|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Ikke greit at skolen antar at man enten har ski eller deltar på alpint. Her har de alternativet aking, det er gøy og koster ikke noe i ekstra utstyr. Min 16 åring har ikke ski og skisko, men kan låne sin fars enn så lenge.
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Jeg lot av og til være å gjøre lekser jeg anså som meningsløse også.
![]() |
#3 |
This is normal!
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?
Hvis ski sto på timeplanen hver uke, antar jeg at opplegget ville være mer likt det som er f.eks. i matematikk. Men det er da ganske mange ting i skolen som man må gjøre selv om man kan være ganske dårlig til det. Folk uten gehør får ikke fritak fra sang. Om man aldri har tatt i en gitar, må man likevel prøve det selv om det ikke blir undervist nok til at man rekker å kjenne på følelsen av å få det til. Og målet med gitar, ski, badminton og andre aktiviteter som barn og unge er kort innom på skolen er vel ofte å skulle gi dem mulighet til å prøve et mangfold av aktiviteter. Det skulle ikke forundre meg om det står noe om det i læreplanene for de pratisk-estetiske fagene.
![]() |
![]() |
#4 |
Dårlig husmor
|
Men det er forskjell på å måtte prøve noe og å måtte gjennomføre et opplegg som forutsetter at man allerede kan det, uten noen mulighet til å få opplæring. Å sende barn/ungdommer, som faktisk ikke kan gå på ski ut på en 7 km tur er jo bare idioti. Og å argumentere med at "da får de kjenne på at de ikke har prøvd å lære tidligere" er å gå helt bort fra skolens ansvar om opplæring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Spørsmålet er hvor lista blir lagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Det forventes ikke her. Men kommunen har gratis utlånsbod. På barneskolen kan man velge mellom kort og lang tur, evt gåtur/skøyter. Noen kan også være på skolen med skøyter og aking, men det er mest for de små.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 07-03-18 kl 08:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
frakoblet
|
![]() |
#9 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Her har vi utstyr til utlån på skolen, ski i gymtimer hvert år og opplæring i ski som en del av kompetansemålene. Skidagen har kort og lang skitur og alpint for 5. - til 7. trinn og ski og aking for 1. til 4. trinn. Alle elevene klarer skiturene når de kommer så langt, men da har de jo hatt opplæring i 4 år først.
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Jeg er nok litt for praktisk innstilt. Jeg er helt enig i at skolen bør stille med skiutstyr til de som ikke har dette. Og at det hadde burde være et tilbud om en kortere løype enn 7 km.
![]() |
![]() |
#11 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig. Det er tross alt ungdomsskolen vi snakker om her. Jeg regner med at det ikke er snakk om 7 km med skøyting i raskt tempo, men 3,5 km i rolig tempo, en god matpause, og 3,5 km i rolig tempo tilbake. Hvis det er såpass vanlig med ungdomsskoleelever som ikke mestrer dette så synes jeg det er litt rart at de legger seg på 7 km som korteste alternativ, og det burde skolen selvsagt få innspill på. De som overhodet ikke mestrer å gå på ski såpass burde jo heller få øve litt på basisferdighetene på et lite område, slik at de kanskje har litt bedre forutsetninger for å være med neste gang (men det beste hadde jo vært om de fikk inn dette i løpet av barneskolen).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 07-03-18 kl 09:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
I mål
|
Det er vel dette som er essensen i diskusjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
This is normal!
|
Nettopp.
![]() |
![]() |
#14 |
Protonterapeut
|
Jeg ser ikke helt for meg hvordan man skal tvinge en 15-åring til å gå 7km på ski, egentlig.
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
Akkurat det gjør faktisk ikke jeg heller. Men det er et stykke derfra til å la ham skulke med min velsignelse.
![]() |
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
Dersom noen virkelig hater å gå på ski så bør de slippe dersom det er den ene tingen de slipper.
![]() |
#17 |
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?Litt på siden, så skjønner jeg ikke hvorfor én hobby får dedisert en eller flere skoledager hvert år, og at det forventes at man skal sette himmel og jord i bevegelse om man ikke har utstyr (eller ferdigheter). For det er nettopp det ski er, en hobby, ikke en ferdighet man MÅ ha for å klare seg gjennom livet, så sånn sett synes jeg Guavas sammenlikning med tubaspilling var god.
![]() |
#18 |
I mål
|
Det er vel ikke noe verre enn all tid som går med til å spille for eksempel fotball i gymmen, til skrekk for dem som ikke liker det? Jeg tilbragte 12 år på skolen med å hate hvert sekund med ballspill. Og nei, ingen gjorde det minste reelle forsøk på å få oss som var dårlige i det til å bli bedre. (Jeg er ingen racer på ski, men der var jeg i alle fall ikke markant elendig.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, men det er vel sjelden det avholdes fotballdager på skolen? Og i motsetning til ski kreves det ikke stort av utstyr for å spille fotball, heller. (For min (og sikkert sjuåringens
![]() |
#20 |
I mål
|
Ikke fotballdager, men total mengde akkumulert tid med ballspill er nå ganske stor da. Du henviste til at ski var en hobby og at det krevde ferdigheter. Det samme gjelder store deler av det som gjøres i kroppsøvingsfaget, for å si det sånn. I det hele tatt er det ganske mye av det man gjør i skolen som gjør at dem som har en hobby der de driver med akkurat det får det lettere. Og det blir ganske vanskelig hvis det ikke skal være greit. Det gjelder som nevnt over her også mye i forming, musikk etc. Da må det vel være ok at man får inn så varierte aktiviteter som mulig slik at flest mulig finner et eller annet de behersker ok. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|