Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du god på matlaging

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-08, 23:59   #61
Snoka
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2008
Snoka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er du god på matlaging

Liker å eksperimentere, og er ikke bundet av oppskriften...
Tja...synes jeg er ganske flink egentlig.... Har noen absolutte gjengangere, som jeg (og mannen) er veeldig gode på!

Snoka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 00:06   #62
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Nåja, jeg vet ikke helt men tror det er midt på treet egentlig. Hverdagsmaten blir nok sånn tålelig. Men de fleste skryter av maten. Jeg vet ikke helt om det er bare prat eller om de mener det men.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 21:45   #63
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er flink til å lage mat og bake. Jeg kunne ikke åpnet restaurant akkurat, men jeg har interesse for matlaging og er god på å plukke oppskrifter som har noe ekstra ved seg og gjøre dem til mine. Jeg er som Maximillia tenker jeg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 22:02   #64
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Er nok under gjennomsnittet. Det er ingen dårlig skjult sjenanse, æresord

Eg sliter med timingen når eg forsøker (!) å bake og lage mat etter oppskrift. Det er alltid eitt eller anna som burde vore gjort i ei anna rekkefølge. Ofte er ikkje oppskriftene basic nok. Da eg lagde kake sist skulle det vere eggedosis. Ingen av oss visste kva konsistens eggedosis skulle ha. Burde me det? Inngår eggedosis i eit ordinært kosthold? Lærte me det på heimkunnskapen?

Gammel 24-07-08, 22:05   #65
F!reF|y
Fullverdig medlem

F!reF|y sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Akershus
F!reF|y har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg er veldig glad i å lage mat, og lager den meste maten selv - ikke slike hurtigretter o.l.
Jeg vet ikke hvor god jeg er, men syns da selv det er bra og får alltid gode tilbakemeldinger av de som spiser maten min. *litt beskjeden*

F!reF|y er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 22:54   #66
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

jeg er nok sånn omtrent middels minus.

Jeg elsker kokebøker, men er veldig handicappet av at jeg er så utrolig kresen. Av kjøtt spiser jeg karbonadeig, samt rent kjøtt (de fineste filetene) Fisk liker jeg ikke og i hvertfall ikke sopp.

Jeg lager ikke noen avanserte ting, det er det mannen min som fikser ved behov. Jeg har gjerne ansvaret for litt mindre deler av måltidet. Enten en potetsalat, en foccacia, en dessert, dressingen osv osv. Disse tingene får jeg bra til synes jeg selv.

Hva jeg IKKE kan er kjøttkaker og kjøttboller. Prøvde Mims kjøttboller for en tid tilbake, og hos meg smakte de helt greit, men det er noe med konsistensen som alltid blir feil hos meg.

Og så er jeg ikke god på sauser, men på en måte er det en naturlig konsekvens av at jeg aldri koker kraft.

Gammel 24-07-08, 22:57   #67
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er en rimelig habil kokk. Jeg elsker å lage mat og maten jeg lager bruker smake godt, også i følge de jeg serverer. Jeg liker å eksprimentere, finne ut nye variasjoner og egne måter å gjøre ting på, og mener selv at ting blir bedre av det.

Jeg vil vel egentlig ikke kalle meg selv en gourmetkokk, jeg er ikke flink på det avanserte og nøyaktige.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 23:12   #68
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sitat:

Er du god på matlaging

Nei, det kan jeg ikke si at jeg er.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 23:18   #69
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke koketterer med å være under middels på kjøkkenet. Jeg hadde blitt utrolig overrasket hvis noen hadde bedt om en oppskrift, og er lykkelig de gangene det blir spiselig. Jeg forsøker likevel å invitere gjester siden det er hyggelig med besøk og vi også blir invitert en del bort på middag. Det er vanskelig å vite om man skal advare gjestene eller ikke.

Bergensis forklarer problemet godt:

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Er nok under gjennomsnittet. Det er ingen dårlig skjult sjenanse, æresord

Eg sliter med timingen når eg forsøker (!) å bake og lage mat etter oppskrift. Det er alltid eitt eller anna som burde vore gjort i ei anna rekkefølge. Ofte er ikkje oppskriftene basic nok. Da eg lagde kake sist skulle det vere eggedosis. Ingen av oss visste kva konsistens eggedosis skulle ha. Burde me det? Inngår eggedosis i eit ordinært kosthold? Lærte me det på heimkunnskapen?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 23:45   #70
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Toro er en god venn av meg i hverdagen. Jeg er overhodet ingen oppfinnsom eller tålmodig kokk etter lang arbeidsdag.

Samtidig kan jeg lage god mat når jeg har tid og lyst. Klarer fint å improvisere fram noe godt, enten ut fra det som fins i skapene eller ut fra en oppskrift. Har basiskunnskap nok til å klare å tolke oppskrifter uten vanskeligheter, og organisasjonsferdigheter nok til å klare å få de ulike rettene ferdig samtidig. Jeg bruker ikke Toro-poser på basis-ting som hvit saus eller pannekakerøre, og slumper meg helt fint fram til vafler, lasagne, pizzabunn og sånt.

En middels minus, kanskje? En meget lat sådan?

Forøvrig er jeg veldig god på gjærbakst. :sjølskryt:

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.