|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreFra jeg var 15 år var somrene fylt med egne planer - sommerjobb, språkreise, sommerleir, teateroppsetninger, turer med venninner, så min siste familieferie var da jeg var 14. Da jeg var 15, var jeg på språkreise samtidig som familien var på sin ferie, og fikk tre vidunderlige dager i tomt hus da jeg kom hjem litt før dem. Siden gledet jeg meg bare til muligheten til å være for meg selv. Den ene festen som kom litt ut av kontroll, skjedde natt til 1. mai, mens mamma og co var på vennebesøk noen gater unna. Når jeg var alene hjemme ville jeg slett ikke fylle huset.
![]() |
#62 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengre
Ja, jeg irriterte meg mest over at jeg aldri ble spurt. At jeg måtte være hjrmme og passe hunden. At de alltid har gitt uttrykk for at det ikke var stas å tilbringe tid med meg. At de fremdeles er sånn. Jeg vil ikke være med dem heller, så det var ikke helt som du beskrev det. Det handler om å bli vurdert som verdifull, på en måte. Å bli akseptert. Ikke bare om denne ferien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
stille
Hvor: Tønsberg
Sånn var det hos oss også. Jeg har hatt sommerjobb siden jeg var 14 år og var hjemme alene, mens foreldrene mine og brødrene mine reiste på ferie. Naboen var orientert og passet på( et eldre par som alltid var hjemme om sommeren). Det ble noen fester og tomme kjøleskap, men aldri ute av kontroll. Broren min som er to år yngre enn meg måtte være med på ferie, selv om han flyttet og gikk siste året av ungdomsskolen på internatskole.
![]() |
#64 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#65 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreHva mente du nå, egentlig? Jeg er veldig sår i dag, det vet jeg. Senest i dag falt det en kommentar fra nevnte opphav som jeg tolket i retning "jeg liker ikke måten du er på". |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreAltså, at det handler om å bli akseptert og være ønsket. Feriene var jo bare et symptom på stemningen ellers.
![]() |
![]() |
#67 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreÅ, ok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg husker siste familieferie, da var jeg 15 eller kanskje 16 som utrolig kjedelig og som en endeløs rekke av små og store krangler med søsken og foreldre. Neste sommer, da var jeg altså 16 eller 17, var jeg alene hjemme alene i over en uke. Litt festing og sånn ble det jo, men jeg var ganske ansvarsfull, så det tok aldri helt av. Husker at jeg nikoste meg med fred og ro i huset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreMin snart 17-åring får bare være hjemme en natt alene, og da med nabobackup. Jeg vet at ryktene går fort i vårt område, og jeg vet at mange er på jakt etter fest. Jeg ville aldri overlatt "ansvaret" til naboer i mer enn en natt om gangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreSamme her, Rine. Jeg elsket å være hjemme alene. Jeg orket ikke å ha fester da, ble så mye og rydde. Men jeg likte veldig godt å ha huset for meg selv. Venner på besøk og ingen innetider
![]() |
#71 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg kommer nok til å pushe på og legge opp ferier så de blir med frem til de er 18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg var på min siste familieferie da jeg var 13. I de to årene etter det var jeg på språkreise i England, og når jeg ikke var der så hadde jeg ansvar for butikken til besteforeldrene mine i noen uker slik at de kunne ha ferie. Åpnet, stengte og jobbet der hele dagen med litt sporadisk hjelp av en venninne. Altså fra jeg var 14 år.
![]() |
![]() |
#73 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg ville aldri latt en 16-åring være alene hjemme i huset vårt en helg. Barna mine er fornuftige og greie de altså, men jeg vet hvor attraktivt det er for mange andre ungdommer med sånne foreldretomme store eneboliger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreJeg ble ikke oppdratt som noen liten voksen, ikke noen av mine venner som jeg vokste opp med heller. Men det var uansett helt vanlig å være alene hjemme når man gikk på vgs. Som noen sier over her så var/er det vanlig at noen måtte flytte hjemmefra i den alderen. Vi dro på hytteturer til Oppdal i vinterferiene og påska bare vennegjengen og var hjemme hele somrene kobinert med litt jobbing, for de som hadde det. Vi var jo en samvittighetsfull gjeng (f.eks. drev vi ikke å sladret om venner som var alene hjemme), men på vgs. var vi ikke bare dydsmønster altså.
![]() |
#75 |
Leser
|
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreEldste blir tenåring i år, og i år er siste året jeg og faren har full regi på ferien. Så i år skal vi på Nord-Norges turne, jeg ønsker at de skal se en del av de stedene jeg er knyttet til.
![]() |
#76 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreVR: Internett eksisterte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
flisespikker
|
Hun snakker om 90-tallet - jeg brukte Internett (og etter hvert IRC) fra omtrent 1991; man trenger ikke akkurat være blottende ung for å ha vært tenåring på den tiden.
![]() |
#78 |
Kontrollfrik
Jeg følte bare for å trekke litt i henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Når barna ikke vil være med på ferie lengreTror ikke jeg brukte Internett før i 95, ihvertfall. I 91 var det ihvertfall ikke vanlig, selv om det eksisterte. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|