|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?LilleVenn har fri når vi har fri. Vi prioriterer å ha mest mulig ferie sammen, det er uaktuelt å splitte ferien, tror det er viktig at vi er sammen alle tre. Som regel har vi 3-4 uker sommerferie, i tillegg har LilleVenn en uke sammen med moren min og søskenbarna sine. SFO er stengt i fire uker i juli; i år er to av disse i ferien vår, en uke blir det hjemmekontor/hjemme med mormor og en uke med mormor og søskenbarn på hytta. I tillegg skal vi ha nesten to uker fri i august. Vi har også alltid fri jul og påske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Fra og med neste år når minsten begynner på skolen, kommer begge til å ha fri hele sommeren sammen med meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg gleder meg til/når/hvis vi foreldre får en mer stabil jobbsituasjon som gjør at vi kan ta fullstendig fri i mange uker sammen med ungene. Det ville gjort det betydelig lettere å ha ferie sammen med dem, alene sammen og på egen hånd. Jupp.
![]() |
#64 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Wow. Så mye fri mange av dere har. Jeg og mannen har forholdsvis fleksible jobber i hverdagen, men ikke mer enn 5 ukers ferie.
![]() |
![]() |
#65 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Min har hatt ferie siden 23.juni og skal ha ferie til skolestart. Han skal på håndballskole uke 33, men ellers er det late dager. Han er alene hjemme, med meg noen timer på jobb eller henger med venner eller bestemoren. Han har kjedet seg, joda. Men det ser jeg rett og slett ikke noe galt i. Hver eneste kveld smiler han uansett og annonserer at sommerferie er det beste i hele verden.
![]() |
#66 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Eldste har ferie i 4 uker og mini har ferie i 3 uker. Men begge to har mye fri innimellom når jeg har fri, feks, i tillegg til at vi er veldig påpasselige med å hente dem tidlig når vi får sjans til det.
![]() |
#67 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Vi har lang ferie fra skole og barnehage, så vi "må". Men jeg syns det er ganske ok også. Jeg liker at ungene får mange, late, planløse dager etter hverandre. Tid til å kjede seg, leke hele leker i fred og ro, kaste bort en dag eller to på ds eller fjas, sove leeenge og bare vase rundt hjemme. Når vi tar ferie så er det mer "tur"- greier, og det er fint, men noe annet.
![]() |
#68 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg og gubben har lærerferie begge to, og ungen er hjemme sammen med oss når vi har fri. Jeg får meg ikke til å levere han i barnehagen og ha fri/ferie uten han.
![]() |
#69 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Vi har tre uker sammen alle tre, og i tillegg er hun hjemme med hver av oss en uke. Så fem uker til sammen.
![]() |
#70 |
Audacious
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Ungene har pleid å ha 5-6 uker med ferie fra barnehagen, jeg har stort sett hatt fire-fem uker, mannen har hatt fleksible dager når han ikke har vært i felt, og når de har vært store nok til det har de vært noen dager med besteforeldre. Storesøster har ikke vært noe glad i SFO, så de tre sommerferiene hun har vært skolejente har hun stort sett hatt 7 ukers ferie, men da har vi lappa sammen med litt hjemmekontor og litt besteforeldre og en uke med dagleir, og hun har vært en del aleine hjemme, som hun elsker. Ungene har gitt klart uttrykk for at de setter pris på en lang og sammenhengende ferie, og det gjør jeg også, så da har jeg gjort det jeg har kunnet for å få det til. Ja, det er helt klart at det tidvis var slitsomt da ungene var mindre, men vi har avlastet hverandre og funnet på aktiviteter og vært sammen med venner og familie og da går ukene unna. Og jo større de blir, jo lettere blir det - jeg har vært hjemme med en femåring og en tiåring uten noe særlig avlastning på hverdager i seks måneder nå, og skal gjøre det i åtte måneder til.
![]() |
#71 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Vi deler opp ferien vår iår for første gang. Mannen har hatt 2 uker nå, så skal vi ha 2 uker sammen og jeg skal ha de to siste ukene alene med dem. Vi synes det ble lenge for de eldste å gå hjemme alene ifjor. Nå har de ca en uke i hver ende av skoleferien hvor de er hjemme alene. Kjipt å kun ha 2 uker sammen som hele familien, men glad for at vi har valgt å gjøre det på denne måten iår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
I mål
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?
Jeg er enig med Rine i at jeg ikke har følt noe press, men at jeg personlig hadde følt det urettferdig overfor ungene. Men jeg har ingen hemninger med å la dem gå i barnehagen litt av tiden så jeg kan få gjort unna litt i huset og slikt, type rundvask av kjøkkenet. Sist redigert av apan : 15-07-11 kl 08:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
I mål
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg tenker forøvrig at dersom eldre barn gir klart uttrykk for at det setter pris på lang og sammenhengende ferie, strekker man seg lengre for å få til dette. Det er også forskjell på barns glede over å pusle hjemme. Jeg har en nabo som selv er en hjemmepusler, og hun har tre barn. De to eldste har alltid elsket å pusle hjemme, og hun har gjort alt hun kan for å gi dem mest mulig fri. Som hun selv sier, den yngste er bare ikke sånn. Han er ikke som de andre på den måten, hun finner ikke noe av det behovet i ham. Han vil helst være der det skjer noe mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
|
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Iår har alle sammen 4 uker ferie. De to store er hos pappaen sin i 2 av disse ukene. Så kunne godt tenkt meg en uke til med de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Tre små T
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?I år har mellomste 5 uker og eldste 6 uker. Mannen er hjemme i permisjon. I fjor var jeg høygravid og da hadde de 6-7 uker begge to. De kjeder seg når det er lite unger i bhg,derfor får de lang ferie. Men jeg gruver meg aldri til å være alene med ungene på sommeren.
![]() |
#76 |
Flax
Hvor: Bergen
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg kjenner meg veldig mye igjen i det apan beskriver.
![]() |
#77 |
lider av tastleksi
|
Sånn var det her da eldste gikk i bhg i alle fall. Hun elsket det fra første dag, og jo færre barn jo bedre. Stor sorg var det hvis vi lot henne ha fridag i åpningstiden til bhg, da endte vi med at utetiden den dagen blr tilbragt utenfor porten der, men heldigvis fikk vi alltid komme inn og leke litt og slå av en prat med dem før vi klarte å overtale henne til å finne på andre ting.
![]() |
#78 |
I mål
|
Men her opplever jo ikke du problemet selv? Du dekker opp de planløse dagene med au pair, besteforeldre og vennehjelp? Det er i mitt hode ikke akkurat det samme som at man selv opplever disse dagene gitt. Ikke kaller jeg det planløst med besøk og støtte av venner og besteforeldre heller. Når det er andre unger tilstede, evt besteforeldre, er det ikke akkurat underholdningsfritt hos de fleste. Jeg ville også gjerne at mine unger hadde lange late planløse dager så lenge noen andre hadde gleden av underholde dem når de ble lei det.... Storebror hadde sikkert hatt godt av å lære seg å vase rundt her hjemme som du kaller det, særlig hvis noen andre enn meg kan lære ham det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jentene mine hadde siste skoledag 23 juni. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2011
![]() |
![]() Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?I år har mine ferie fra 14.juni til 22. august - Ja, det kan til tider være strevsomt for sambo som er hjemme, men han har valgt det sånn. Han er lærer og har fri hele sommeren. De leker, er med på slåtten, koser seg med mormor og morfar som er på besøk. Selvsagt kan det være slitsomt når de krangler, men sånn er unger, da blir de sendt ut litt og alt roer seg ned. Selv har jeg bare hatt 8 dager sammen med dem og det var ren idyll. Merker at de begynner å bli større og finner ut at det lønner seg faktisk å oppføre seg pent.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|