Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Å være lik på noen?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Kunne du ha brukt uttrykket "lik på", som i "du er lik på faren din"?
Ja, det kan jeg både skrive og si. 14 10,00%
Ja, jeg kan si det, men ikke skrive det. 18 12,86%
Jeg har hørt/sett det, men ville verken si eller skrive det. 66 47,14%
Jeg har aldri hørt/sett det, og ville verken si eller skrive det. 41 29,29%
Nerdepoll 1 0,71%
Deltakere: 140. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-08, 16:35   #41
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å være lik på noen?

Jeg sier det. Både hvis de likner i utseende og oppførsel el. Jeg skriver det ikke da.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 16:38   #42
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

"Han tykje kor lik han e på han gammelerik, men duverden kor han ligne på farsin".

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 17:16   #43
lalill
Ute av produksjon

lalill sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Eg seier det, og kan nok skriva det og, i alle fall i meir uformelle tekstar. Men så er eg og frå grisgrendte strøk utanfor Bergen. Eg vil og seia at det gjeld mest utsjånaden.

Gammel 04-12-08, 17:43   #44
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

"Jøss, han var lik deg."
"Han ligner på deg."
"Han er jammen lik på deg."

Bergenser ...

Men er ikke bergenser, da.

Gammel 04-12-08, 18:55   #45
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg snakker trøndersk kan jeg si det, men ikke når jeg snakker bergensk.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 18:56   #46
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville aldri sagt det, det heter å være lik noen. Jeg får omtrent like mye neller av folk som sier "spørre spørsmål" og "nå har jeg lyst på å si noe".

Gammel 04-12-08, 19:14   #47
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg ville aldri sagt det, det heter å være lik noen. Jeg får omtrent like mye neller av folk som sier "spørre spørsmål" og "nå har jeg lyst på å si noe".

Ja, dialekter kan ha den virkningen.

Gammel 04-12-08, 19:23   #48
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke sagt det, men jeg har også hørt det mange ganger. I ordentlig striledialekt kan man si "Du e jammen lik på far din". Det er kanskje helst den eldre generasjonen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 19:25   #49
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

I ordentlig striledialekt kan man si "Du e jammen lik på far din". Det er kanskje helst den eldre generasjonen.

Ja, i den yngre generasjonen og med mer nymotens familieforhold er vel ikke det så vanlig, nei.

Gammel 04-12-08, 19:37   #50
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har svart at jeg godt kan si det (ikke uventet, antar jeg ... ), men ikke skrive det. Deretter ble jeg brått usikker på om det var jeg som skrev det i bloggen din.

Nå får du gi deg. "Lik på" og "spørre spørsmål" kan ikke sammenlignes.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 20:10   #51
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Ja, dialekter kan ha den virkningen.

Å spørre spørsmål har ingenting med dialekt å gjøre. Dessuten er det faktisk noen dialekter som er helt på trynet.

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Nå får du gi deg. "Lik på" og "spørre spørsmål" kan ikke sammenlignes.

Jovisst, begge deler gir meg neller. Spørsmålsspørringen mest, forøvrig.

Gammel 04-12-08, 20:24   #52
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jovisst, begge deler gir meg neller.

Neller.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 21:21   #53
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Neller.

"Neller" ja, se det er et ord som ikke er i Riksmålsordboken. Det er imidlertid ordet "nelder".

Det viser seg at ordet "neller" kan være et slurvete dialektuttrykk for å få "krea" - som vi sier her nord. Det er en sterk følelse av ubehag, ofte nokså lik følelsen ikke så lenge etter at du har ramlet inn i en busk brennesler.

"Nelder" forklares som en foreldet ord for brennesler. En finner det visstnok i bruk i Wiers-Jenssen , Krøniker. Og ordtaket er selvfølgelg: "selv de klogeste høns kan forglemme sig og værpe i nelder".

Gammel 04-12-08, 21:24   #54
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror jeg sier det ganske ofte, men skriver helst noe annet.

Men så ble jeg litt usikker også, når jeg måtte tenke over det...

Gammel 04-12-08, 21:25   #55
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kan ikke huske at jeg noensinne har hørt det noen si at man er lik på noen. Og jeg er nordfra jeg også.
Mannen mener at jeg ikke er det, men jeg er altså det.

Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 21:29   #56
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Krea"! :nostalgisk: Det er et sånt ord jeg aldri tror jeg har brukt, og sikkert ikke har hørt på tyve år, men jeg får umiddelbar Tromsø-flashback av det.

Gammel 04-12-08, 22:01   #57
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

"Neller" ja, se det er et ord som ikke er i Riksmålsordboken. Det er imidlertid ordet "nelder".

Det viser seg at ordet "neller" kan være et slurvete dialektuttrykk for å få "krea" - som vi sier her nord. Det er en sterk følelse av ubehag, ofte nokså lik følelsen ikke så lenge etter at du har ramlet inn i en busk brennesler.

"Nelder" forklares som en foreldet ord for brennesler. En finner det visstnok i bruk i Wiers-Jenssen , Krøniker. Og ordtaket er selvfølgelg: "selv de klogeste høns kan forglemme sig og værpe i nelder".

Neller er bokmål, det. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321638

Men du forsøkte kanskje å være spydig?

Gammel 04-12-08, 22:04   #58
Slettet bruker
Passiv

Standard

Neller er bokmål, det. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321638

Men du forsøkte kanskje å være spydig?

Bokmålsordboka

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'neller' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.

Nynorskordboka

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'neller' i nynorskdatabasen korkje i ordlistene eller i ordboka

Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 22:06   #59
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Jeg forsøkte liksom å poengtere dette ikke var noe bare vi fine og fjonge brukte. For jeg regner med at det var der sparket var ment å treffe.

Gammel 04-12-08, 22:09   #60
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du kan da ikke kritisere dialekter og i samme innlegg bruke et sært dialektuttrykk selv, vel. Det er selvmotsigende.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:05.