|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stigmatisering av overvektige
Bra!
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeJeg er helt enig i at samfunnet stigmatiserer overvektige. Aldri sagt noe annet. Det jeg blir så forbanna oppgitt over er det som HP har vært inne på, den manglende forståelsen andre veien. (og nei, jeg blir vanligvis ikke så provosert over dette, men timingen var usedvanlig kjip.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]() |
#4 |
|
Kanskje vi ser ting med forskjellige briller? Jeg ser ingen forherligelse av undervekt i media. Jeg ser mye negativ oppmerksomhet. Jeg ser mye som blir skrevet om modellindustrien, og hvor forferdelig det er med de tynne jentene. Jeg ser innlegg om hvor jævlig stygt det er når man ser ribben og hoftekam. Jeg ser stadige kriseoppslag om kjendiser med synlige knokler, og får meg ikke til å synes at det er positivt for de, bortsett fra at de får oppmerksomhet. Og noe sier meg at det aldri blir laget noen sitcom om "da jeg var så tynn" som den Kirstie Alley fikk til om "da hun var så tykk". |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
weird
Uffda. Dårlig timing kan gjøre mye.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeDet kunne vore interessant å vite om kva me som ligger midt i mellom sånn bmi-messig ville valgt dersom me heilt hypotetisk sett hadde hatt muligheten til å velge mellom å bli overvektig eller undervektig.
![]() |
#7 |
Textrovert
|
Jeg er ikke rimelig trygg, jeg er bombesikker.
![]() |
#8 |
flisespikker
|
Jeg antar da at du ser for deg et valg mellom "tilsvarende grad" av overvekt og undervekt (og ikke f.eks. valget mellom "litt undervektig" og "sykelig overvektig")? Jeg ville ikke valgt undervekt. (Men jeg er ikke i midt-i-mellom-gruppen heller, da.)
![]() |
#10 |
flisespikker
|
Takk, det var absolutt den snille måten å beskrive min tendens til å blande seg midt inn i diskusjoner og fortelle folk hva de selv mener til høyre og venstre.
![]() |
#11 |
weird
![]() Sv: Stigmatisering av overvektige*bestiller time hos Skilpadda*
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
trøtt
|
Det er en oppfatning jeg jevnt over deler med deg.
![]() |
#13 |
Metallica!!
|
Eller når de kommenterer at du som er så tynn burde da heller spise hamburger og pommes frites istedenfor en salat og grovt brød.
Det har du helt rett i!! Det virker som om det er fullt ut akseptabelt å fortelle en undervektig person hvordan en ser ut, til en hver tid.
*applaus*
Du har jammen skjønt det!
Jupp!
![]() |
#15 |
Textrovert
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeMen hvis valget var veldig overvektig eller veldig undervektig, hadde vel de fleste valgt veldig undervektig, tror dere ikke det?
![]() |
#16 |
Leser
|
Jeg ville heller ha vært veldig overvektig enn veldig undervektig. På den andre siden vil jeg heller ha vært litt undervektig enn litt overvektig. (Forståelig?)
![]() |
#19 |
Mother of Dragons
|
Heller veldig overvektig enn veldig undervektig, ikke noe tvil på det. Jeg liker å være litt sånn solid og som ikke kan pushes til side, jeg liker å ta opp litt plass rett og slett.
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
De fleste klesbutikker jeg kunne tenke meg å handle klær i, har klær i str. 36–44, med andre ord kun til folk som er normalvektige. Problemet oppstår vel for de tynne akkurat som for de tykke, når man faller utenfor denne kategorien. Jeg kan ikke skjønne at det skal være et mindre problem å ikke finne klær i str. 32–34 enn å ikke finne klær i størrelse 46–48. Faktisk så innbiller jeg meg at det med klær er lettere for overvektige, for det finnes tross alt kleskjeder som spesialiserer seg på store størrelser. Jeg tror ikke jeg har hørt om tilsvarende for små, (men hva vet jeg, jeg har aldri hatt bruk for små klær siden jeg fant dem i barneavdelingen).
Jeg er veldig overvektig, og jeg ville definitivt mye heller veie det jeg veier i dag enn å være tilsvarende mange kg undervektig. (Jeg sjekket normalvektområdet for min høyde (BMI), tok utgangspunkt i laveste normalvekt og trakk fra like mange kg som jeg i dag er overvektig. Jeg kom til 38 kg.) |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|