|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Høres ikke ille ut, nei. Regner med du er flink i jobben din.
![]() |
#163 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har nevnt det før, men det kan nevnes igjen: Jeg jobbet for noen år tilbake sammen med ei som var utdannet ingeniør, hun var ærlig på at hun ville ha lærerjobb en stund for å få roligere dager. Hun holdt såvidt ut ett år og det er forsiktig å si at respekten hennes for læreryrket var noe større da hun sluttet.
![]() |
#164 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg lurer på noe. |
![]() |
![]() |
#165 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Ja. Krevende, og slik jeg (som jobber mye med kriminalitet) ser det; vanvittig viktig sett i sammenheng med samfunnsnytte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg skjønner ikke denne diskusjonen med om lærere er noe vits i å ha eller om ingeniører er bedre å ha. Skal det være på den måten så er det de som jobber med samferdsel som burde tjene mest. Uten dem kommer ingen andre seg til jobb noe sted samme søren hva de kan. |
![]() |
![]() |
#167 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Og til de som tror det er sjempevanlig med sekshundre laken i begynnerlønn - det er ikke det. Det er helt ekstraordinært. |
![]() |
![]() |
#168 |
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg har litt lyst til å si noe om en utfordring innad i "utdanningsgruppene" som Unio liker å kalle lærere, fysio, ergo, sykepleiere, prester osv. Hvis jeg hadde hatt en stilling i lønnsstige hadde jeg etter 8 år tjent nesten 40 000 mindre i året enn en adjunkt, til tross for lik utdanningslengde (jeg har en del videreutdanning). Som helsearbeider har jeg heller ingen tillegg for ansvar for brukere (sammenligner ift kontaktlærer). Dette er en problemstilling som gjør sitt til at Unio svekkes i forhandlingene. De 3-årige helseutdanningene med videreutdanning vil nærme seg lærerne, men det går ikke all den tid det man er i samme organisasjon. Derfor vil jeg påstå at utdanning utover grunnutdanning ikke lønner seg i stor grad for helsefolkene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
maler
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Det er også vanskelig for unio å fronte "utdanning skal lønne seg" som parole når de organiserer mange med tre års høyere utdanning. Tre års høyskoleutdanning er vel ikke veldig høy utdanning i dette landet lenger. Skjønt det er jo definitivt lenger enn ufaglærte i samme fagområde.
![]() |
#170 |
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke sant, det er jo få som "bare" har grunnutdanning lengre. Jeg har helt "feil" videreutdanning i forhold til hva jeg jobber med nå, men den har jo hjulpet meg videre i arbeidslivet, gikk for eksempel foran ei uten noe ekstra da jeg fikk dagens jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg unner leger, politi og sykepleiere resultatlønn, av hele mitt hjerte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Passiv
|
Vi tar ikke samme pensum i anatomi og fysiologi som medisinstudentene nei, de har nok ganske mye mer ned på detaljnivå enn det vi har. Jeg skjønner jo at de må gå 6 år, og vi 3 år. Men jeg kunne jo ønske for det, at man fikk litt høyere lønn. Jeg ser for meg om noen år, at jeg vil se på det grønne gresset på andre siden av gjerdet, fordi jeg gidder ikke å slite meg ut på jobbing til alle døgnets tider, helligdager og hva har du - og jeg er drittlei av å jobbe helg. Jeg kommer nok ganske sikkert til å jobbe med noe som er relatert til utdannelsen min, men ikke i pleie og omsorg ned på brukernivå. Og med stor sannsynlighet så vil jeg tjene noe det samme som nå, u t e n helger og helligdager. |
![]() |
![]() |
#173 |
Tittel og tittel....
|
Noen år er noen år.
![]() |
#174 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Det virker kanskje litt rart i disse streiketider, men jeg har lyst til å nevne at det går helt fint an å være utdannet lærer, sykepleier, førskolelærer og både elske jobben sin og synes at lønna er helt grei. Jeg tenker på alle foreldrene som leser denne diskusjonen og alle som ligner på den, og konkluderer med at de aldri i verden må oppfordre barna sine til å velge disse utdannelsene, for da ender de opp utbrente og ute av stand til å forsørge seg sjøl. Det vil være katastrofe for rekrutteringen i framtida.
![]() |
#175 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Yes, Zulu. Jeg elsker jobben min, jeg er helt greit fornøyd med lønna, jeg skulle selvsagt ønske at det var mulig å gjøre alle arbeidsoppgavene man pålegges innenfor den tida som er avsatt, men jeg har aldri noen gang hevdet at lærere har det verre eller jobber mer enn alle andre yrkesgrupper. Det er fint å være lærer, i alle fall i vgs, som er det jeg har erfaring med, og jeg kan varmt anbefale det til andre. Jeg har ikke sagt et kvekk om verken ingeniører eller nordsjøarbeidere.
![]() |
![]() |
#176 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Hvis lærere hadde godtatt differensiert lønn med individuelle forhandlinger, og normal jobbsikkerhet, så hadde garantert lønnen økt for gode lærere innen den kompetansen vi trenger.
![]() |
#177 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Har lærere mer enn normal jobbsikkerhet? Det er nytt for meg - eventuelt gammelt nytt, den ansettelsesavtalen som lærere hadde før finnes ikke lenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
|
Det var en interessant omskrivning for hva vi andre kaller lønnsforhandlinger. Ja, vi bortskjemte i det private næringsliv, så klart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Noen bransjer egner seg bedre for individuell lønn enn andre. Jeg syns ikke den offentlige skolen er blant dem, men om noen kan overbevise meg om at det finnes gode kriterier som egner seg til bruk i skolen så er jeg åpen for å endre mening. Jeg har bare jobbet fem år i skolen, før det hadde jeg individuelt fastsatt lønn, men da var jobben også en helt annen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg har vært tillitsvalgt og sittet i lokale forhandlinger i Oslo med rektor. Det var ikke spesielt hyggelig, og det var helt klart trynefaktor som var cluet. I tillegg fikk vi beskjed fra Utdanningsforbundet om at hvis vi brøt forhandlingene, var det nesten helt sikkert rektors liste som gikk gjennom. Hun startet forhandlingene med å si at X og Y uansett ikke skulle få noen tillegg (to av de mest erfarne lærerne på skolen som absolutt burde hatt), hvis vi krevde tillegg til dem kunne vi bare glemme resten av forhandlingene. Det var ingen objektive kriterier, kun "jeg synes at han eller hun gjør en god jobb eller jeg synes han eller hun gjør en dårlig jobb."
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|