|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
kamerat
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jane Eyre og Wuthering Heights
![]() |
#2 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jane Eyre og Wuthering Heights
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
kamerat
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jane Eyre og Wuthering HeightsJeg drepte tråden med dude watchin’.
![]() |
#5 |
Textrovert
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jane Eyre og Wuthering HeightsJeg trekker frem denne gamle tråden, nå som jeg endelig er ferdig med Jane Eyre. Jeg begynte i november, så det sier litt om hvor tråkig jeg synes boka er. Og nei, jeg liker ikke Jane. Hun er altfor ordentlig. Jeg synes hun er slem som stikker av fra Rochester etter at det blir avslørt at han er gift. Skal det liksom være edelt å la folk bli beymret for en, og selv nesten dø av sult? Og uttalelsen hennes om at var bedre å være fattig og kald og ensom oppi heia enn å være i et lidenskapelig forhold med den man elsker i sydligere strøk, fikk meg til å le høyt. Snakk om pisspreik. Og Rochester er en vits, og jeg, i motsetning til mange, synes ikke dialogen mellom Jane og Rochester er interessant i det hele tatt. Da liker jeg faktisk mye heller dialogen mellom Jane og St. John. Den er mer renhåret, mindre innpakket og definitvt mindre fjollete.
![]() |
#6 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jane Eyre og Wuthering HeightsOg nå er JEG endelig ferdig med Jane Eyre (men det tok bare to uker da Divine..), og burde har skrevet mine tanker før jeg leste tråden.
![]() |
#7 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jane Eyre og Wuthering HeightsOg nå har jeg også lest disse to, omsider. Har bare litt igjen av Wuthering Heights. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jane Eyre og Wuthering HeightsJepp, Filifjonka. Helt fullstendig enig. Jeg får helt vondt i meg av at noen daler synes han er sexy/romantisk/hva har eu. Han er jo ond!
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jane Eyre og Wuthering HeightsJa, Heathcliff er ond, dyrisk og ødelagt. Denne 2011-filmatiseringen er ganske interessant, den viser historien utelukkende fra Heathcliffs synsvinkel, og stort sett bare den delen der Catherine fortsatt er i live. Det må da være ca. den eneste måten å frambringe en viss sympati for mannen på (for han ble jo vitterlig behandlet skrekkelig, han også).
![]() |
#10 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Diskusjonstråd: Jane Eyre og Wuthering HeightsNå har jeg akkurat sett filmen med Tom Hardy fra 2009, og jeg mistenker de som kunne tenke seg å bruke Heathcliff til litt forskjellig for å ha sett den og glemt boka. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|