv
Jeg er hjertens enig i det du sier i første avsnitt der. Det jeg prøver å få fram er undring over det massive fokuset akkurat hijab får, som tar fokuset vekk fra det bakenforliggende problemet som jo er opphavet til alt det andre du også nevner. Nemlig diskriminering og undertrykking i religionens navn. DET synes jeg er et interessant diskusjonstema. Men hijaben bør ikke bli dratt opp som det store symbolet på all religiøs undertrykkelse (som det virker som om det gjør av og til, i den offentlige debatten), siden grunnen til at folk bruker hijab er så mye mer sammensatt enn som så. Det er, som jeg sa tidligere, et symptom, på lik linje med det andre. Og det er årsaken man må gjøre noe med. Det hjelper ikke å fjerne et plagg, fordi man ikke liker synet av det, når bæreren selv ønsker å ha det på.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 14-09-17 kl 15:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Absolute Beginner
|
Men var det ikke nettopp det Polyanna skrev da? At man gjerne uansett blir tatt for å tilhøre ev de ytterpunktene, med lite nyanser imellom? Og at det i seg selv (i enhver debatt) er problemtatisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|