Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stigmatisering av overvektige

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-08, 22:07   #101
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stigmatisering av overvektige

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Aha, hvis det er lidelseskonkuranse vi driver på med. Det er sikkert ingen som har det verre enn meg! Jeg har trodd jeg bare veide et par kilo for mye og en tur på vekta avslører at jeg har BMI som karakteriseres som fedme og i tillegg fryser jeg hele j**** tiden, er ikke dette halve poengen med å ha fett på kroppen da - at det skal bli varmt. Oppsummering: Jeg har samme lidelsene som de som veier for lite, jeg har en BMI som tilsvarer fedme og jeg er tydeligvis blind i tillegg. Noen som høyner? :i konkuransemodus:

Fnys!

Jeg taper grundig hver gang jeg går på jobb, jeg. Egopasienter.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:07   #102
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg er lett overvektig og fryser noe innmari på føttene akkurat nå.

Jeg er veldig overvektig, men har lavt stoffskifte. :alltid frossen:

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 05-03-08, 22:09   #103
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg er veldig overvektig, men har lavt stoffskifte. :alltid frossen:

Ja, men er du svaksynt? :drar trumfkortet:

Gammel 05-03-08, 22:10   #104
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, men er du svaksynt? :drar trumfkortet:

Jah!
-3,75 og -4,00.

Har de klasehodepine, frøken? :triumferende:

Gammel 05-03-08, 22:10   #105
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foreslår at ingen som ikke har prøvd å være undervektig uttaler seg om hvor nært knytta det er til skjønnhetsideal å ha en total mangel på kvinnelige former, å ha spisse kanter og å ha et skjelett til beskuelse for hvem som helst hvis man har på bikini. Så kan de som aldri har vært overvektige gi beng i å uttale seg om hvordan DET føles.

:begynner å bli provosert og oppgitt over kortsynthet her:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:11   #106
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

.............

Sist redigert av Muad'Dib : 06-03-08 kl 11:01. Årsak: ble likevel litt for spesifikt
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:12   #107
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det blir helt feil å sette veldig tynn opp mot veldig tykk.
Ja begge deler går på kropp, men der stopper det opp.

Endel overvektige vil ha forståelse for at det ikke er morsomt å være tynn, noen ikke.
På samme måte som at noen veldig tynne forstår at det er ikke morsomt å være overvektig, men igjen noen klarer ikke å se det.

Noen mennesker må på død og liv kommentere kroppen til andre, om de er for tynne eller for tykke.
Noen takler kommentarer bra, andre reagerer mere på det, men her kommer nok mere individuelle forskjeller inn en hvilken størrelse personen har.

Gammel 05-03-08, 22:13   #108
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Stigmatisering av overvektige

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Jeg tror ikke undervektige har problemer med å forstå at det å være overvektig ikke behøver å være enkelt. Men mange overvektige ser visst ikke det samme andre veien, den undervektige er "idealet". Den som er ufrivillig undervektig vet at "idealet" ikke er noen ideell plass å være.

Som det er påpekt flere ganger gjennom tråden så er ikke problematikken den samme, men hvordan det føles for individet er likevel likt.

Så enkelt og bra kan det sies.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:14   #109
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Stigmatisering av overvektige

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg foreslår at ingen som ikke har prøvd å være undervektig uttaler seg om hvor nært knytta det er til skjønnhetsideal å ha en total mangel på kvinnelige former, å ha spisse kanter og å ha et skjelett til beskuelse for hvem som helst hvis man har på bikini. Så kan de som aldri har vært overvektige gi beng i å uttale seg om hvordan DET føles.

Ja, også det aC sier.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:27   #110
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Jeg håper det ikke er meg du hinter til nå. Og jeg håper virkelig ikke at man er nødt til å ha opplevd alt for å kunne forstå, eller prøve å forstå hvordan andre mennesker har det. Faktisk synes jeg til og med at det er viktig å huske på at selv med identiske kropper, omgivelser etc. så vil to unike individer alltid ha sin helt egen opplevelse av situasjonen.

Jeg synes det bør være lov å si at f.eks. samfunnets fokus på selvkontroll og skammen forbundet til det å tilsynelatende mangle dette er noe som rammer overvektige uten at folk skal bli så hårsåre at de leser noe helt annet i det.

Gammel 05-03-08, 22:29   #111
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hinting gjør man på rommet sitt. Jeg driver ikke med sånt.

Gammel 05-03-08, 22:30   #112
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det bør være lov å si at f.eks. samfunnets fokus på selvkontroll og skammen forbundet til det å tilsynelatende mangle dette er noe som rammer overvektige uten at folk skal bli så hårsåre at de leser noe helt annet i det.

Viktig poeng!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 22:32   #113
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg er helt enig i at samfunnet stigmatiserer overvektige. Aldri sagt noe annet. Det jeg blir så forbanna oppgitt over er det som HP har vært inne på, den manglende forståelsen andre veien. (og nei, jeg blir vanligvis ikke så provosert over dette, men timingen var usedvanlig kjip.)

Gammel 05-03-08, 22:35   #114
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Det kunne vore interessant å vite om kva me som ligger midt i mellom sånn bmi-messig ville valgt dersom me heilt hypotetisk sett hadde hatt muligheten til å velge mellom å bli overvektig eller undervektig.

Eg er rimeleg trygg på at om denne gruppa skulle tvingast til å velge side, så ville majoriteten valgt å vere undervektig.

Gammel 05-03-08, 22:39   #115
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

. Det jeg blir så forbanna oppgitt over er det som HP har vært inne på, den manglende forståelsen andre veien.

Men hva synes du om at media forherliger de tynne, og at stjernene bruker undervekt som et grep for å få oppmerksomhet. Og media biter på det, ev. fyrer opp under det? Hvem snakker om Ashley Olson? Ingen. Alle har fokus på Mary Kate, som er ENDA litt tynnere og som har erklært en spiseforstyrrelse.

Hadde det vært "bedre" om undervektige ble foraktet, men samtidig forstått, på samme måte som overvektige?

Jeg leker ikke djevelens advokat, her altså. Jeg er genuint nysgjerrig på å vite hvordan det er å tilhøre den gruppen jeg alltid har ansett som "tynne, og gjett om de er stolte av det!" :tidligere lite innsiktsfull:

Gammel 05-03-08, 22:39   #116
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg er rimeleg trygg på at om denne gruppa skulle tvingast til å velge side, så ville majoriteten valgt å vere undervektig.

Jeg er ikke rimelig trygg, jeg er bombesikker.

Gammel 05-03-08, 22:39   #117
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig, så lenge man bare diskuterer overvekt. Men å dra slutningen om at det derfor må være lettere å være undervektig blir helt feil.

Gammel 05-03-08, 22:40   #118
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Hinting gjør man på rommet sitt. Jeg driver ikke med sånt.

Bra!

Gammel 05-03-08, 22:41   #119
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer aldri til å slutte å forundre meg over at mennesker som absolutt hater at deres kropp blir sett på og kommentert, synes at det er vanskelig å forstå at andre som heller ikke har et godt forhold til kroppen sin, (men av andre årsaker) heller ikke liker det.

:har vært tynn, har vært tykk, skjønner alle sammen, kombayah:

Gammel 05-03-08, 22:42   #120
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Det kunne vore interessant å vite om kva me som ligger midt i mellom sånn bmi-messig ville valgt dersom me heilt hypotetisk sett hadde hatt muligheten til å velge mellom å bli overvektig eller undervektig.

Jeg antar da at du ser for deg et valg mellom "tilsvarende grad" av overvekt og undervekt (og ikke f.eks. valget mellom "litt undervektig" og "sykelig overvektig")? Jeg ville ikke valgt undervekt. (Men jeg er ikke i midt-i-mellom-gruppen heller, da.)

Svar

Emneord
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:34.