|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
villende
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Jeg vet ikke om de har gjort noe de kan dømmes for i Norge, og derfor har jeg ikke tenkt å mene noe om de burde dømmes eller ikke. Jeg tenker det er opp til påtalemyndighetene å ta stilling til om disse jentene og guttene som velger å komme tilbake bør tiltales for terror eller medvirkning til terror. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Noen ting er straffbart for nordmenn i utlandet. Pedofili og terrortilknytning er blant disse.
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?
Men er ikke det hvis det ikke er strafferamme i det landet hvor de utfører handlingene? Jeg vet også at man kan bli "dobbeltstraffet" i enkelte tilfeller, gjelder dette terrortilknytning?
![]() |
#4 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Jeg tenker at for å løse opp kalifatet må menneskene som er deltakende spres. Men de som har deltatt og vil hjem bør møtes på Gardermoen, fratas barna, inn i isolasjon med brev og besøksforbud og dømmes etter terrorloven. Dvs fengselsstraff fra 10-30 år.
![]() |
#5 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Redd barna var akkurat på Dagsrevyen, hvis det heter det nå, og de sa at man må løse dette til det beste for barna.
![]() |
#6 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Jeg tror, at skal vi bryte den vonde spiralen, så må disse hentes hjem igjen. De må selvsagt rettsforfølges, og ta eventuelle straffer som måtte komme. Men det blir feil i mitt hode å bare la dem bli, og la andre rydde opp. Er de norske statsborgere, så er de de. På lik linje med andre som gjør kriminelle handlinger i utlandet og blir fengslet pga det.
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?På Urix i helgen sa journalisten som hadde snakket med mange av disse kvinnene, at de ga uttrykk for at så lenge IS drev og vant, så hadde de hatt det helt TOPP. De levde tildekket og "beskyttet" av mennene sine, hadde det fint så lenge de "fulgte reglene", ble tatt vare på, levde tradisjonelt og i følge den islam de tror på, fikk masse barn, slapp å jobbe.
![]() |
#8 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Tenker det samme som Polyanna. De intervjuene jeg har hørt og lest tyder ikke på at noen mener de har tatt feil angående IS, de ønsker å komme hjem fordi det ikke gikk som de håpet på, og livet tross alt er bedre i Norge/Sverige enn i en flyktningeleir i Syria. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det blir litt vanskelig å konkludere på holdningene til veldig mange ulike kvinner, basert på hvordan noen få fremstod i et intervju på TV, synes jeg. Selv om nå disse kvinnene skulle ha slike holdninger som noen i Urix har fått inntrykk av at de har, og at det skulle gjelde samtlige, så er de likevel norske statsborgere, og da er de Norges ansvar. Vi kan nesten ikke bare la dem bli, og tenke at det får være noen andres problem å ta seg av dem. Ute av syne, ute av sinn. Er det slik at så lenge de ikke utsetter oss for terrorfare så er det greit, det er mye bedre at de er et annet sted, og utsetter andre for terrorfare ...? Eller er det først når de kommer hit at de blir farlige?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 25-02-19 kl 11:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Men altså, har Joshua French holdninger vi syns er veldig stas? Lot vi ham være igjen?
![]() |
#11 |
Halloen!
Nei, holdningene hans er absolutt ikke noe å rope hurra for. Men- jeg har aldri vært bekymret for at han skulle spenne på seg en bombevest og sette seg på trikken når han kom tilbake til Norge... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Semiaktiv
Men er det ikke litt ansvarsfraskrivelse når vi overlater slike potensielt tikkende bomber til andre land med lite ressurser, særlig når de først ble radikalisert her til lands, og vi tillot dem å dra dit? Bør vi ikke ta oss av dem på en ordentlig måte, og sørge for at de som kan utgjøre en trussel for samfunnet (vårt eller andres), blir sikret bak lås og slå?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 25-02-19 kl 12:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
men du tror ikke disse damene og barna deres er i større fare for å bli plukket opp av folk som ønsker at de gjør det der de er nå, og får midler til å reise hit og gjøre det? Enn om vi henter dem hit, gir dem en rettsak, oppfølging og kan holde øye med dem?
![]() |
#14 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Jeg tenker at ungdommer som har valgt å forlate landet frivillig, men som er norske statsborgere må få lov til å komme tilbake. Usikker på om denne retten gjelder uendelig lenge, men I dette tilfellet har de ikke vært bosatt I andre land over en lang periode.
![]() |
#15 |
Halloen!
Jo, faren er nok større der de er, men når du først dro en sammenligning med French, synes jeg det var litt relevant å påpeke at risikoen ved retur til Norge er litt ulik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Jeg mente ikke at man skulle bruke penger på å hente French heller.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
Nei, men nå har vi gjort det da. Og han var eldre da han dro, og ble tilsynelatende ikke radikalisert av andre før han gjorde det.
Sist redigert av Tallulah : 25-02-19 kl 14:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?Jeg ser poengene deres, altså. Det er bare så, ....ARGH! Drittfolk, altså, både French og IS-folk.
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
HELT med på den, altså. Jeg
Det kan lett bikke andre veiene også. Tyskerjentene ble drøyere fordømt under andre verdenskrig enn en del av mennene som hadde gitt mye mer direkte støtte. Jentene i Bolivia fikk ikke noe som helst hjelp, i motsetning til Moland og French.
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Det sitter flere norske statsborgere fengslet i utlandet da, uten å få hjelp på samme måte som Moland og French. Her er en sak fra 2018, der står det at 46 nordmenn sitter fengslet i utlandet, to av dem er kvinner.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 25-02-19 kl 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|