Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Er det normalt at en snart 75 år gammel dame

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-10, 20:45   #41
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det normalt at en snart 75 år gammel dame

Pappa er 77 år og synes Twilight-filmene er artige, generelt er han veldig fascinert av alt som har med vampiser å gjøre. Han leser mer fakta enn romaner, men elsker filmer - Harry Potter synes han også er underholdende. Så det så!!

Gammel 23-05-10, 20:57   #42
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler meg ikke eldre nå enn for 10 år siden. Faktisk føler jeg meg ganske lik. Jeg vil tro jeg heller ikke føler meg gammel om 10, 20 eller 30 år, sannsynligvis vil jeg like mye av de samme tingene. Det er derfor ingen garanti for at jeg skifter til passende musikk og bøker når jeg avgår for en gitt aldersgrense.

Min bestemor på 90 år kunne godt ha lest twilight-serien. Jeg tror ikke hun faktisk gjør det, hun har vel en date med Harry Hole for tiden. Men jeg vil anse det som fullstendig normalt i betydningen frisk/ikke sær å lese den typen bøker i høy alder.

Gammel 23-05-10, 21:05   #43
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Lesing er bra uansett vel? Hva slags bøker mener du passer for damer på 75?

Gammel 25-05-10, 15:59   #44
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ville sikkert også blitt litt overrasket, tror nok ikke det er så vanlig. Men jeg syntes det var råkult. Det kan jo hende hun har barnebarn/oldebarn hun vil holde seg oppdatert for også, om hun ikke leser dem av ren og skjær leseglede. Ville i allefall ikke tenkt noe negativt om henne (selv om twilight strengt tatt er en eneste stor klisjésamling da. :dukke: ).

Gammel 25-05-10, 21:15   #45
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde blitt veldig overrasket om jeg så min mormor(eller enda mer om jeg så oldemor på nesten 100) lese Twilight men jeg ville ikke kalt henne unormal av den grunn. Tvert om hadde jeg syntes det var flott. Da kunne vi diskutert hvem Bella burde valgt

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det er mest utenpå man blir gammel, inni er man veldig mye den samme som alltid.

Det tror jeg er veldig viktig å huske på, snakker man med eldre mennesker så er det ikke spesielt uvanlig at de sier at de faktisk føler seg like unge til sinns som da de var 20. Det er i hvert fall min erfaring.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 00:13   #46
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Det tror jeg er veldig viktig å huske på, snakker man med eldre mennesker så er det ikke spesielt uvanlig at de sier at de faktisk føler seg like unge til sinns som da de var 20. Det er i hvert fall min erfaring.

og de gamle på sykehjem rister på hodet over alle gamlingene som de ikke identifiserer seg med..

Gammel 26-05-10, 01:07   #47
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

...og eg anar ikkje kva twillight-serien er eingong! Kva seier det om meg? (Nei, eg er ikkje gamal!!!!)

Gammel 26-05-10, 10:54   #48
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

At ei 75 år gammel dame leser Twilight er vel lika normalt, som at min 75 år gamle onkel går på med dødsforakt i sekkeløp og knuser motstanderene. Nokon klarer å behalda barnet i seg, all ære til dei.

Gammel 26-05-10, 12:27   #49
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg bare håper jeg leser noe annet enn Familien og Se og Hør når jeg er i syttiårene.

Me too. Regner med at litteratur-preferanser ikke forandrer seg voldsomt herfra og ut. Om man er 35 eller 75 kan man vel lese det samme?

Gammel 26-05-10, 14:17   #50
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg syns det er heeelt genialt at man kan lese hva man vil og ikke tenke over hva alle rundt vil mene og hva som i det hele tatt er "passende".
sånn vil jeg også være når jeg blir 75!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-10, 14:59   #51
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg bare håper jeg leser noe annet enn Familien og Se og Hør når jeg er i syttiårene.

Samme her. Man er heldigvis ikke programforpliktet til å lese Vi over 60 bare fordi man når en viss alder.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg føler meg ikke eldre nå enn for 10 år siden. Faktisk føler jeg meg ganske lik.

Jeg også. Ikke helt lik, jeg har fått en god del erfaring, mer selvtillit, en mann og en unge siden da, men jeg er fortsatt meg. Og jeg kjøpte barnebøker jeg likte før Pjotten ble født. Dersom noen synes jeg er rar som leser Gubben og katten for meg selv, får de bare synes det.

Gammel 26-05-10, 16:42   #52
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Mens hun spiser kamferdropsene sine?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg kjenner at jeg håper av hele mitt hjerte at jeg blir en gammel dame som sykler på lilla sykkel, bruker lebestift og høye hæler, drikker rødvin og leser Harry Potter og skriver innlegg i lokalavisen hvor jeg skjeller ut de lokalpolitikerne som utskjelles skal.

Med fem katter! Og et aktivt sexliv og dessert på onsdag hvis jeg vil!

Smurfine, det er sikkert ikke vanlig - jeg vil anta at hovedvekten av fok i 70-årene ikke har hørt om Twilight-serien en gang.
Men er det problematisk at hun gjør det? Er det negativt? Du skriver at hun "prøver å gjøre seg yngre enn hun er" - og det opplever jeg som litt nedlatende sagt? Etterhvert som man har vært voksen en stund oppdager man jo at selve kjernen i en selv ikke forandres det spor når man blir eldre.

Selv får jeg klaus av tanken på at jeg skulle måtte tilpasse meg hvert nye tiår, leve opp til noen forventninger om endret adferd og interesser. Jeg er ikke på noe vis interessert i at min livskvalitet skal forringes med alderen - og det vil den gjøre om jeg ikke skal få lov til å velge bøker, fritidssysler, opplevelser, humor, venner, aktiviteter, tanker, meninger og følelser helt fritt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.