Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Høyre og fokus på kristendomsarv

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-16, 07:56   #61
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv

Interessant om Høyre, det rimer jo. Jeg synes også norsk kulturarv er fint, men synes det blur ekkelt når det skal uttrykkelig hylles unisont fra alle kanter på en gang. Jeg liker ikke når religion plutselig blir kjempeviktig politisk. Jeg synes det splitter mer enn forener.

Gammel 28-11-16, 07:57   #62
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg registrerer at det strammes til i retorikken til kristenfolket jevnt over, og blir ikke noe mer positiv til julegudstjeneste av det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-16, 08:22   #63
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er det mulig å tenke seg fravær av religion i et samfunn som også befolkes av religiøse mennesker? Religion er for mange noe ganske annet enn en fritidsaktivitet eller et politisk standpunkt. Det oppleves som en del av en selv og hele livet. Jeg vil synes vi får et betraktelig fattigere samfunn dersom mennesker forventes å skjule en så viktig del av identiteten i det offentlige rom, og jeg er redd for at en privatisering her fremmer fundamentalisme. Jeg ønsker for mine barn at de skal få oppleve andre menneskers religionsutøvelse på nært hold. Jeg håper virkelig at det ikke er bare en omvisning de får i moskeen og synagogen.

Jeg er ikke så redd for å ta med meg barna i religiøse arenaer, men jeg kjenner at jeg blir provosert når presten på julegudstjenesten i regi av skolen sier: Sammen ber vi Herrens bønn. Og de sangene ungene øver inn til påske kan ikke sees som annet enn religionsutøvelse og forkynning, dramatisert med palmeblader og hallelujah og alt som hører med. Da er man ikke lenger en opplever av andres religionsutøvelse, men en deltaker. Da blir julegudstjenesten en ekskluderende arena som ikke gir rom for barn som har andre livssyn. Det er vanskelig for meg å forstå hvorfor Høyre mener at dette er en spesielt viktig tradisjon.

Jeg har jobbet i skolen i ganske mange år nå, og da jeg jobbet med norskopplæring for flyktninger besøkte vi alltid kirken (og andre steder) med ujevne mellomrom. Booket tid hos kirketjener og fikk omvisning og snakket om tradisjoner, f.eks. barnedåp. Opplevde aldri at det var særlig kontroversielt for deltakerne, men så var det også så langt fra forkynnelse som man kan komme i et religiøst hus.

(Jeg er medlem i den norske kirken, i den grad det er relevant informasjon.)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-16, 10:59   #64
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg registrerer at det strammes til i retorikken til kristenfolket jevnt over, og blir ikke noe mer positiv til julegudstjeneste av det.

Retorikken preges veldig av ekstreme grupper, grupper som gjerne vil ha seg frabedt skolegudstjenester og kulturarv.

Jeg skulle ønske at man kunne dempe retorikken.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-16, 11:02   #65
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Retorikken preges veldig av ekstreme grupper, grupper som gjerne vil ha seg frabedt skolegudstjenester og kulturarv.

Du bidrar vel ikke direkte selv ved å uttale at man er redd for kristenlus hvis man er motstander av forkynnelse i skoletiden.

Gammel 28-11-16, 11:09   #66
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt problem er at jeg ikke skjønner at det er så ekstremt å ønske seg en skole som ikke forteller barn at religion er noe som skiller dem fra hverandre. Det klarer dessverre andre voksne så alt for godt allerede.

Jeg ønsker meg en skole som inkluderer alle og som lærer barn om religion, om ulike religioner. Men som overlater religionsutøvelse og forkynning til de valg foreldre og barn gjør sammen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-16, 11:22   #67
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ekstremt å ønske seg en skole som ikke er preget av forkynnelse? Og hvilken kulturarv er det du sikter til?

Gammel 28-11-16, 11:38   #68
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prøver å spore tilbake til HI. Det er tydeligvis plutselig blit "in" blant politikere å være kristen. Valg om under ett år, folkens, og da tyr de til alle midler, ser det ut som. Det er valgkamp, når statsministeren tilbyr sentrumsforeningen i Tromsø å tenne julegrana på torget "når hun likevel er i byen" på årsmøte i Troms Høyre. Det er valgkamp når statsministeren deltar på gudstjeneste i Ishavskatedralen og smilende hilser på folk og deltar på kirkekaffe. Husk at Høyre tapte Tromsø til "fienden" ved siste kommunevalg, da vi ikke bare fikk en Ap-ordfører, men attpåtil varaordfører fra Rødt det første halvåret etter valget. Viktig for Erna & co å markere seg her nå.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-16, 12:39   #69
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken kulturarv er det de ekstreme gruppene ikke vil ha mener du? Dugnadsånd? Folkemusikk? Julegudstjenester? Korpsbevegelsen? Seterdrift? 17.maitog? Helgefyll? Søndagstur? Trekkspillfestivaler? Reindrift? Eller kulturarv generelt?

Eller bare den delen av kulturarven som er knyttet til kirkelige aktiviteter i skoletida?

Du står jo selv i den ene ekstremiteten hva retorikk angår da, og jeg er enig i at den med fordel kan dempes. Men at offentlig skole skal være livssynsnøytral er vel verken særlig kontroversielt eller ekstremt. Det er jo helt vanlig i mange andre land vi liker å sammenligne oss med, også land der religion står mye sterkere enn her, som Frankrike og USA. Det handler ikke at man er motstander av kristne tradisjoner eller kristendommen, men at alle skal føle seg inkludert i det som foregår på skolen, uavhengig av bakgrunn og livssyn. Det er utenforskap som er farlig, ikke at kristne mennesker går i gudstjenester. Det siste mener jeg faktisk er en menneskerett.

Sist redigert av My : 28-11-16 kl 13:45.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-16, 12:40   #70
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Mitt problem er at jeg ikke skjønner at det er så ekstremt å ønske seg en skole som ikke forteller barn at religion er noe som skiller dem fra hverandre. Det klarer dessverre andre voksne så alt for godt allerede.

Jeg ønsker meg en skole som inkluderer alle og som lærer barn om religion, om ulike religioner. Men som overlater religionsutøvelse og forkynning til de valg foreldre og barn gjør sammen.

Enig. Skolen bør jobbe for å viske ut disse skillene, heller enn å befeste dem ytterligere, ved å dele opp i aktiviteter for "de kristne" og "de andre".

Gammel 28-11-16, 12:48   #71
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at religionsnøytral offentlig skole er et minimum av hva man bør kunne forvente i et demokrati.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-16, 14:27   #72
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høyre har da alltid vært "statskirkekristelige". Det er mye merkeligere når BilligSprit&Bensin&NullSkatt&KanDetDaVæreSåNøyeMed DisseFartsgrenseneOgAndreTulleLoverDa-Frp blir kristelige, helt plutselig.

Jeg har de siste årene beveget meg litt fra "NULL FORKYNNELSE I SKOLEN!!" til å tenke at det å oppleve andres forkynnelse, altså delta i reelle gudstjenester, fredagsbønn, osv, det er en del av almenndannelsen. Jeg syns det er rart at man tenker at det å ha vært i et kirkerom MENS det bes, synges, spilles orgel, prekes, messes og døpes ikke er en veldig snedig kjennskap å ha om livet i dette landet.

Like viktig som "sånn er det å bi et fiskevær" eller "livet på gården" eller kunnskap om nynorsk lyrikk. Og å ha vært med på en fredagsbønn, ikke bare ha sett alle rumpene i være på tv, blir stadig viktigere også, tenker jeg.

Gammel 28-11-16, 14:30   #73
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er for å observere forkynnelse. Men det blir vel noe med at det er en fast greie hver jul, og ikke som ledd av undervismningen på ett bestemt klassetrinn, kanskje? Og at man ikke deltar i ramadambønn og tempelofringer årlig?

Gammel 28-11-16, 14:31   #74
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Høyre har da alltid vært "statskirkekristelige". Det er mye merkeligere når BilligSprit&Bensin&NullSkatt&KanDetDaVæreSåNøyeMed DisseFartsgrenseneOgAndreTulleLoverDa-Frp blir kristelige, helt plutselig.

Jeg har de siste årene beveget meg litt fra "NULL FORKYNNELSE I SKOLEN!!" til å tenke at det å oppleve andres forkynnelse, altså delta i reelle gudstjenester, fredagsbønn, osv, det er en del av almenndannelsen. Jeg syns det er rart at man tenker at det å ha vært i et kirkerom MENS det bes, synges, spilles orgel, prekes, messes og døpes ikke er en veldig snedig kjennskap å ha om livet i dette landet.

Like viktig som "sånn er det å bi et fiskevær" eller "livet på gården" eller kunnskap om nynorsk lyrikk. Og å ha vært med på en fredagsbønn, ikke bare ha sett alle rumpene i være på tv, blir stadig viktigere også, tenker jeg.

Ja, det er fint, det, men da må det være i undervisningsøyemed, ikke i "men det er jo kulturarven vår!"-øyemed.

Gammel 28-11-16, 14:33   #75
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Du bidrar vel ikke direkte selv ved å uttale at man er redd for kristenlus hvis man er motstander av forkynnelse i skoletiden.

Det har jeg aldri sagt.

Gammel 28-11-16, 14:36   #76
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er det ekstremt å ønske seg en skole som ikke er preget av forkynnelse? ?

Er den norske skolen "preget av forkynnelse"? Jeg jobber der, og må si meg sterkt uenig i den påstanden. Min forståelse av begrepet "preget av" er det samme som "dominert av", og jeg tenker at noen som foregår en time i løpet av årets 365 dager ikke kan beskyldes for å sette sitt preg på noe som helst.

Ellers ønsker jeg å beholde skolegudstjenesten, utallige debatter her og ellers har, om noe, heller fått meg mer innstillt på det. Jeg synes det er skremmende, irriterende og provoserende at HEF-ere som fremdeles er snurte over at de måtte tegne på tavlen mens alle andre gikk i kirken en gang tidlig på åttitallet, skal legge føringer både rektorer og andre høyere oppe i skolesystemet. Hvorfor ikke heller kreve at skolen skal ha aktiv påmelding til et HEF-blot (eller hva de nå holder på med rundt jul) som blir lagt til en annen dag enn julegudstjenesten. Mine barn hadde fått være med på det, også. Det samme med moske-besøk.
Jeg er ingen fan av Erna, men mer av henne enn av resten av partiet, og synes det er storartet at hun tok til orde og forsvarte skolegudstjenesten. Hvem vet, kanskje kommer det en tid da den har utspilt sin rolle, men vi er ikke der enda. I urolige tider med Listhaugvas, Odins soldater og påtente asylmottak, tror jeg det er klokt å ikke gape over for mye.

Maverick: Det er jo- en del av- kulturarven vår?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-16, 14:37   #77
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

til å tenke at det å oppleve andres forkynnelse, altså delta i reelle gudstjenester, fredagsbønn, osv, det er en del av almenndannelsen. Jeg syns det er rart at man tenker at det å ha vært i et kirkerom MENS det bes, synges, spilles orgel, prekes, messes og døpes ikke er en veldig snedig kjennskap å ha om livet i dette landet.

Jeg tror det er ingen som er uenige med deg i dette. Forskjellen ligger i flere ting for meg.

For det første er det hvordan det hele formidles, og hvordan elevgruppen blir oppfattet. Elevegruppen i skolegudstjenester er ikke observatører. De blir talt til som om de var kristne, og gudstjenesten er rettet mot dem. De blir en del av gudstjenesten, og er gudstjenestens mål. Når elever fra en skole er tilstede under seremonier i andre gudshus blir de ikke talt til med en oppfattelse av at de tilhører meningheten. De observerer.

Det andre er monopolet. Det er kun de kristne som har tilgang på skolebarn, minst en gang i året hvert eneste år, for å innlemme dem i et religiøst rituale.

Det tredje er utenforskapet det skaper, nettopp på grunn av dette monopolet. Alternativene blir for alle andre, hvor av ingen får noe spesielt for seg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-16, 14:39   #78
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt- la andre enn kirken få tilgang til skolebarna- det skulle bare mangle!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-16, 14:43   #79
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er det ekstremt å ønske seg en skole som ikke er preget av forkynnelse? Og hvilken kulturarv er det du sikter til?

Nei det er helt greit å argumentere for. Den retorikken jeg reagerer på og som heller ikke bidrar til annet enn polarisering og uthenging av barn med kristen tilhørighet er retorikk som beskriver en skolegudstjeneste i overgrepstermer og det å synge en kristne sanger som noe som har store negative konsekvenser for den oppvoksende slekt. Det formidles også et syn på religion som ikke fremmer at ungene kan være seg selv, men at det religiøse aspektet er noe som tabuiseres og stemples som farlig.
Det minner om skremmebilder og fordommer som fremsettes om en del andre.

Normal retorikk reagerer jeg ikke på. Ei heller prinsippdebatter.

Som nevnt så så jeg Høyre-representantenes som "svar" til den type argumentasjon.

Gammel 28-11-16, 14:50   #80
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei det er helt greit å argumentere for. Den retorikken jeg reagerer på og som heller ikke bidrar til annet enn polarisering og uthenging av barn med kristen tilhørighet er retorikk som beskriver en skolegudstjeneste i overgrepstermer og det å synge en kristne sanger som noe som har store negative konsekvenser for den oppvoksende slekt. Det formidles også et syn på religion som ikke fremmer at ungene kan være seg selv, men at det religiøse aspektet er noe som tabuiseres og stemples som farlig.
Det minner om skremmebilder og fordommer som fremsettes om en del andre.

Normal retorikk reagerer jeg ikke på. Ei heller prinsippdebatter.

Som nevnt så så jeg Høyre-representantenes som "svar" til den type argumentasjon.

Jeg oppfatter det fullstendig motsatt. Jeg syns offentligheten er preget av hysteri om at alle norske verdier går til helvete om skolegudsjenesten forsvinner. Som regel bragt fram av folk som ikke er veldig begeistret for muslimer, eller KrF som legger utrolig snåle argumenter i munnen på HEF. Litt rart å snakke om polarisering når man har snakket om "kristen-lus", syns jeg.

Jeg syns denne "war on Christians"-greia som brer om seg er helt på trynet. Det finnes ingen religion som har mer makt i vesten. Blir litt som "nei, jeg er ikke elite her jeg sitter i regjering med millionlønn, bestemmer og har et superdyrt hus, det er de som er uenige med meg. Meg er det synd på, jeg er undertrykket".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:33.