|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Er det innafor?Jeg ville ikke spurt, men spør helst ikke om hjelp i det hele tatt da. Om jeg ikke har gjort det før, så må jeg jo lære det før eller siden.
![]() |
#82 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det innafor?Ja, voksne folk gjør ting selv, uavhengig av formue. Har selv nettopp brukt en lørdag på å bære nær 300 vedsekker, 25 kg hver, på traktorskuffen, så stables i uthus, åtte i høyden.
![]() |
#83 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Er det innafor?Folk som er litt oppi årene, og har klart å legge seg opp en del penger, har ofte greid det nettopp fordi de alltid har vært sparsomme og gjort mye selv. Og da blir det en livsstil eller en vane, og da sitter det langt inne å betale for slike tjenester selv om de kan. Det er en grunn til at de har penger på bok.
![]() |
#84 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Er det innafor?
Det er innafor å spørre dersom og BARE dersom man har hjulpet nevnte småbarnsforeldre i deres maleprosess. Hvis ikke er det faktisk ikke greit. Særlig hvis man ble spurt om å hjelpe til og sa nei. (Har ikke lest hele tråden - ennå). |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Hele innlegget ditt fortjener mer enn tre tomler opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Semiaktiv
Jeg synes ikke nødvendigvis at det må gå like mye begge veier her og nå, når det er snakk om eldre foreldre og barn i "sin beste alder". Foreldrene har vel gjerne gjort sin del og vel så det i tidligere år, da de var yngre og sterkere, og det var barna som trengte hjelp til økonomi, kjøring, flytting på hybel, etablering, oppussing, barnepass og hva det måtte være (generelt altså, vet ikke hvordan det har vært i denne familien). Det er vel gjerne slik, at når barna er små og etter hvert ungdommer og unge voksne er det de som mottar mer hjelp fra foreldrene enn de gir tilbake, og når foreldrene blir eldre er det motsatt, da er det barna sin tur til å gi noe igjen. Det blir for meg litt brutalt å kreve samme type hjelp tilbake, av eldre foreldre som ber barna om hjelp til tyngre arbeid.
![]() |
#87 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hva hvis dere nettopp hadde betalt for å få den jobben gjort hos dere selv, de bruker samme håndverker og så ber dere gjøre resten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Vi er 25-30 år yngre enn de, og innser at vi må begynne å hjelpe til uansett årsak eller hvor fornuftig det er. Hvis ikke gjør svigerfar alt selv, eller prøver. Vi synes det er naturlig at folk kjøper enkle tjenester i hjemmet, ikke de.
![]() |
#89 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det innafor?Føler for å forklare litt nærmere hva som er casen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Semiaktiv
![]() Sv: Er det innafor?Fortsatt, og bare enda klarere: Mannen må si nei. Han er så sliten at han ikke greier å jobbe, og har brukt oppsparte penger til å leie inn folk til å male eget hus, men sier ja til å male hos foreldrene? Og grunnen er at han er redd for at mora skal bli sur og snurt? Virkelig? Hvis hun ender opp med å gjøre det selv så får hun bare gjøre det.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 21-10-19 kl 13:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Er det innafor?Han må definitivt si nei.
![]() |
#92 |
Semiaktiv
Enig, klart og godt oppsummert. Sett fingeren på det virkelige problemet, så får du bedre svar, og hjelp til å se hvor ansvaret egentlig må plasseres.
![]() |
#93 |
can-jur
|
Dette høres så enkelt ut på nett.
![]() |
![]() |
#94 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Er det innafor?Det er jo Cumulus som har problem med dette her. Da er det hun som må fikse det. Enten ved å si fra til mannen så kraftig at han klarer å si fra selv, eller å si fra direkte til svigers.
![]() |
#95 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Er det innafor?Jeg har ikke kontakt med flere av medlemmene i min familie, så jeg vet godt at det ikke er så lett. Det betyr ikke at jeg finner meg i å bli brukt som dørmatte heller.
![]() |
#96 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er det innafor?Det er kjipt når folk blir sure på en, selvfølgelig er det det. Men jeg synes ikke at det er helt snodig at svigers spør om hjelp, men det er gitt at de takler å få "nei". Ettersom man ikke har forsøkt å si "nei", så vet man vel kanskje ikke helt hvordan det ender?
![]() |
![]() |
#97 |
Semiaktiv
Det er vel derfor det kan være greit å få svar på nett av og til også. Da får man skrelt vekk alt det følelsesladde rundt, og får klarhet i hvordan det ser ut utenfra, fra noen som ikke er følelsesmessig involvert i personene det gjelder. Det kan faktisk være ganske klargjørende av og til.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 22-10-19 kl 11:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Glamorøs
|
I dette tilfellet er et Cumulus og mannen som eier problemet, problemet med å ikke si i fra. Jeg skjønner godt at hun er lei seg og sur for dette, det hadde jeg blitt også, og jeg skjønner også at det er vanskelig å si i fra. Det er ting jeg av og til gjør for familien min, fordi jeg ikke har lyst til å si i fra. Men så lenge jeg ikke gjør dem oppmerksomme på det og setter grenser så må jeg ta konsekvensen av det. Folk er både dumme, ubetenksomme, egoistiske og lite villige til å endre seg, men det får man hvertfall ikke gjort noe med om man ikke sier i fra.
![]() |
#99 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Er det innafor?Hva med å ta igjen med svigermor?
![]() |
#100 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Er det innafor?Hva med å avbestille maler dere selv har bestilt, og be svigerfar og svigermor male?
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|