|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
This is normal!
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Det slo meg nå at jeg har ikke vært klar over at dette har blitt praktisert av fastleger over lang tid. Det er jo rett og slett en skandale! Jeg blir mer og mer sint pga. dette. Hvor mange kvinner har opplevd liknende behandling som dette?
![]() |
![]() |
#2 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Det Ben sa.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Men altså; jeg skjønner at for noen så er dette svært problematisk. Jeg bare mener at de da bør han en annen jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg er enig i at det er problematisk å være fastlege hvis man ikke håndterer akkurat dette, spesielt i og med at det ropes om en spesifikk fritaksbestemmelse. Det er den biten jeg ikke skjønner. Jeg skjønner at gynekologer og jordmødre/sykepleiere på gyn trenger det fordi de er så direkte utøvere av det inngrepet. Men også dette er problematisk enkelte steder. Jeg skjønner ikke hvorfor man maser om en generell fritaksrett for fastleger. De fleste andre problematiske områder løser man ved smidighet i et kollegium. Sliter du veldig med å forholde deg til senaborter skal du kanskje ikke ha noe med fosterdiagnostikk å gjøre for eksempel, da er det greit at det er noen andre som får den jobben. Slik kan man til en viss grad løse det på legekontorer også, jeg har vært hun som la inn alle spiralene og tok alt svangerskapsrelatert, den gangen på grunn av kjønn, men det hadde jo ikke vært noe annerledes om det var fordi noen på senteret syntes det var vanskelig. Jeg har andre områder jeg ikke jobber like godt med. Det er behovet for en fritaksrett jeg ikke greier å forstå eller skjønne behovet for.
![]() |
#5 |
Protonterapeut
|
Men selv disse får ikke fritak for å trille sengen inn på operasjonsstuen og følge opp før og etter, de får kun fritak for selve inngrepet.
![]() |
#6 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Forskjellen er at med «reservasjonsrett» får de trenere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Panzerekstremfeminist
|
Sånn har det jo alltid vært og sånn må det være, synes jeg. Får du komplikasjoner etter et abortinngrep har alle - også de som har reservert seg mot å være med på inngrepet en plikt til å hjelpe deg. Jeg tenker at denne plikten til å hjelpe må sees uavhengig av årsaken til at noen trenger hjelp. Vi KAN virkelig ikke begynne å dele pasienter opp i grupper av verdig- og midnre verdig trengende - eller av uforskyldte og forskyldte trengende.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg kan ikke skjønne annet enn at legeyrket - uansett hvilke spesialisering - er full av etiske dilemma og mulige liv/død-spørsmål. Hvis man synes det er vrient med etiske dilemmaer så får man bli gartner eller kokk.
![]() |
#9 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Her er kronikken jeg nevnte lenger oppe, for øvrig:
![]() |
#11 |
villende
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg gjorde et forsøk på å balansere debatten litt lenger opp, men jeg kjenner at det blir feil for meg. Helt feil. Jeg syns en eventuell reservasjonsrett er kvinnefiendtlig og bakstrebersk, og et forsøk på å fjerne en rett til selvbestemt abort som man har, og skal fortsette å ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Er det realistisk at det blir opp til hver enkelt kommune? Jeg synes det er helt ulogisk at det skal være sånn. 165 ordførere sier i hvert fall nei, i følge VG.
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
Det er jo kommunene som har avtaler med sine fastleger, så det er jo naturlig at de må kunne bestemme hvem de vil ansette/engasjere eller ikke.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Stressa før
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes faktisk at det er veldig riktig at det er opp til hver kommune. Nettopp fordi dette er en høring om reservasjonsmulighet. Reservasjonsrett har leger mot å utføre abort.
![]() |
#15 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Det skal ikke være nødvendig for kvinnen å forholde seg til legens personlige syn på abort i det hele tatt. Jeg synes det argumentet er helt fjernt. Hele poenget med fastlegeordningen er jo at legen og pasienten skal få en relasjon, da er det trist at en kvinne i en svært sårbar situasjon skal bli avvist av den legen hun kjenner best. Som om ikke det å bli sendt over gangen eller til nabokontoret ikke kommer til å oppleves som fordømmende og ydmykende hos de fleste.
![]() |
#16 |
Stressa før
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Vel, jeg ville ikke ha valgt meg en lege som jeg visste hadde reservert seg i utgangspunktet, så derfor ville jeg ikke kommet i den situasjonen at jeg hadde blitt "sendt over gangen". Jeg hadde valgt meg en lege helt fra starten, som jeg visste at hadde samme syn på dette som meg.
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Og hva med de stedene der det finnes bare EN eneste lege, og du ikke har andre alternativer? Hva med unge jenter som ikke har valgt fastlegen sin selv?
![]() |
![]() |
#18 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() |
#19 |
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er det vel sånn at i dag "arver" de aller fleste jenter sin mors fastlege. På hvilket tidspunkt er det naturlig å anta at en ung jente skal sette seg ned å finne ut om hennes lege har reservert seg? Og ta det skrittet å bytte lege og evt forklare foreldre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Fola Blakken
|
Høringen vil gi fastleger mulighet til å reservere seg mot å underskrive på begjæring om abort. Medias fremstilling har vært så ymse, og jeg syns du undervurderer folks evne til å gjøre seg opp en mening når du antyder at vi ikke har satt oss inn i saken.
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|