|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om småbarn og klær
ok, nå sa jeg vel femåring men litt samme greia. Så du mener alder er vesentlig her og jeg ser poenget, så absolutt.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Om småbarn og klærJeg kan innrømme at når jeg hadde ett barn, så kjøpte jeg dyrere klær enn det jeg gjør til ungene nå som de er tre. Da gikk det mye i nøstebarn og danske retroklær. Nå har vi rett og slett ikke råd til å kle opp alle ungene i sånt, selv om det hender at jeg plukker med meg noen plagg på salg. Hva jeg hadde gjort dersom jeg hadde midler til dyrere klær vet jeg ikke, det er nok mulig at noe av klærne hadde blitt byttet ut med merkeklær. Jakker til 5000 hadde det ikke blitt, sånne summer får jeg meg ikke til å bruke. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
anglofil
Jeg har bare et barn og har nok kjøpt i over snitt dyre klær til henne. Veldig mye nøstebarn og katvig i "gode gamledager" da jeg kunne bestemme hva hun gikk med. Men det var ikke bare fordi jeg synes dette tøyet var mye finere men også fordi jeg visste at det ikke var masseprodusert av små barn i sørøst Asia. Heller tre gode strømpebukser fra Nøstebarn en disse pakkene fra HM.
|
|
|
#4 |
|
anglofil
Sv: Om småbarn og klærMen når det er sagt, dette handler jo ikke om Nøstebarn eller Katvig. dette handler om Chanel og Chloe til barn. Det er noe helt annet etter min mening.
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Om småbarn og klærLisa: For meg så hadde heller ikke en Bergans jakke til 3000 kr vært greit. Det er ikke prisen eller merket, men det at såpass små barn legger seg til den (u)vanen med dyre klær i tidlig alder (uansett hvem som kjøper). Hvordan i all verden skal disse barna ha råd til å kjøpe så dyre klær når de flytter hjemmefra og skal studere? Det er ikke bare bare å legge vekk disse vanene da. Dette er noe vi har diskutert under dagens middag hos besteforeldre, dvs. mine foreldre. I mine øyne gjør foreldre barna en bjørnetjeneste.
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Om småbarn og klærDet er forskjell på dyre klær/tilbehør og hva de signaliserer og ikke minst hvilket fokus det blir på merker i ungdomsmiljøer. Det er ikke prisen som nødvendigvis sender ut signaler, men kulturen og holdningene som gjør at det blir veldig stas med enkelte merker framfor andre. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Om småbarn og klærJeg er ikke så flink til å oppfatte sportsmote. Jeg ser at det er enkelte merker som er dyrere enn andre, men er det enkelte merker som skiller seg veldig ut med høy pris som ikke kan gjenspeiles i kvalitet? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Om småbarn og klærLangrennstøy er helt avsindig overpriset. Jeg prøvde å finne en løpejakke i fjor og likte ikke fargene på de xxl hadde, men så en helt streit, blå jakke fra Bjørn Dæhlie. Den kostet 3000! Og den innehar virkelig ikke sååå ulike egenskaper fra nike-jakka til 500 at prisen kunne forsvares.
|
|
|
#9 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Langrennstøy er helt absurd dyrt ja!
|
|
|
#10 |
|
Epikur
|
Sv: Om småbarn og klærJeg bruker turtøy fra Bergans og Hagløf i ti år, så jeg mener det kan forsvare prisen. Pop har blitt arvet og lånt ut og hver dress har i snitt hatt fire små eiere. Dress til 12-1500 delt på fire er meget akseptabelt når vi snakker om den verste slitealderen. Vis meg gjerne den dressen til 300,- som er fleksibel nok til å kunne brukes over to størrelser og i fire år uten å miste egenskapene, da skal jeg kjøpe den i stedet.
|
|
|
#11 |
|
Du skriver akkurat det jeg mener.
|
|
|
#12 |
|
Sv: Om småbarn og klærHar bror med barn på Oslo Vest, stort press der, og der er det folk med høy inntekt samt mye utdanning.
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg bor også på Oslo Vest, så det er lommer her som overalt ellers. Helt sikkert mer bruk av merkeklær her, altså, siden det jo er folk med penger og råd her (og sikkert også miljøer der penger og synliggjøring av penger og status er viktig). Men det er slett ikke gitt at PRESS er funksjon av hvor mye penger folk har. Det kan nesten se omvendt ut - i homogene miljøer der de fleste har god råd så KAN det bli det mindre viktig å kave seg opp med statussymboler?
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Om småbarn og klærJeg tenker at det jo er ulikt hva som er status og hvor dyre disse tingene er. Jeg er ikke i tvil om at endel jeg har følt press på, er sett på som kvalitetsklær med gode egenskaper. Men at det blir fremstilt på en måte som gjør at man nesten føler seg som en dårlig mor når man ikke kjøper. Jeg har ikke noe i mot at folk kjøper Reima tec eller isbjørn of sweden dresser til ungene sine, men enkelte får det til å høres ut som om barn i billigere dresser bortimot dør av kulde og fuktighet. For ikke å snakke om de utrolig egenskapene ubehandlet ull har i forhold til superwash. Ofte er vel dette snakk om å rettferdiggjøre deres egne valg, men det kan føles som om man bortimot forsømmer ungene når man kler dem i ytteklær med lavere vannsøyle enn 10000. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ja, du har helt sikkert rett. Mine to nieser har "heldigvis" mye H&M, bor i et relativt normalt hus i forhold til andre i klassen, men begynner absolutt å bli opptatt av merker og å ikke skille seg ut.
|
|
|
#17 |
|
anglofil
Sv: Om småbarn og klærJeg synes dette er en veldig interessant diskusjon. Jeg ser overhode ikke noe galt med UGGs (vi kjøpte riktignok billig i New York), Timberlands, Nike eller Hunter støvler for den saks skyld. Vi kjøper ikke til full pris i Norge uansett men jeg er ikke SÅ bekymret for hvilke signaler jeg sender ut ved at hun går med den disse merkene da jeg faktisk ikke engang vil kalle det merkeklær. Det går et stort skille for meg ved f.eks ei Mulberry veske eller Marc Jacobs skjorte til 1700 kr til barn. Det blir luksusmerker i en annen kategori.
|
|
|
#18 |
|
Har bakt søte kaker
|
Jeg tenker også at det ofte dreier seg om prioriteringer når det er snakk om hvermannsen som handler dyre klær. Da velger de naturlig nok vekk andre ting.
|
|
|
#19 |
|
maler
|
I en annen kategori fordi det er mer penger slik at det blir dyrt for deg? Jeg vil egentlig tro at presse om Nike og UGGs og Hunter utgjør et større problem for flere enn de virkelig ekstremdyre plaggene.
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Om småbarn og klærDet var derfor jeg skrev KAN.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|