|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?
Joda, alle som har utekatter i boligområder. Og gneldrebikkjer (selv om de stort sett ikke går rundt, de bare plager omgivelsene). Men det var en avsporing. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?Åh, kom igjen, Floksa. Les tråden.
|
|
|
|
#3 |
|
can-jur
|
Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?Jeg har jevnlig ku i Hagen. Hest også. Sau og tidvis geit. Reinsdyr også, men de er ville. Elg og rådyr. Hjort også. Jeg liker alle. Men misliker noe saueeiere som er treige med å hente dyr på viotta.
|
|
|
|
#4 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?Jeg har full forståelse (og erfaring med) for at det kan være irriterende å få rosebuskene i hagen spist opp av rein. Mye av livet mitt har jeg bodd på ei øy hvor reinen var en del ikke bare av landskapet men av gatebildet. Det kan være greit å huske på at reinen var her først. Det er vi som har bygget boligfelt og motorveier i tradisjonelle beiteområder. Og majoritetsbefolkningen som har vedtatt de lovene og økonomiske vurderingene som det styres etter i Norge. Det er den norske og svenske staten som har dratt opp grenselinjer som har medført at nomadiske reindriftsutøvere, som før flyttet med reinen frem og tilbake over grense, fra vinterbeite på svenske vidder til sommerbeite langs nordnorske fjorder, plutselig ble definert som enten svenske eller norske statsborgere og ikke lenger kunne opprettholde denne flyttinga. Det medfører også at den øya jeg bodde på, som egner seg best som sommerbeite, nå har helårs reindrift, noe klimaet her ikke er særlig tilpasset i utgangspunktet og i enda mindre grad vil kunne være i fremtida. Reindrifta er presset fra veldig mange kanter, og selv om jeg har forståelse for alle som er irriterte over at reinen tar mye plass så har jeg enda større forståelse for at reindriftsutøvere ikke føler for å gi fra seg enda mer beiteland enn de allerede har mistet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
can-jur
|
Veldig enig i alt. Men særlig det siste. Det kan ikke være sånn at om man er stor nok, rik nok, viktig nok kommer man unna med å si unnskyld og legge seg flat.
|
|
|
|
#6 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Å rive turbinene vil - i anleggsperioden - medføre mer slitasje på området, samt mer støy og uroligheter for reinen. I tillegg, selvsagt, til at vi mister en stor mengde relativt ren energi. Ja, det offentlige var idioter som tillot at disse vindmøllene ble satt opp. Men de står nå der, og de genererer strøm i et allerede svært presset marked.
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?Rein / ku i hagen er en ganske sammenlignbar konflikt, egentlig. Ref diskusjonen tidligere om ammekyr i hytteområder. Beiteretten står bunnfast og det er ingen tvil om at bøndene som bruker sine beiteområder til å ha ammekyr på, er i sin fulle rett. Det er likevel ikke vanskelig å se at det er fortvilende for folk som har hatt hytter i de samme områdene i mange år, og levd i relativ fred og fordragelighet med sauer som kommer innom terrassen i blant, eller fredelige "småkyr". Og så, ganske plutselig, får de noen HELT andre dyr, i et helt annet omfang, tett på. Dyr som er store, som man absolutt må holde avstand til, og som fundamentalt endrer måten de kan bruke hytta si på. Det er klart det er vanskelig, samme hva som er juridisk riktig.
|
|
|
#9 |
|
Tatt på
|
Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?Sau og kyr er stort sett inngjerdet om det er i bebygde strøk (snakker ikke om hyttefelt), så de er sjeldent i andres hager. Om bonden har egne dyr i sin hage kan jeg godt se for meg.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Altså, min tidligere svigermor bodde i Valdres og hadde støtt og stadig både kuer og sauer i hagen. I et helt vanlig boligfelt, riktignok litt oppå fjellet. Det var helt vanlig der i bygda.
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
Dyr i hagen som ikke er egne er en relativt vanlig hendelse ja. Jeg henter også jevnlig egne dyr i andres hager. Som i 3-10 ganger hver sommer. Oftere om gjerdene er dårlige. Generelt har man rett til å gjerde inn sitt eget. Og «rett» til p la være med tilhørende effekt.
|
|
|
|
#13 |
|
Leser
|
Ja. Dette er en viktig distinksjon - det er den som eier som har plikt til å gjerde inn sin eiendom. Ikke bøndene som har ansvar for utmarksgjerde (i praksis tror jeg nok mange bygder har utmarksgjerde på grunn av trafikk, bøndene ikke orker å krangle eller de ønsker å holde dyra unna spesifikke geografiske områder)
|
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
Det med gjerdeplikt er jo ikke ensidig da. Det kan jo fort være en kostnad man må dele på, for det er vel en vokterplilt også? Der er jo ikke alltid man har lov til å sette opp gjerde heller sånn helt uten videre.
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?[quote=Milfrid;5217129]Det med gjerdeplikt er jo ikke ensidig da. Det kan jo fort være en kostnad man må dele på, for det er vel en vokterplilt også? Der er jo ikke alltid man har lov til å sette opp gjerde heller sånn helt uten videre.[\QUOTE]Jo, det er ensidig. Er på mobil, men kan finne frem lenker senere
|
|
|
#16 |
|
Shake it out!
|
Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?[quote=him;5217132]
https://www.bondelaget.no/jusilandbruket/gjerdeplikt
|
|
|