Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-14, 16:17   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg forbinder oppegående med mental kapasitet, og det har ikke noe med penger å gjøre. Kjenner faktisk noen med mye penger som ikke er spesielt oppegående, og mange med lite penger som er oppegående. :nemlig. (Og : obviously. ) Vel, det var en digresjon, jeg er klar over at vi legger forskjellige ting i begrepet.
Og så er jeg klar over at det finnes folk som, selv om de i teorien burde hatt muligheten, slett ikke evner å spare 50 kr. i måneden, men her tenker jeg at kontaktlærer spiller en viktig rolle. Som kontaktlærer kjenner man elevene og foreldrene og merker ganske fort hvem man aldri kan "regne med" når det gjelder å følge opp barna. Hvis jeg var kontaktlærer for en klasse der det var stort ønske om klassetur, ville jeg insistert på en lav egenandel (f.eks tusen kroner) og snakket med rektor om hvorvidt skolen hadde mulighet til å sponse Per litt under bordet hvis han ikke skulle klare å skaffe pengene. Sånt går an å gjøre når man kjenner foreldre og elev og ikke gjør noen big deal ut av det. Nå synes jeg ikke dyre klasseturer er så viktige at skolen skal sponse med tusen kroner her og tusen der, det er bedre ting å bruke pengene på i norsk skole, jeg sier bare at det kan la seg gjøre å få hele klassen med på tur uten å gjøre et stort nummer ut av noe som helst. Som kontaktlærer hadde jeg forresten aldri blitt med en klasse på tur dersom noen måtte blitt igjen hjemme, i alle fall om jeg hadde så mye som en ørliten mistanke om at det var penger som var den egentlige grunnen til at de ikke ville bli med.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 16:24   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Charlies beskrivelse av klassekasser og skoletur høres glitrende ut.

Gammel 21-08-14, 17:49   #3
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Her er opplegget slik:
1 ukes busstur til polen for se konsentrasjonsleirene (lærerik tur, til tider).
Turen legges til høstferien.
Egenandelen er 6700 kroner, som kan tjenes delvis inn ved dugnader (blant annet nedvask av båter) og salg av fisk.
Alle unger skal ha med en foresatt.
Foresatt betaler det samme som ungene.
Det er selvsagt helt frivillig, og ikke skolens opplegg.
Lærerne inviteres med, og blir betalt for av "komiteen"/foreldrene.

Selge fisk er OK her i huset, nedvask etter jobben orker jeg ikke.
Jeg var (økonomisk) glad for at turen er i høstferien, for det ville vært dyrt å ta en uke permisjon uten lønn.

Gammel 21-08-14, 18:28   #4
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Her er opplegget slik:
Egenandelen er 6700 kroner, som kan tjenes delvis inn ved dugnader (blant annet nedvask av båter) og salg av fisk.

Jeg var (økonomisk) glad for at turen er i høstferien, for det ville vært dyrt å ta en uke permisjon uten lønn.

Lærerne inviteres med og betales for, hele greia er organisert av foreldre eller en slags foreldrekomitee? Også presterer du å si at det ikke er skolens opplegg?

Jeg blir litt lei meg når jeg leser sånt, og føler veldig med de som ikke har mulighet å bli med, eller eventuelt må velte økonomien for å delta.

Siden dere ikke kaller det "skoletur" lurer jeg på om dere også har organisert en tur i skolens regi som alle kan delta på?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:47   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er opplegget slik:

Jeg hadde steilet.

Nesten 14000 er mye penger.
Høstferie er arbeidsuke for de fleste foreldre med mindre man bruker en av sine fem ferieuker. Å bruke en uke ferie på skoletur i høstferien høres ikke ut som noe som er ønskelig for mange, særlig ikke om man har flere barn.

Helt frivillig er det kanskje, men det er et enormt sosialt press om nesten alle deltar og det er som klasse man reiser. Da er det klassen som sosialt fellesskap som arrangerer og man faller utenfor.

Og så lurer jeg på hvordan det blir gjort rent praktisk når en lærer får betalt turen. Læreren reiser i sin avspaseringsuke = fritid. Læreren får turen som gave, en gave på flere tusen. Finnes det ikke policy på det å motta kostbare gaver? Hos oss (også offentlig) er regelverket strengt med tanke på å motta slike gaver i kraft av ens yrkesrolle. Her kan ikke læreren bruke "privat og fritid"-kortet all den tid det ikke hadde vært aktuelt å ha med denne personen om det ikke var for rollen overfor gruppa.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:51   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt lignende opplegg her med Polenturer i tiendeklasse, men det har vært basert på et visst antall frivillige foreldre og ikke en for hvert barn. Turen foregikk i høstferien og vi måtte også betale for de lærerne som var med.

Selve turen med hvite busser har jeg forsåvidt et godt inntrykk av, men jeg håper de har sluttet med det nå. Det er virkelig ikke "gratis skole og for alle". Jeg tror opplegget var annerledes da min eldste var på denne turen, mener å huske at det var i regi av skolen den gangen, og at argumentet senere var at så mange gjerne ville fortsette.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:51   #7
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Guava; meget godt poeng mht mottak av gave som offentlig ansatt.

Gammel 22-08-14, 07:55   #8
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Og så lurer jeg på hvordan det blir gjort rent praktisk når en lærer får betalt turen. Læreren reiser i sin avspaseringsuke = fritid. Læreren får turen som gave, en gave på flere tusen. Finnes det ikke policy på det å motta kostbare gaver? Hos oss (også offentlig) er regelverket strengt med tanke på å motta slike gaver i kraft av ens yrkesrolle. Her kan ikke læreren bruke "privat og fritid"-kortet all den tid det ikke hadde vært aktuelt å ha med denne personen om det ikke var for rollen overfor gruppa.

Dette lurer jeg også på. Jeg sa jo ifra til sjefen den gangen jeg fikk julegave fra en bruker. Det var en hjemmelaget veske i strie. Jeg synes det er uprofesjonelt av lærer å bli med deler av klassen på tur.

Når det gjelder folk som mottar sosialhjelp eller andre trygdeytelser så kan jeg iallefall si at skoleturer av den størrelsesordenen der ikke blir betalt. I noen tilfeller kan man få dekt treningsavgift til fotball, men det er på et vis maks. Barn av fattige foreldre som kanskje står utenfor arbeidslivet må ofte forsake en del ting i utgangspunktet og slike turer som dette er helt unødvendig og fatter ikke at foreldregruppen ikke tenker på fellesskapet. Fatter enda mindre at lærerne blir med på det.

Jeg synes at turer utenfor skolen kan være strålende, men man trenger jo ikke å gjøre det så dyrt. Vi var selv på hyttetur (kommunens eiendom) i marka. Strålende opplegg og veldig lavterskel.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 08:39   #9
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 1353, her.

Jeg er også imponert over at hun tør å stå frem med dette. Men på en annen side.. De har planlagt turen siden de begynte på ungdomsskolen.. Dersom man virkelig vil på tur jobber man for å få nok penger. Alt fra kakesalg til å hjelpe bestemor hjemme, droppe å kjøpe den ene genseren man ikke trenger og spare penger man får. Da er det ikke mye jobb som skal til på 2 år : ) Prioritering..

Hvis det var så enkelt, vil jeg tro at det var flere elever som ble med på turen. Og hvis det var så enkelt ville det ikke vært behov for gratisprinsippet i norsk skole.

Jeg har vondt av alle de ungdommene som har gått i lang tid og tenkt - og fått høre fra andre - at: "Dette burde jeg og familien min klare bare jeg prioriterer, men det gjør vi ikke."

Nå gikk jeg inn på Altaposten for å se om de omtaler saken, og der ligger det et leserinnlegg fra reisekomiteen (dvs. foreldre). Det skrives:

Sitat:

Alle elevene ble gitt mulighet til å foreslå reisemål. Deretter ble det innhentet priser før disse ble presentert før avstemming om hvor turen skulle gå. Det at flere av elevene tidlig bestemte seg for å ikke reise på tur har ulike årsaker. Vi skulle selvfølgelig ønske at flere valgte å bli med, og vi har ikke nektet noen å bli med på tur. Vi føler at media har fremstilt denne saken på en uheldig måte, samtidig som det florerer med synsing og usannheter i ulike medier.

Flertallet har bestemt at de skal dra på en veldig dyr tur. Man kan bare tenke seg hvordan det var for de med dårlig økonomi å sitte der og se at flertallet valgte et så dyrt alternativ. Og enda skrives det at turen var ment å markere fellesskapet. Jah.

I følge en av kommentarene (jeg vet ikke om den stemmer) ble planleggingen av turen startet like før jul, og depositumet skulle betales i januar - på forskudd. Altså langt mindre enn to år.

Gammel 22-08-14, 08:43   #10
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skolen har forresten "Det er lov å gå på trynet" som oppsummering av sin pedagogiske plattform.

Gammel 22-08-14, 13:31   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er opplegget slik:

Så hver familie må betale 13400 kr for en skoletur, og i tillegg det man taper på å ta fri fra jobben, hvis man i det hele tatt får det?

Det er det verste jeg har hørt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 13:54   #12
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Så hver familie må betale 13400 kr for en skoletur, og i tillegg det man taper på å ta fri fra jobben, hvis man i det hele tatt får det?

Det er det verste jeg har hørt.

Ja. I tillegg til lommepenger og matpenger til måltidene som ikke er inkludert.

Gammel 22-08-14, 14:01   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. I tillegg til lommepenger og matpenger til måltidene som ikke er inkludert.

Hårreisende. Jeg hadde ikke betalt den summen, både i solidaritet for andre, men også fordi jeg ikke er interessert i år bruke 13400 kr pluss mat og lommepenger og en ferieuke på dette, selv om vi bruker veldig store summer årlig på å reise. Det hadde ikke vært verdt det for oss, rett og slett.

Mulig det er lett for meg å si, for jeg har et barn som ikke er interessert å delta på klaseeturer fordi hun ikke tør å overnatte borte og pga dårlig klassemiljø. Men jeg har også et korpsspillende barn, og der tror jeg at jeg kommer til å strekke meg langt når det etterhvert blir aktuelt med korpsturer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 14:19   #14
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Hyacinth, vet ikke hvor gammel barnet ditt er men en i klassen til eldstemann var på korpstur til Island en hel uke etter skoleslutt i fjor sommer. Det koster nok litt det så gled deg.

Det har blitt veldig dyrt, dette. Da jeg sluttet på Uskolen knirk, så dro vi på kanotur ved Vannsjø ved Moss. Funket det også.

Gammel 21-08-14, 17:51   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

6700 x 2 for en tur til Polen? I dont think so.

Og så synes jeg ikke det det er slik at skolen ikke har noe med saken å gjøre så lenge det er elevene på et visst trinn som reiser. Ungene som ikke har råd føler seg like utenfor om det er i regi av skolen eller ikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:10   #16
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Over 13000 er mye penger. Og i tillegg må man ta en uke ferie. Ganske kraftig innhogg i både ferietid- og penger for de fleste.

Gammel 21-08-14, 18:15   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er opplegget slik:

Jeg er så glad for at slikt ikke er praksis her. Jeg syns det er skikkelig dårlig gjort å kjøre slike opplegg.

Hvor mange er det som deltar fra klassen, anslagsvis?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-14, 18:27   #18
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er så glad for at slikt ikke er praksis her. Jeg syns det er skikkelig dårlig gjort å kjøre slike opplegg.

Nesten alle. Kanskje minus et par i hver klasse? Hvilket i mine øyne gjør turen til alt annet enn frivillig. Man detter jo helt utenfor sosialt om man ikke er med.

Gammel 22-08-14, 10:36   #19
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Her kjøres det lignende opplegg, fredsreisetur, 7000 kroner pr. hode. Foreldre blir med som anstand, lærer ble ikke invitert med/betalt for, pga. at de begynte å samle inn penger i november i fjor... Reisen skal foregå i høstferien, rundt 60% av elevene skal reise.

Nå er det slik at de fleste ungdommene hadde konfirmasjonsleir i juni. Den kostet 3500+lommepenger+evt. utstyr man måtte ha. De skulle sove i telt på denne leiren (som de skulle skaffe selv). Deretter har vi konfirmasjon i nå i september. Det er også dyrt!

Jeg sa til vår gutt at om han skulle på tur, så måtte han tjene alle pengene selv. Dermed sa han at han ikke ville være med, siden de ikke har hatt mer enn noen få dugnader og nok ikke har tjent inn halvparten av turen engang. Restbetaling på turen skjer i disse dager og her er hver mann sin egen herre. Ingen felles pott, det du har solgt for/jobbet for, det er ditt, så Ola kan ha tjent inn hele turen, mens Trine må betale hele selv.

Han er ikke lei seg for at han ikke skal reise. Vi har "råd" til å sende han, men jeg synes rett og slett det blir veldig mye penger ut på noen få måneder.

Første prisen som ble presentert var 3500 kr. Noe de oppriktig trodde på. Den endelige prisen er på 7000 og ikke alle måltider er dekket.

Det var stor splittelse i foreldregruppa ang. denne turen, men det var noen foreldre som kjørte veldig på for å ha en polenreise.

Vi andre var mer på å arrangere en billigere tur i nærområdet, men dette ble nedstemt.

Sist redigert av Señora : 22-08-14 kl 10:46.
Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 15:07   #20
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er opplegget slik:

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Her kjøres det lignende opplegg, fredsreisetur, 7000 kroner pr. hode. Foreldre blir med som anstand, lærer ble ikke invitert med/betalt for, pga. at de begynte å samle inn penger i november i fjor... Reisen skal foregå i høstferien, rundt 60% av elevene skal reise.

Nå er det slik at de fleste ungdommene hadde konfirmasjonsleir i juni. Den kostet 3500+lommepenger+evt. utstyr man måtte ha. De skulle sove i telt på denne leiren (som de skulle skaffe selv). Deretter har vi konfirmasjon i nå i september. Det er også dyrt!

Jeg sa til vår gutt at om han skulle på tur, så måtte han tjene alle pengene selv. Dermed sa han at han ikke ville være med, siden de ikke har hatt mer enn noen få dugnader og nok ikke har tjent inn halvparten av turen engang. Restbetaling på turen skjer i disse dager og her er hver mann sin egen herre. Ingen felles pott, det du har solgt for/jobbet for, det er ditt, så Ola kan ha tjent inn hele turen, mens Trine må betale hele selv.

Han er ikke lei seg for at han ikke skal reise. Vi har "råd" til å sende han, men jeg synes rett og slett det blir veldig mye penger ut på noen få måneder.

Første prisen som ble presentert var 3500 kr. Noe de oppriktig trodde på. Den endelige prisen er på 7000 og ikke alle måltider er dekket.

Det var stor splittelse i foreldregruppa ang. denne turen, men det var noen foreldre som kjørte veldig på for å ha en polenreise.

Vi andre var mer på å arrangere en billigere tur i nærområdet, men dette ble nedstemt.

Eg tenker det kan vere lurt å melde inn slike arrangement til Elevorganisasjonen eller liknande. Nå fekk jo denne saken i Alta plass på Dagsrevyen i går, så det er tenkeleg at det blir gjort nokre grep for å jobbe politisk med dette. Og så lenge haldninga frå ein del lærarar er "Eg informerer om gratisprinsippet (underforstått, smutthulla i regelverka) og så går jeg, mens foreldrene snakker om klassetur", vil jo folk med pengar fortsette å ekskludere dei som ikkje har råd til slike opplegg.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.