|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
This is normal!
|
![]() Sv: Hvorfor jeg synes Damenes aften på Bohus er et arrangement folk kan droppe å delt
Jeg vet ikke hvem du sikter til, men for min del forventer jeg ikke at alle skal være enige med meg. Jeg har heller ikke for vane å kalle folk teite om de ikke er enige med meg. Damenes aften som arrangement synes jeg er både teit og tåpelig.
![]() |
![]() |
#82 |
|
![]() Sv: Hvorfor jeg synes Damenes aften på Bohus er et arrangement folk kan droppe å delt
Det er ikke noe mindre irriterende. Hva var poenget? Var det lagt opp på en annen måte enn om det hadde vært menn til stede? På hvilken måte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvorfor jeg synes Damenes aften på Bohus er et arrangement folk kan droppe å deltEr det på tide å avspore?
![]() |
#84 |
maler
|
![]() Sv: Hvorfor jeg synes Damenes aften på Bohus er et arrangement folk kan droppe å deltJeg synes ikke at det er uproblematisk at behovet er der, men jeg synes det tross alt er bedre med målrettede tiltak for å utjevne forskjeller enn å la være i frykt for å ikke bygge opp under bildet av et samfunn uten den typen forskjeller.
![]() |
#85 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke deltatt på disse kursene selv for å ha sagt det. Men jeg tror at egne kurs for kvinner når det gjelder båt og bil er mer lavterskel å delta på da menn ofte har mer kunnskap om disse produktene. Samt at kvinner i en sånn setting ikke er like redd for å stille "dumme" spm.
![]() |
#86 |
|
... Og da skjønner jeg ikke hvorfor man ikke bare kan kalle det "nybegynnerkurs", "motor for dummies" eller noe annet som ikke trenger å bygge opp under "damer kan ikke tekniske greier"-fordommene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvorfor jeg synes Damenes aften på Bohus er et arrangement folk kan droppe å deltFor å svare helt enkelt synes jeg de godt kunne kalt det interiørkveld, eller noe i den duren. Konseptet faller liksom ikke fra hverandre av den grunn. Det er vel noe med at de var spesielt interessert i å få inn denne spesifikke målgruppen, som står for brorparten av kjøpene. Og ha de uforstyrret for seg selv. Ikke spesielt nobelt, men det er det jeg tror i alle fall. Det er jo salg de lever av, og ville det ikke funket hadde de ikke gjort det år etter år. De er jo omtrent fullbooket i samtlige butikker. Men det skader jo ikke å sende en mail og klage på dette. Jeg har selv gjort det når ting har irritert meg. Ikke med like godt resultat alltid, men man får i alle fall satt fokus på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Yes, we can!!
|
Fordi kommer det fortsatt nesten ingen damer.
![]() |
#89 |
Leser
|
Alle markedsundersøkelser viser at det er kvinnene som bestemmer hva som skal kjøpes inn, det er derfor lurt for bedriftene å trekke til seg kvinner.
![]() |
#90 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Kvinner handler også mer sammen med andre kvinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvorfor jeg synes Damenes aften på Bohus er et arrangement folk kan droppe å deltJeg syns det er en viss forskjell på kurs forbeholdt ett kjønn som er slik for å jevne ut forskjeller, enn å ha det på et salgsarrangement. F.eks "konekurs i seiling". Jada, teit navn, men det er mange kvinnelige ektefeller som i stor grad bare "er med", og det utgjør faktisk en sikkerhetsrisiko. I tillegg er det gøyere å seile om man kan det. Jeg skulle selvsagt ønske at det ikke var nødvendig å skille slik, og selvsagt kan mange kvinner mer om seilbåt enn mennene sine.
![]() |
#92 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hvorfor jeg synes Damenes aften på Bohus er et arrangement folk kan droppe å deltEr det noen her som er med i ODA-nettverket? Jeg har unngått dette av prinsipielle grunner, like de som Noen forfekter i HI.
![]() |
#93 |
maler
|
![]() Sv: Hvorfor jeg synes Damenes aften på Bohus er et arrangement folk kan droppe å deltJeg har svelget damearrangementskamelen, det har vært lurt for min del. I endel sammenhenger senker det terskelen for å delta på felles arena, ikke motsatt. Men jeg sliter likevel litt med dille-dalle-damemarkedsføring og vi-kvinner-retorikk. Det virker jo helt motsatt, og forsøker ofte å plassere meg i en bås jeg ikke kjenner meg igjen i.
![]() |
#94 |
geskjeftig
|
Kan du fortelle mer om motviljen mot Oda og type Girl geek dinners?
![]() |
#95 |
Glamorøs
|
Ikke sant. I tillegg er det diskiminerende overfor menn. Jeg syns damenes aften med bobler og salg er noe helt annet enn Girl Geek Dinners, og kurs hvor terskelen er lavere for deltakelse om kvinner er spesielt invitert.
![]() |
#96 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Hm. Jeg tenker ikke at ett tilfelle som dette er sårende for noen, eller at hovedproblemet er at enkelte muligens føler seg støtt. Jeg ser på det som et uttrykk for svært trange kjønnsroller generelt i samfunnet, og det er jeg kritisk til av flere årsaker.
Ja, det er vel det samme som skjer når alle de som kjenner seg sånn tålelig igjen i kjønnsrollene de har fått tildelt synes det er uproblematisk. Men, tenker du at fordi du ikke har kjent det på kroppen selv, så finnes det ikke? Jeg har ikke noen trist historie med å bli flasket opp bak kjøkkenbenken, men jeg har uten tvil fått merke at mange synes jeg har dratt friheten min som kvinne litt for langt, mest fra andre kvinner og jeg har sett mange spesielle holdninger til jenter og kvinner, også fra (gjerne unge) menn. Så du har jo rett i at deler av mitt engasjement kommer av at jeg har sett hvilke holdninger som finnes, men jeg oppfatter ihvertfall selv at det vel så mye er fordi det rett og slett er feil å dele roller, egenskaper og interesser etter kjønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Off the map.
|
For min del er det bare prinsipielt. Egentlig er det nok mer sånne Bohus-greier jeg er i mot, og at jeg ikke deltar på ODA går nok mest utover meg selv. Men bunner nok i at jeg først og fremst er meg som jobber med slik og sånn. Det å være kvinne kommer langt ned på lista over det jeg føler er meg. Så jeg mener dette burde være overflødig (selv om jeg jo ser at det ikke er det)
![]() |
#98 |
maler
|
Jeg er der du er. Men jeg bestemte meg for et par år siden for at den kamelen fikk gå ned. Jeg har fått mye igjen for det, og jeg synes ikke etter å ha kikket på innsiden at det er noe som sementerer kjønnsroller. Når vi er der at det egentlig ikke trengs lenger, men heller er med på å opprettholde et inntrykk av at jenter ikke tør og kan må vi si klart fra.
![]() |
#99 |
Leser
|
Jo, jeg ser jo at det eksisterer. Og jeg har også opplevd at folk prøver å båssette meg (som hersketeknikk), det bare "treffer" ikke - nettopp fordi jeg ikke tar det til meg. Jeg har jo andre ting som treffer, nettopp fordi jeg er sårbar på de områdene.
![]() |
#100 |
Leser
|
*he* *he* Det er jo utrolig mye som er ulogisk! Det er jo også helt ulogisk å dele opp skolebarna etter alder, de kunne like gjerne ha vært delt inn etter ferdigheter.
Men kjønnsrollene er jo bare følelser? Det er ikke reellt sett trangt, det bare føles slik - for enkelte. Poenget med å fortelle min personlige historie var ikke for å snakke om meg selv, men å si at dette ikke er en objektiv virkelighet, men en subjektiv.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|