Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

iam.no har lagt ut din profil basert på informasjon tilgjengelig på internett

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-09, 09:31   #81
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: iam.no har lagt ut din profil basert på informasjon tilgjengelig på internett

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Alt dette er jo informasjon som ellers er tilgjengelig via diverse websider, bl.a. skattesøk, telefonkatalogen, bransjekataloger (f.eks. via dn.no) osv.

Ikke fødselsdato. Det er flere år siden fødselsdato ikke lenger kom opp i skattesøk, og telefonkatalogen endte jo med å fjerne akkurat de opplysningene fra sine søketreff. Det gjør meg ingenting om folk finner ut hva jeg tjener og hva jeg jobber med, men fødselsdatoen min og mitt skjulte telefonnummer vil jeg ikke ha på nett.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 09:51   #82
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: iam.no har lagt ut din profil basert på informasjon tilgjengelig på internett

Her er mailen jeg fikk fra datatilsynet:

Opprinnelig lagt inn av Datatilsynet

Viser til e-post av 24. september.

Datatilsynet har mottatt en rekke henvendelser om denne nettsiden, og saken er under saksbehandling ved tilsynet, se lenke: http://www.datatilsynet.no/templates/Page____3017.aspx.

Datatilsynet har tidligere konkludert med at uoppfordret publikasjon av hele fødselsdatoen (dag, måned og år) er i strid med personopplysningsloven. Nettsider som iam.no er også underlagt plikter til å sørge for å ikke publisere reserverte telefonnumre og hemmelige adresser.

Adressemekling og adresselister som bare inneholder det som defineres som grunndata, er lovlig i Norge, og virksomheter trenger ikke samtykke fra den registrerte for å videreformidle denne informasjonen. Med grunndata menes navn, adresse, telefonnummer og fødselsdato (enten kun dato og måned, eller kun år/alder).

Teleoperatører har anledning til å videreformidle grunndata til virksomheter som publiserer kontaktinformasjon (gulesider, 1881, finnfirma, etc.) Du har imidlertid rett til å reservere deg mot at dette gjøres. Dette gjør du ved å henvende deg direkte til din teleoperatør.

Teleoperatørene er i utgangspunktet forpliktet til å utgi sine kunders telefonnummer for bl.a publisering på telefonkatalogen m.m, men dersom du reserverer deg mot dette skal de sperre ditt nummer for utlevering.
I tillegg skal alle norske nettsteder som publiserer telefonkataloger o.l. ha en enkel og hurtig reservasjonsløsning mot dette på egne nettsider.

Juridisk svartjenste
Datatilsynet

Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 09:57   #83
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg eksisterer ikke på Iam.no, og det er i grunnen like greit.
At siden eies av ett medlem av den utvidede familien gjør meg beklemt. Vi skal visst synes dette er helt ok, for å være Støttende FamiliemedlemTM. Det synes jeg er skrekkelig vanskelig må jeg si. Sider som dette er ikke greit, og jeg håper datatilsynet får ryddet opp i dette snarest.

06, 07, og 12.

Sist redigert av Marit K : 27-09-09 kl 10:07.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 10:01   #84
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn som jeg ser det har ikke iam gjort hjemmeleksen sin. For det første så er ikke hele fødselsdato + år lov å publisere, noe de har gjort. De kunne valgt enten fødselsdato eller år, de har koblet dette. For det andre så har de ikke en reservasjonsmulighet, noe de også er forpliktet til å ha. Og for det tredje så har de tydligvis publisert telefonnummer de ikke har lov til, om feilen ligger hos dem eller teleoperatøren som har gitt dem dataene kan man jo lure på, men når de da så til de grader feiler åp punkt nr. 2 ang. reservasjonsmulighet, så hjelper det jo ikke på troverdigheten deres.

Gammel 27-09-09, 10:03   #85
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Jeg er ikke på iam, og det er i grunnen like greit

Gammel 27-09-09, 11:17   #86
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Ikke fødselsdato. Det er flere år siden fødselsdato ikke lenger kom opp i skattesøk, og telefonkatalogen endte jo med å fjerne akkurat de opplysningene fra sine søketreff. Det gjør meg ingenting om folk finner ut hva jeg tjener og hva jeg jobber med, men fødselsdatoen min og mitt skjulte telefonnummer vil jeg ikke ha på nett.

Ah, la ikke merke til det - ser nå at det ikke er oppgitt på meg, men er oppgitt på min kone. Stjernetegn er imidlertid oppgitt på meg, så jeg vil vel da tro at de har dataene....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 12:15   #87
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Likte det ikke. Håper siden stenges!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 19:53   #88
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At hemmelige telefonnr. dukker opp, er jo mildt sagt et alvorlig problem.

Men ellers? Det var dette med fødselsdatoen som var problemet? Er det jeg som er blånn siden jeg ikke ser problemet med det - kan det gjøre svindel og slikt lettere?

Gammel 27-09-09, 20:13   #89
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

At hemmelige telefonnr. dukker opp, er jo mildt sagt et alvorlig problem.

Men ellers? Det var dette med fødselsdatoen som var problemet? Er det jeg som er blånn siden jeg ikke ser problemet med det - kan det gjøre svindel og slikt lettere?

Det er mye lettere å svindle når man har både adresse, fødselsdato og fødselsår tilgjengelig, ja. Var det ikke Storberget som for litt siden oppdaget at hackere stjal identiteten hans i løpet av ti minutter når de hadde de nødvendige data tilgjengelig?

Gammel 27-09-09, 20:22   #90
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Likte ikke dette noe særlig, men de har ikke fått med seg at vi har flytta da...

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 20:27   #91
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Liker det ikke, med tanke på identitetstyveri osv. Håper de må stenge da jeg ikke kan se behovet for en slik side.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 20:55   #92
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er rimelig pissed, ettersom jeg har slettet det meste på telefonkatalogen allerede....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 21:16   #93
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg vil ikke anbefale noen å registrere seg for å prøve å endre ting. Så nettopp dette på Twitter fra noen som hadde prøvd:

Jeg fikk slettet en del som stod der, og lagt ut en sur "hilsen" om hva jeg syntes om stedet. Syntes absolutt det var verdt det, å kunne fjerne fødselsdato om ikke annet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 21:16   #94
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt sykt! Kom opp flere debattinnlegg på nettet som jeg visstnok skal være forfatter av....Er noen flere som heter det samme som meg, så litt misvisende at det er linket til debattinnlegg med samme navn som mitt... Syns det var litt ekkelt jeg.

Gammel 27-09-09, 21:24   #95
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og hvordan kan det ha seg at noen er registrert med fødselsdato, mens andre ikke (selv om det står hvilke stjernetegn de er)...?

Gammel 27-09-09, 21:27   #96
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Synes litt av problemet i dag blir også hvordan en del bedrifter, banker osv. identifiserer personer. Problemet med identitetstyverier har blitt ganske stort, men fortsatt er det lite som gjøres for å identifisere personer i en del sammenhenger...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 21:31   #97
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På meg hadde de surret og gitt meg fornavn som etternavn, registrert meg som to forskjellige personer med ny og gammel adresse osv. Prinsipielt mot, i praksis ganske avslappet.

Gammel 27-09-09, 21:39   #98
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Dette likte jeg ikke i det hele tatt. En ting er adresse og tlf nummer..

Gammel 27-09-09, 21:40   #99
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, dette likte jeg ikke. Ikke i det hele tatt!

Gammel 27-09-09, 21:51   #100
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk også opp en del informasjon om meg. Men ikke noe på mannen. Derfor tror jeg at søkerbasen deres i stor grad er knyttet opp til telefonkatalogen. Mannen har nemlig "hemmelig" nummer - det er ikke søkbart i noen telefonkatalog. Den andre grunnen til at jeg tror det er knyttet opp til telefonkatalogen er at jeg ikke får opp bursdagen min - den har jeg fjernet fra telefonkatalogsiden.

Resten av informasjonen om meg finner man også om man googler.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.