Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ble du slått som barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-10, 15:17   #1
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ble du slått som barn?

Nei

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 15:17   #2
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Nei, aldri.
Fikk heller aldri husarrest, til min venninnes fortvilelse. Hun mente det burde være lik straff for lik forseelse

Gammel 03-09-10, 15:18   #3
Frantzen
Passiv

Standard

Nei. Tror jeg vagt kan minnes et klaps på rumpa av pappa, men er veldig usikker på om det er et riktig minne.

Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 15:37   #4
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

.....

Sist redigert av leliane : 19-09-10 kl 12:57.
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 15:44   #5
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Nei, aldri. Jeg fikk aldri husarrest heller. Vi var mere på prate/diskutere om det.
Men kjeft fikk jeg da, og jeg ble bært hylende og sprellende inn på rommet mitt med beskjed om å komme ut når jeg ville si unnskyld/være blid igjen. Jeg har pedagogforeldre.

Vi har ett godt forhold nå også, vi kjefter/dikskuterer jevnlig den dag i dag, men det er helt greit, det er sånn vi er og ingen er bitre eller langsinte, så det er vel bare en del av familiedynamikken.

Jeg kjenner bare ett menneske på min alder som fikk juling som jeg vet om. Tror ikke det gjorde underverker for familieforholdene akkurat, ikke er det vel noe pedagogisk sjakktrekk heller. Så vidt jeg har forstått på denne personen oppnådde foreldrene bare at ting som skjedde ble forsøkt skjult og at barna løy så det rant av dem for å slippe straff.

Gammel 03-09-10, 15:19   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer fra en "Nå skal vi prate om det"-familie. Jeg har aldri blitt straffet fysisk, og jeg kan egentlig ikke huske at jeg har blitt straffet på noe som helst måte. Fra jeg var liten husker jeg veldig tydelige grenser og regler, og jeg husker hvor ekkelt det var om pappa faktisk hevet stemmen til oss. Men vi pratet mye. Hele tiden.
"Hva tenkte du da du gjorde det? Skjønner du at vi ble sinte/redde? Skjønner du at søstra di ble lei seg? Hvis du ikke skjønner at man ikke kan gjøre slikt så er du ikke gammel nok til å være ute uten foreldre. Da har vi ikke lært deg nok." Og slike samtaler. Der ingen gikk noe sted før alle hadde sagt sitt og alle hadde funnet de riktige ordene for å fortelle hva man tenkte og mente og slikt.

Og jeg husker én gang jeg kalte pappan min idiot. Da hadde vi familieråd i omtrent to uker i strekk etterpå, og min far ser egentlig fremdeles ut som om han er sjokkert over hendelsen, så det gjorde jeg aldri mer. Så det var jo effektfullt på sin måte.

Gammel 03-09-10, 18:06   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Og jeg husker én gang jeg kalte pappan min idiot. Da hadde vi familieråd i omtrent to uker i strekk etterpå, og min far ser egentlig fremdeles ut som om han er sjokkert over hendelsen, så det gjorde jeg aldri mer. Så det var jo effektfullt på sin måte.

Nei, jeg ble aldri slått regelmessig, men husker jeg ble truet med riset en gang, og da gikk jeg etter mamma i flere timer og lurte på hva dette riset var og hvordan det så ut! Men jeg fikk innestraffer og pappa har slått meg to ganger, en gang ganske hardt i ukontrollert sinne etter masse bråk ved kjøkkenbordet da jeg var 11-12 år, det resulterte fullstendig taushet fra meg i to uker og han led. Andre gangen var jeg 14-15 år og kom for sent hjem fra bytur med venninner, hadde for første gang fått lov til å ta siste bane hjem og kom altfor sent etter det. Da slang han meg i sofaen min og ga en lett ørefik. Etter det pleide jeg å stikke ansiktet mitt tett oppi hans i krangler, vi skrek i kor mens jeg sa slå meg da, slå meg da, så skal jeg melde deg til barnevernet!
Men jeg husker en venninne som helt tydelig ikke hadde det bra hjemme, fikk ørefiker for bagateller og fortalte at hun ble låst inne i kjelleren hvis hun var slem. Dette fortalte vi videre til våre foreldre og de var helt klar over at det ikke var bra der, men typisk for den tiden meldte de det aldri videre. Samme med ei i barnehagen som det absolutt ikke har gått bra med, store psykiske problemer fra tenårene, hun ble regelrett mobbet av moren sin, ble fortalt hvor stygg hun var etc. I tillegg ble hun mobbet på skolen. Dette med moren har mamma fortalt meg i voksen alder etter at vedkommende utførte en svært alvorlig handling, og jeg lurer fortsatt på hvorfor ingen meldte fra i disse tilfellene, f.eks min mor.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 15:20   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ingen annen type straff heller. Fikk sikkert kjeft i ny og ne, men ikke så jeg husker det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 15:22   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg har et veldig bra forhold til mine foreldre i dag. Vi har noen forskjeller i oss som kommer til overflaten noen ganger, men aldri noe drama og store saker.

Gammel 03-09-10, 15:35   #10
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

En gang husker jeg at hun daska meg og søsteren på rompa, med klær på. Hun var vel dritt lei. Vi la oss i svingestolen i stua og grein heftig, selv om det ikke var vondt. Det var vel mest leit.

Jeg har et meget godt forhold til mamma og pappa idag.

Gammel 03-09-10, 15:38   #11
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Hihi kom til å undre meg på hva mine håpefulle ville svart om 20 år....

"nei vi fikk aldri juling men Morsan var litt på trynet av og til der hun sto å brølte

-nå ser dere for svarte hælvete til å snakke ordentlig til hverandre vi er forbanna familie og elsker hverandre-hører jeg det pisspreiet en gang til skrur jeg ned disney demonen(tvn) fra veggen blir antroposof og begynner føkkings adferds terapi, ja jeg vet jeg skyder deg 15 kr for banning din sopp- men det var værdt det."

Gammel 03-09-10, 19:26   #12
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Hihi kom til å undre meg på hva mine håpefulle ville svart om 20 år....

"nei vi fikk aldri juling men Morsan var litt på trynet av og til der hun sto å brølte

-nå ser dere for svarte hælvete til å snakke ordentlig til hverandre vi er forbanna familie og elsker hverandre-hører jeg det pisspreiet en gang til skrur jeg ned disney demonen(tvn) fra veggen blir antroposof og begynner føkkings adferds terapi, ja jeg vet jeg skyder deg 15 kr for banning din sopp- men det var værdt det."

Elsker deg visst litt i dag jeg.

Og har en liten mistanke om at mine fire kommer til å si noe ganske likt.

Gammel 03-09-10, 15:42   #13
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har faatt ris paa rumpen av mamma. Reagerte aldri paa det, det föltes den gangen som en "helt grei" straff i de situasjonene det skjedde (uten at jeg husker det, tenker det det var et sted mellom 5 og 10 ganger i löpet av hele barndommen). Det föltes ikke som vold, langt derifra, men som en straff paa linje med at hun skulle blitt veldig sint. Har et kjempegodt forhold til mamma naa.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 15:47   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, noen få ganger. Jeg har et dårlig forhold til min mor i dag, men ikke på grunn av dette.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 18:51   #15
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Ja.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 19:37   #16
MillyMollyMandy
Aktiv

MillyMollyMandy sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
MillyMollyMandy er litt kulMillyMollyMandy er litt kul
Standard

Foresten synes jeg denne talen Astrid Lindgren holdt sier mye om vold mot barn:
Aldrig våld!

text: Astrid Lindgren
Ur Tal hållet vid mottagandet av Tyska Bokhandelns Fredspris i Frankfurt den 22 oktober 1978
Rädda Barnen/Rabén och Sjögren, 1978/1979

Och för dem, som nu så ivrigt ropar på hårdare tag och stramare tyglar, skulle jag vilja berätta vad en gammal dam en gång talade om för mig. Hon var ung mor på den tiden när man ännu trodde på det där
"Spar på riset och du fördärvar pilten",
det vill säga hon trodde egentligen inte på det, men en gång hade hennes lille pojke gjort någonting, så att hon tyckte han måste få en risbastu, den första i sitt liv. Hon sa åt honom att han själv skulle gå ut och ta reda på ett ris åt henne. Den lille pojken gick och var länge borta. Till sist kom han gråtande tillbaka och sa:
"Jag hittade inget ris, men här har du en sten som du kan kasta på mej."
Då började mamman också gråta, för hon såg plötsligt alltihop med barnets ögon.
Barnet måste ha tänkt att "min mor vill faktiskt göra mig illa, och då går det väl lika bra med en sten". Hon slog armarna om honom, och de grät en stund tillsammans. Och sedan la hon stenen på en hylla i köket, och där fick den ligga kvar som en evig påminnelse om det löfte hon gav sig själv i den stunden: aldrig våld!

Gammel 03-09-10, 17:02   #17
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det var en ting jeg gjorde i barndommen som førte til ris. (jeg var fullstendig klar over det altså)
Om jeg gikk i bekken og lekte og ble fersket.
Noe jeg som oftest ble for jeg tryna i bekken stort sett hver eneste gang.
Det var mamma som gav beskjeden og som gav meg risen.
Grunnen var at pappa mistet en sønn som druknet når han var 5 år gammel.
Så mamma var rett og slett livredd for at noe skulle skje, for bekken var litt stri.

Gammel 03-09-10, 17:27   #18
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg ble slått som barn. Ganske ofte og ganske hardt. Jeg opplevde også krangling og vold mellom de voksne, samlivsbrudd og rusproblemer. Jeg har jobbet mye med å reparere skadene dette har gjort, og med å finne gode måter å håndtere sønnen min på i vanskelige situasjoner. Jeg har jo begrenset med gode rollemodeller fra min egen oppvekst. Men jeg opplevde også mye god omsorg fra foreldrene mine, altså, så noen entydig dårlig barndom hadde jeg ikke.

Jeg har gjort mange forsøk på å ta dette opp med min mor i voksen alder uten å få annen respons enn at hun "var nødt til det", fordi jeg oppførte meg så dårlig. Jeg har i lange perioder ikke hatt kontakt med henne i det hele tatt. Nå for tiden har vi en slags "våpenstillstand". Jeg reiser og besøker henne av og til sammen med sønnen min, primært for å forsøke å gi sønnen min et godt forhold til sin mormor.

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 17:37   #19
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fikk noen klask på rompa ja. Og flere av venninnene mine også. Husker en av de som ble slått i hodet med cherroxene sine av moren sin som var rasende for et eller annet. Jeg har et "greit" forhold til min mor nå, litt opp og ned relatert til akoholkonsum.

Gammel 03-09-10, 17:41   #20
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Njai.. jeg ble vel ikke det. Men noen ganger ønsket jeg det. Mamma kunne godt å gitt meg en ørefik i stedenfor å si "det er ikke rart du ikke har kjøreste, så stygg som du er"

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:09.