Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hvor ærlig er du? Hadde du levert vesken tilbake?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-13, 14:54   #81
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ærlig er du? Hadde du levert vesken tilbake?

Det med 10% finnerlønn - er det kutyme eller pålagt?

Gammel 11-04-13, 14:55   #82
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Levert, dog ikke uten å først kjenne litt på pengene og fablet om hva jeg kunne sløst dem bort på.

Å ja, fantasert hadde jeg også, definitivt.

Gammel 11-04-13, 15:00   #83
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde definitivt levert tilbake pengene. Jeg hadde ikke klart å bruke dem. Tanken på at noen virkelig trengte dem, eller at de var i den bagen pga noe kriminelt hadde forfulgt meg dag og natt om jeg ikke hadde levert dem tilbake.

Gammel 11-04-13, 15:02   #84
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Pålagt er det vel ikke, men så mye oppmerksomhet som saken har fått er det rimelig knipent å ikke gi noe syns jeg.

Jeg skulle nok ha rukket å tenkt ganske mange kreative tanker om disse pengene, både om hva jeg kunne brukt dem til og hvem de tilhørte. Jeg hadde derimot ikke vurdert å beholde dem.

Gammel 11-04-13, 15:41   #85
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Selvsagt hadde jeg levert pengene hos politiet. (Og vært smålig nok til å bli snurt om jeg ikke fikk en klekkelig finnerlønn av veskas rette eier. )

Me too, også hadde jeg tatt barna fri to uker fra skolen og reist til sydenland. (Kunne ikke dy meg ).

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 15:41   #86
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det med 10% finnerlønn - er det kutyme eller pålagt?

Det er lovhjemlet. Her er hva Store Norske leksikon sier:

Sitat:

Finnerlønn, dusør, den godtgjørelse finneren av en tapt gjenstand har krav på av eieren, hjemlet i lov om hittegods av 29. mai 1953 § 9. Finneren kan nekte å gi funnet fra seg til eieren før denne har gitt ham en høvelig finnerlønn og dekket de utgifter finneren har hatt. Blir ikke partene enige, fastsetter politiet hvor mye finneren skal ha. Ved fastsettelsen skal det tas hensyn til hva slags gjenstand det gjelder, hvilken verdi den har, hvor den ble funnet og andre omstendigheter.
Finnerlønn bør vanligvis ikke utgjøre mer enn 20 % av funnets verdi og ikke mer enn 10 % når verdien overstiger 500 kr.
For gjenstander som er funnet i sporvogn eller buss, på tog, i kirke, skole, teater, kino, hotell, herberge, butikk og liknende, og som personalet der har tatt hånd om, kan det ikke kreves finnerlønn.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 15:46   #87
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Blir ikke partene enige, fastsetter politiet hvor mye finneren skal ha.

Interessant.

Gammel 11-04-13, 15:58   #88
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Du er rask. Du hadde klart å slippe unna kneskålknuserne.

Helt klart, FP sender Polyanna til å løse denne oppgaven.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 16:45   #89
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke drømt om å beholde dem, om det ikke hadde vært noen fare eller ulovlighet forbundet med det heller.

I dette tilfellet hadde jeg trolig vært naiv nok til å plukke opp veska og gå til politiet med den. Hadde jeg tenkt meg om en ekstra gang, hadde jeg latt den stå og varslet politiet fra mobilen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 19:59   #90
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, herlighet. Så lenge det var innhold i vesken, selv uten kontanter, hadde jeg levert den til politiet. Hadde aldri greid å kose meg for penger som ikke var mine.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 20:09   #91
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde levert dem til politiet (og en lommebok med noen tusen rett til eier). Og det til tross for at jeg er ei vaskekte sjuske. Tenk det.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 20:17   #92
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje en sjuskekriminell egentlig er en som finner penger men glemmer å levere dem til politiet?

Gammel 11-04-13, 20:39   #93
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg hadde levert den tilbake.

Eg fann ein 500- lapp utenfor ein butikk ein gong, og den leverte eg på butikken. Det kunne jo vera at nokon kom og spurte etter den.

Gammel 11-04-13, 20:42   #94
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg har sånn autoritetsfrykt så jeg hadde absolutt levert den tilbake så paranoid som jeg er. Men jeg funderer på hvem i alle dager som tørr å farte rundt med en slik mengde penger, og i tillegg greier å glemme de??

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 20:50   #95
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg har sånn autoritetsfrykt så jeg hadde absolutt levert den tilbake så paranoid som jeg er. Men jeg funderer på hvem i alle dager som tørr å farte rundt med en slik mengde penger, og i tillegg greier å glemme de??

Jeg har kjent et par gamle folk som ikke stoler på banker og som tror det er tryggere å bære tonnevis av kontanter på seg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 21:10   #96
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Levert tilbake - definitivt.

Gammel 11-04-13, 21:29   #97
Tilden
Leken

Tilden sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Østlandet
Tilden er litt kulTilden er litt kulTilden er litt kul
Standard

Jeg er innehaver av et skikkelig jugefjes hvis jeg så mye som prøver meg noe mer enn en liten hvit løgn - så jeg hadde levert.

Tilden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 21:41   #98
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde definitivt levert tilbake. Hadde overhode ikke klart å kose meg med de pengene.

Gammel 11-04-13, 21:54   #99
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Helt klart levert de tilbake. Tenk så surt det må være for de som faktisk mister pengene.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 22:01   #100
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville levert den og virkelig håpet at jeg fikk finnerlønn.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:33.