|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvInteressant om Høyre, det rimer jo. Jeg synes også norsk kulturarv er fint, men synes det blur ekkelt når det skal uttrykkelig hylles unisont fra alle kanter på en gang. Jeg liker ikke når religion plutselig blir kjempeviktig politisk. Jeg synes det splitter mer enn forener.
![]() |
#63 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Jeg er ikke så redd for å ta med meg barna i religiøse arenaer, men jeg kjenner at jeg blir provosert når presten på julegudstjenesten i regi av skolen sier: Sammen ber vi Herrens bønn. Og de sangene ungene øver inn til påske kan ikke sees som annet enn religionsutøvelse og forkynning, dramatisert med palmeblader og hallelujah og alt som hører med. Da er man ikke lenger en opplever av andres religionsutøvelse, men en deltaker. Da blir julegudstjenesten en ekskluderende arena som ikke gir rom for barn som har andre livssyn. Det er vanskelig for meg å forstå hvorfor Høyre mener at dette er en spesielt viktig tradisjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Retorikken preges veldig av ekstreme grupper, grupper som gjerne vil ha seg frabedt skolegudstjenester og kulturarv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
Du bidrar vel ikke direkte selv ved å uttale at man er redd for kristenlus hvis man er motstander av forkynnelse i skoletiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvMitt problem er at jeg ikke skjønner at det er så ekstremt å ønske seg en skole som ikke forteller barn at religion er noe som skiller dem fra hverandre. Det klarer dessverre andre voksne så alt for godt allerede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
frakoblet
|
Er det ekstremt å ønske seg en skole som ikke er preget av forkynnelse? Og hvilken kulturarv er det du sikter til?
![]() |
#68 |
heimføing
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvPrøver å spore tilbake til HI. Det er tydeligvis plutselig blit "in" blant politikere å være kristen. Valg om under ett år, folkens, og da tyr de til alle midler, ser det ut som. Det er valgkamp, når statsministeren tilbyr sentrumsforeningen i Tromsø å tenne julegrana på torget "når hun likevel er i byen" på årsmøte i Troms Høyre. Det er valgkamp når statsministeren deltar på gudstjeneste i Ishavskatedralen og smilende hilser på folk og deltar på kirkekaffe. Husk at Høyre tapte Tromsø til "fienden" ved siste kommunevalg, da vi ikke bare fikk en Ap-ordfører, men attpåtil varaordfører fra Rødt det første halvåret etter valget. Viktig for Erna & co å markere seg her nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Hvilken kulturarv er det de ekstreme gruppene ikke vil ha mener du? Dugnadsånd? Folkemusikk? Julegudstjenester? Korpsbevegelsen? Seterdrift? 17.maitog? Helgefyll? Søndagstur? Trekkspillfestivaler? Reindrift? Eller kulturarv generelt?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 28-11-16 kl 13:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Enig. Skolen bør jobbe for å viske ut disse skillene, heller enn å befeste dem ytterligere, ved å dele opp i aktiviteter for "de kristne" og "de andre".
![]() |
#71 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg synes at religionsnøytral offentlig skole er et minimum av hva man bør kunne forvente i et demokrati.
![]() |
![]() |
#72 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvHøyre har da alltid vært "statskirkekristelige". Det er mye merkeligere når BilligSprit&Bensin&NullSkatt&KanDetDaVæreSåNøyeMed DisseFartsgrenseneOgAndreTulleLoverDa-Frp blir kristelige, helt plutselig.
![]() |
#73 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg er for å observere forkynnelse. Men det blir vel noe med at det er en fast greie hver jul, og ikke som ledd av undervismningen på ett bestemt klassetrinn, kanskje? Og at man ikke deltar i ramadambønn og tempelofringer årlig?
![]() |
#74 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Glamorøs
|
Jeg tror det er ingen som er uenige med deg i dette. Forskjellen ligger i flere ting for meg.
![]() |
#78 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvSom sagt- la andre enn kirken få tilgang til skolebarna- det skulle bare mangle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
|
Nei det er helt greit å argumentere for. Den retorikken jeg reagerer på og som heller ikke bidrar til annet enn polarisering og uthenging av barn med kristen tilhørighet er retorikk som beskriver en skolegudstjeneste i overgrepstermer og det å synge en kristne sanger som noe som har store negative konsekvenser for den oppvoksende slekt. Det formidles også et syn på religion som ikke fremmer at ungene kan være seg selv, men at det religiøse aspektet er noe som tabuiseres og stemples som farlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Glamorøs
|
Jeg oppfatter det fullstendig motsatt. Jeg syns offentligheten er preget av hysteri om at alle norske verdier går til helvete om skolegudsjenesten forsvinner. Som regel bragt fram av folk som ikke er veldig begeistret for muslimer, eller KrF som legger utrolig snåle argumenter i munnen på HEF. Litt rart å snakke om polarisering når man har snakket om "kristen-lus", syns jeg.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|