Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Betyr 17. mai mye for deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 21:25   #1
Alan
Hypokonder

Alan sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Drammen
Alan er litt kul
Standard

Sv: Betyr 17. mai mye for deg?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Faktisk er jeg alltid litt rørt 17. mai....

Jeg griner hele 17. mai. Jeg blir rørt når jeg ser flagget, bjørka, ungene, korpsene, bunadene, 17. mai sløyfene, potetløpet, kethup på matrosdressen osv.

Gammel 16-05-07, 22:34   #2
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alan, her.

Jeg griner hele 17. mai. Jeg blir rørt når jeg ser flagget, bjørka, ungene, korpsene, bunadene, 17. mai sløyfene, potetløpet, kethup på matrosdressen osv.

Der er jeg også. Det starter allerede tidlig om morgenen, når jeg henger ut flagget og hører korpsmusikk i det fjerne.
Jeg støtte på en barnehagegruppe som øvde på toging i går; små, forventningsfulle barn viftet med flagg og sang av full hals. Tårene sto i øynene umiddelbart. Sukk.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 09:02   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alan, her.

Haha jeg også!!
Jeg kan ikke lese 17. mai-programmet vi får i posten engang, uten å sippe. Når de spiller nasjonalsangen utenfor skolene, ja da skrus vannverket på for fullt.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 10:24   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i 17. mai! Jeg synes det er herlig med masse folk som samles og feirer sammen... også det er koselig å ta på bunad, høre korpset spille og se barna gå i tog.

Faktisk er jeg alltid litt rørt 17. mai...

Jeg også. Jeg liker dagen og gleder meg alltid. Jeg skulle ha gått i tog med elevene mine i dag, men jeg må visst hoppe over hele 17. mai i år. Ligger (dvs sitter, det er mer behagelig) hjemme med et rykende ferskt operasjonssår. De andre er ute og feirer. Hurra!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:21   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg også synes det er en fin dag.. Det er jo stort sett glade folk, mat, is og hipp hurra

Men den betyr egentlig ikke noe annet for meg, enn en koselig fridag.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:55   #6
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tradisjon Jeg synes det er en fin dag, og det har nok sammenheng med tradisjonene jeg forbinder med dagen. Det å stå opp om morgenen å sette i nystrøkne flagg i blomsterbedet, for å så gå inn for å dusje, ta på bunad, komme seg inn til byen for å se på tog (som min lærer-mor går i), hente bestemødrene mine, spise smørbrød, ha kaker og kaffe for å så dra for å se på folketoget (om været tillater det vel og merke )...Det er en dag hvor vi samler familien til sammenkomst om dagen, også er vi med venner om ettermiddagen/kvelden

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:26   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Iset, Gremli og jeg kunne hatt en fin 17. mai sammen.

Og jeg!

Jeg er en skikkelig sippeguri og har tårer i øynene hele dagen. Jeg blir helt sippete bare av å tenke på storesøster i toget i morgen. Blide, festpynta unger og Norge i rødt, hvitt og blått. Da er jeg i mitt ess!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:31   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Og jeg!

Jeg er en skikkelig sippeguri og har tårer i øynene hele dagen. Jeg blir helt sippete bare av å tenke på storesøster i toget i morgen. Blide, festpynta unger og Norge i rødt, hvitt og blått. Da er jeg i mitt ess!

Når bare brunchen er unnagjort, så blir alt så bra!

Den traurigste 17. mai jeg har hatt var når jeg og en venninne satt på en pub i Irland, med medbrakt fenalår og norske flagg, pyntet i finstasen (men ikke i bunad) og sang "Ja, vi elsker". Det var kjekt, men det var ingen tog, ingen høytidsstemning, ja i det hele tatt.

Og dagen etter kom vi på at vi burde ha vært på konsulatet i Cobh.

Gammel 16-05-07, 21:30   #9
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lurer på om noen ser på det som for borgerlig å feire 17. mai... eller at vi er for selvtilfreds (beklager dårlig formulering, men dere skjønner vel hva jeg mener) når vi feirer vår egen nasjon?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:35   #10
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt lei meg på 17. mai jeg. Alle vennene våre reiser til andre venner eller foreldrene sine for å grille, mens mine foreldre griller med "gata" og aldri har spurt om vi vil være med, og mannens foreldre ikke bryr seg.

17. mai er en dag jeg skulle ønske jeg var engasjert i ett eller annet sånn at jeg hadde ting å finne på og folk å være med. (Jeg er engasjert i noe altså, men mine organisasjoner gjør ikkeno på denne dagen.)

Vel, når ungen begynner på skole blir det jo greiere å finne på noe, for da arrangerer jo skolen noe på dagen.

Gammel 16-05-07, 21:41   #11
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker 17.mai, og at dagen betyr noe for meg fikk jeg bekreftet da jeg studerte og bodde i Bergen. På ettermiddagen/kvelden dro alle vennene mine til sine slekt for å holde på sine tradisjoner. Jeg satt igjen og skulle ønske jeg var sammen med min familie.

I år og i fjor har mine foreldre vært i Oslo på besøk hos oss på nasjonaldagen. Også får vi flere slektninger på middag. Jeg håper det kan bli en tradisjon.

Forøvrig er 17.mai en av de dagene som ser ut til å ha blitt mye morsommere etter at jeg ble mamma. Jeg gleder meg til i morgen, uten å egentlig ha veldig mange-, og veldig store forventninger. Vi skal spise mye is, ztjerna skal få gassballong også skal jeg se på tog, flagg og barn -og kjenne at jeg er stolt av dagen og glad for at jeg bor i Norge.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:42   #12
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg er litt lei meg på 17. mai jeg. Alle vennene våre reiser til andre venner eller foreldrene sine for å grille, mens mine foreldre griller med "gata" og aldri har spurt om vi vil være med, og mannens foreldre ikke bryr seg.

17. mai er en dag jeg skulle ønske jeg var engasjert i ett eller annet sånn at jeg hadde ting å finne på og folk å være med. (Jeg er engasjert i noe altså, men mine organisasjoner gjør ikkeno på denne dagen.)

Vel, når ungen begynner på skole blir det jo greiere å finne på noe, for da arrangerer jo skolen noe på dagen.

Hva om dere fra neste år av inviterer venner og familie til en stor spleisefest hos dere... dvs alle tar med litt mat til et langbord?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:47   #13
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva om dere fra neste år av inviterer venner og familie til en stor spleisefest hos dere... dvs alle tar med litt mat til et langbord?

Det hadde vi gjort i år om vi hadde hatt plass.

Gammel 16-05-07, 22:35   #14
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En fridag i mai? What's not to like?

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:51   #15
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Betyr 17. mai mye for deg?

Jeg gleder meg til 17. mai for å se snuppas forventning og glede.
Det er noe spesielt med å stå tidlig opp, høre skuddene, henge ut flagget og slikt. Så spise frokost med et nesten hypert barn som gleder seg til tog og korps og is. Som løper rundt med flagget sitt og roper hurra og vifter.
(minne på at flagget ikke skal i bakken for 'endte gang)
Så ta på seg penstasen, kle på ungen bunaden, eller den "veeeldig fine kjolen" som hun sier, kjøre til byen og se på barnetoget med alle som går i tog. Alle de glade barna, sangen, flaggene.
Spise minst to is.

Ja, det er noe eget.
Jeg er veldig glad jeg bor i Norge, og det kjenner jeg ekstra på på denne dagen.

Den andre siden av meg er vemodig og lei meg fordi jeg skulle hatt en straks-sjuåring også, som skulle gått i tog for første gang med skolen.
Det blir noen ekstra tanker på henne, på en slik barnas dag.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:55   #16
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, ingenting. Jeg har alltid hatt et anstrengt forhold til denne dagen.

Må dog innrømme at jeg fikk litt tårer i øynene da jenta mi gikk i tog med klassen sin for første gang i fjor.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:00   #17
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker 17. mai veldig godt, alltid gjort. Gleder meg enda mer til neste år, da går storebror på skola jeg har gått på så da skal vi dit etter barnetoget, der er det pølser, is og brus til barna (voksne kan kjøpe mat), leker og mye morro *mimre*.

GLEDER MEG

Gammel 16-05-07, 23:00   #18
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv har jeg et litt anstrengt forhold til 17. mai.
En jeg kjente valgte denne dagen til å ta livet sitt for lenge siden, og selv om jeg er over det på et vis, og selv om man går videre, så henger noe av følelsen knyttet til dagen igjen. Som en liten klump i magen.

Og sånn ellers:
Jeg har mest lyst til at vi (familien) skal ordne våre egne tradisjoner på 17. mai. Finne på noe som er koselig for oss, noe som ikke innebærer å fryse halvt ihjel, mens man venter på at toget skal passere, eller noe som ikke innebærer at vi må stresse oss halvt ihjel for å rekke Podens tog på den ene siden av bydelen og deretter Stesnuppas tog i den andre enden av bydelen. Jeg klarer ikke kose meg i det hele tatt med slike ting.

Gammel 16-05-07, 23:11   #19
Nocturnal
Nybegynner

Nocturnal sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Nocturnal har et hav av muligheter foran seg
Standard

17. mai betyr mye for meg. Jeg er stolt av landet, grunnloven, friheten, demokratiet og ikke minst måten vi feirer nasjonaldagen vår på. Barnetog istedet for millitærparader.

Men allikevel får jeg liksom ikke opp den helt store entusiasmen i forhold til meg selv og morgendagen. Jeg gjør min plikt som god mor og prøver å gjøre det beste ut av det.

Jeg håper jeg får 17. mai-gleden tilbake en gang.

Nocturnal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 10:29   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når barna blir store skal jeg sitte hjemme med noen venner og drikke vin
(eller har jeg blitt bestemor !? )

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.