Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor jeg synes Damenes aften på Bohus er et arrangement folk kan droppe å delta på

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-15, 21:58   #81
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor jeg synes Damenes aften på Bohus er et arrangement folk kan droppe å delt

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Det er klart man skal få sin mening om det man er opptatt av, men man kan virkelig ikke forvente at alle skal være enige, og å kalle folk for teite om de ikke er det er å gå for langt altså.

Jeg vet ikke hvem du sikter til, men for min del forventer jeg ikke at alle skal være enige med meg. Jeg har heller ikke for vane å kalle folk teite om de ikke er enige med meg. Damenes aften som arrangement synes jeg er både teit og tåpelig.

Gammel 13-11-15, 22:13   #82
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor jeg synes Damenes aften på Bohus er et arrangement folk kan droppe å delt

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Både NAF og Redningsselskapet har hatt kvinnekvelder som går på båt og bil og med godt oppmøte. Hva tenker dere om det?

Det er ikke noe mindre irriterende. Hva var poenget? Var det lagt opp på en annen måte enn om det hadde vært menn til stede? På hvilken måte?

(Jeg kan for øvrig mer om bil enn min mann.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 22:20   #83
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det på tide å avspore?

Når man har jentedager, damekvelder, geek girls night og hva det er, hva med det? Det har åpenbart et godt formål, man søker å rette opp en skjevhet, ikke forsterke den, og det virker. Så det er selvsagt noe helt annet.

Men lell, man tar utgangspunkt i noen stereotypier det også. At jenter ikke tør søke Siv. Ing. i datateknologi hvis det ikke heter noe soft noe og får masse backing på at "joda, kaldt du kan", liksom. For jenter har notorisk dårligere selvtillit og er ikke interessert i de harde fagene hvis de ikke heter noe kosjlig noe med miljø.

Er det HELT uproblematisk bare fordi det er et godt formål?

Gammel 13-11-15, 22:31   #84
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke at det er uproblematisk at behovet er der, men jeg synes det tross alt er bedre med målrettede tiltak for å utjevne forskjeller enn å la være i frykt for å ikke bygge opp under bildet av et samfunn uten den typen forskjeller.

Gammel 13-11-15, 23:10   #85
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er ikke noe mindre irriterende. Hva var poenget? Var det lagt opp på en annen måte enn om det hadde vært menn til stede? På hvilken måte?

(Jeg kan for øvrig mer om bil enn min mann.)

Jeg har ikke deltatt på disse kursene selv for å ha sagt det. Men jeg tror at egne kurs for kvinner når det gjelder båt og bil er mer lavterskel å delta på da menn ofte har mer kunnskap om disse produktene. Samt at kvinner i en sånn setting ikke er like redd for å stille "dumme" spm.

Gammel 13-11-15, 23:25   #86
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Jeg har ikke deltatt på disse kursene selv for å ha sagt det. Men jeg tror at egne kurs for kvinner når det gjelder båt og bil er mer lavterskel å delta på da menn ofte har mer kunnskap om disse produktene. Samt at kvinner i en sånn setting ikke er like redd for å stille "dumme" spm.

... Og da skjønner jeg ikke hvorfor man ikke bare kan kalle det "nybegynnerkurs", "motor for dummies" eller noe annet som ikke trenger å bygge opp under "damer kan ikke tekniske greier"-fordommene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 23:30   #87
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å svare helt enkelt synes jeg de godt kunne kalt det interiørkveld, eller noe i den duren. Konseptet faller liksom ikke fra hverandre av den grunn. Det er vel noe med at de var spesielt interessert i å få inn denne spesifikke målgruppen, som står for brorparten av kjøpene. Og ha de uforstyrret for seg selv. Ikke spesielt nobelt, men det er det jeg tror i alle fall. Det er jo salg de lever av, og ville det ikke funket hadde de ikke gjort det år etter år. De er jo omtrent fullbooket i samtlige butikker. Men det skader jo ikke å sende en mail og klage på dette. Jeg har selv gjort det når ting har irritert meg. Ikke med like godt resultat alltid, men man får i alle fall satt fokus på det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 23:46   #88
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

... Og da skjønner jeg ikke hvorfor man ikke bare kan kalle det "nybegynnerkurs", "motor for dummies" eller noe annet som ikke trenger å bygge opp under "damer kan ikke tekniske greier"-fordommene.

Fordi kommer det fortsatt nesten ingen damer.

Gammel 14-11-15, 00:00   #89
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvorfor damenes aften har blitt så populært i handelsstanden for tiden er imidlertid en gåte for meg.

Alle markedsundersøkelser viser at det er kvinnene som bestemmer hva som skal kjøpes inn, det er derfor lurt for bedriftene å trekke til seg kvinner.

Gammel 14-11-15, 08:36   #90
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Alle markedsundersøkelser viser at det er kvinnene som bestemmer hva som skal kjøpes inn, det er derfor lurt for bedriftene å trekke til seg kvinner.

Kvinner handler også mer sammen med andre kvinner.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 09:11   #91
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er en viss forskjell på kurs forbeholdt ett kjønn som er slik for å jevne ut forskjeller, enn å ha det på et salgsarrangement. F.eks "konekurs i seiling". Jada, teit navn, men det er mange kvinnelige ektefeller som i stor grad bare "er med", og det utgjør faktisk en sikkerhetsrisiko. I tillegg er det gøyere å seile om man kan det. Jeg skulle selvsagt ønske at det ikke var nødvendig å skille slik, og selvsagt kan mange kvinner mer om seilbåt enn mennene sine.

På et interiørarrangement derimot vil det komme flest kvinner uansett, men ved å kalle det nor kjønnsnøytralt vil ikke de mennene som kanskje hadde hatt lyst til å dra føle seg ekskludert.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 10:18   #92
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Er det noen her som er med i ODA-nettverket? Jeg har unngått dette av prinsipielle grunner, like de som Noen forfekter i HI.

Jeg ser det er mange gode temaer og foredrag. Men jeg får meg ikke til å gå på sånne damearrangement.

Gammel 14-11-15, 10:36   #93
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har svelget damearrangementskamelen, det har vært lurt for min del. I endel sammenhenger senker det terskelen for å delta på felles arena, ikke motsatt. Men jeg sliter likevel litt med dille-dalle-damemarkedsføring og vi-kvinner-retorikk. Det virker jo helt motsatt, og forsøker ofte å plassere meg i en bås jeg ikke kjenner meg igjen i.

Gammel 14-11-15, 10:41   #94
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Er det noen her som er med i ODA-nettverket? Jeg har unngått dette av prinsipielle grunner, like de som Noen forfekter i HI.

Jeg ser det er mange gode temaer og foredrag. Men jeg får meg ikke til å gå på sånne damearrangement.

Kan du fortelle mer om motviljen mot Oda og type Girl geek dinners?

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 10:47   #95
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har svelget damearrangementskamelen, det har vært lurt for min del. I endel sammenhenger senker det terskelen for å delta på felles arena, ikke motsatt. Men jeg sliter likevel litt med dille-dalle-damemarkedsføring og vi-kvinner-retorikk. Det virker jo helt motsatt, og forsøker ofte å plassere meg i en bås jeg ikke kjenner meg igjen i.

Ikke sant. I tillegg er det diskiminerende overfor menn. Jeg syns damenes aften med bobler og salg er noe helt annet enn Girl Geek Dinners, og kurs hvor terskelen er lavere for deltakelse om kvinner er spesielt invitert.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 10:48   #96
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes ikke det er så viktig og det er flere grunner til det:
1) Dette er voksne folk, ergo forventer jeg meg at folk har en trygg og stabil kjønnsidentitet mao at det ikke oppfattes som støtende eller sårende.

Hm. Jeg tenker ikke at ett tilfelle som dette er sårende for noen, eller at hovedproblemet er at enkelte muligens føler seg støtt. Jeg ser på det som et uttrykk for svært trange kjønnsroller generelt i samfunnet, og det er jeg kritisk til av flere årsaker.

For det første er jeg ikke enig i rolleinndelingen etter kjønn, jeg mener det er ulogisk og at det ikke bør være slik. Når noe er så ulogisk, feil og samtidig så gjennomgripende i samfunnet vårt synes jeg det er helt naturlig å påpeke det. I tillegg til at det er naturlig å påpeke det, mener jeg at det er viktig å gjøre det, fordi ellers "er det bare sånn" og majoriteten (som føler at inndelingen er ok og kanskje riktig fordi de selv kjenner seg igjen i den) får fortsette å underbygge mønsteret uten innblanding.

For det andre mener jeg at det går direkte utover endel folk. Om det oppleves mest som sårende eller mest som en kilde til forbanning og irritasjon varierer sikkert fra person til person. Selv om jeg ikke er mest opptatt av følelsene til enkeltindivider her, så synes jeg jo virkelig at det er trist at kjønnsrollene er så trange. Her tror jeg faktisk det er enda verre for menn enn for kvinner, uten at det viktigste er hvem som har det verst. Nå snakker jeg generelt, disse Bohus-greiene er selvfølgelig bare ett av mange uttrykk for et mønster og reaksjonen min er knyttet til dette som fenomen, ikke til ett ubetydelig enkeltarrangement. Mønsteret jeg snakker om går utover både små og store, og en trygg, stabil kjønnsidentitet kan jo være ganske utfordrende å etablere det, når du f.eks. vokser opp som en jentegutt. Snakk om forakt, både for gutten og for jentene han blir sammenlignet med.

Sitat:

De to argumentene over er virkelig, reelle argumenter og i tillegg har jeg ett som er helt personlig: Da jeg vokste opp var det i realiteten faren min som oppdro meg - og han var totalt kjønnsblind. Tror aldri jeg noensinne hørte noe om at jeg ikke kunne gjøre noe fordi jeg var jente. Jeg har giftet meg med en mann som (selvfølgelig) har noen personlige preferanser på hva han mener jeg bør gjøre og hva han bør gjøre, men aldri basert på kjønn. Jeg jobber i et mannsdominert miljø, jeg har aldri hatt noen som har sagt at jeg ikke kunne gjøre ditt og datt på grunn av kjønn.

Det er klart at det er lettere å ikke bli så veldig berørt av ting som for alle praktiske formål ikke angår meg.

Ja, det er vel det samme som skjer når alle de som kjenner seg sånn tålelig igjen i kjønnsrollene de har fått tildelt synes det er uproblematisk. Men, tenker du at fordi du ikke har kjent det på kroppen selv, så finnes det ikke? Jeg har ikke noen trist historie med å bli flasket opp bak kjøkkenbenken, men jeg har uten tvil fått merke at mange synes jeg har dratt friheten min som kvinne litt for langt, mest fra andre kvinner og jeg har sett mange spesielle holdninger til jenter og kvinner, også fra (gjerne unge) menn. Så du har jo rett i at deler av mitt engasjement kommer av at jeg har sett hvilke holdninger som finnes, men jeg oppfatter ihvertfall selv at det vel så mye er fordi det rett og slett er feil å dele roller, egenskaper og interesser etter kjønn.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 10:51   #97
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Kan du fortelle mer om motviljen mot Oda og type Girl geek dinners?

For min del er det bare prinsipielt. Egentlig er det nok mer sånne Bohus-greier jeg er i mot, og at jeg ikke deltar på ODA går nok mest utover meg selv. Men bunner nok i at jeg først og fremst er meg som jobber med slik og sånn. Det å være kvinne kommer langt ned på lista over det jeg føler er meg. Så jeg mener dette burde være overflødig (selv om jeg jo ser at det ikke er det)

Gammel 14-11-15, 11:06   #98
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

For min del er det bare prinsipielt. Egentlig er det nok mer sånne Bohus-greier jeg er i mot, og at jeg ikke deltar på ODA går nok mest utover meg selv. Men bunner nok i at jeg først og fremst er meg som jobber med slik og sånn. Det å være kvinne kommer langt ned på lista over det jeg føler er meg. Så jeg mener dette burde være overflødig (selv om jeg jo ser at det ikke er det)

Jeg er der du er. Men jeg bestemte meg for et par år siden for at den kamelen fikk gå ned. Jeg har fått mye igjen for det, og jeg synes ikke etter å ha kikket på innsiden at det er noe som sementerer kjønnsroller. Når vi er der at det egentlig ikke trengs lenger, men heller er med på å opprettholde et inntrykk av at jenter ikke tør og kan må vi si klart fra.

Jeg var også på arrangementer for jenter og realfag i vgs-alder. For meg var det ikke så viktig, men jeg så det var viktig for andre.

Gammel 14-11-15, 11:43   #99
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Ja, det er vel det samme som skjer når alle de som kjenner seg sånn tålelig igjen i kjønnsrollene de har fått tildelt synes det er uproblematisk. Men, tenker du at fordi du ikke har kjent det på kroppen selv, så finnes det ikke?

Jo, jeg ser jo at det eksisterer. Og jeg har også opplevd at folk prøver å båssette meg (som hersketeknikk), det bare "treffer" ikke - nettopp fordi jeg ikke tar det til meg. Jeg har jo andre ting som treffer, nettopp fordi jeg er sårbar på de områdene.

Gammel 14-11-15, 11:47   #100
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

For det første er jeg ikke enig i rolleinndelingen etter kjønn, jeg mener det er ulogisk og at det ikke bør være slik. Når noe er så ulogisk, feil og samtidig så gjennomgripende i samfunnet vårt synes jeg det er helt naturlig å påpeke det.

*he* *he* Det er jo utrolig mye som er ulogisk! Det er jo også helt ulogisk å dele opp skolebarna etter alder, de kunne like gjerne ha vært delt inn etter ferdigheter.

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer

For det andre mener jeg at det går direkte utover endel folk. Om det oppleves mest som sårende eller mest som en kilde til forbanning og irritasjon varierer sikkert fra person til person. Selv om jeg ikke er mest opptatt av følelsene til enkeltindivider her, så synes jeg jo virkelig at det er trist at kjønnsrollene er så trange.

Men kjønnsrollene er jo bare følelser? Det er ikke reellt sett trangt, det bare føles slik - for enkelte. Poenget med å fortelle min personlige historie var ikke for å snakke om meg selv, men å si at dette ikke er en objektiv virkelighet, men en subjektiv.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.