Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Julebukk

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-10, 16:24   #1
Groover
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2007
Groover har et hav av muligheter foran seg
Standard

Julebukk

Hei!

Jeg holder på å skrive en liten artikkel på nederlandsk om julefeiringen i Norge og har nettopp kommet over ordet "julebukk": "utkledd, maskert person (oftest barn) som i juletiden går fra hus til hus" sier ordboka. Jeg vet ikke om det er en utbredt tradisjonen i Norge. Er det noen som kan hjelpe meg?

Takk på forhånd

mvh

Groover

Groover er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 16:27   #2
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: julebukk

Nesten utdødd vel?

Har aldri gått det, men husker en gang da jeg var lita, at noen i klassen til storebroren min kom med godteri, tror de var utkledd.

Men man går vel nyttårsbukk i Bergens-området?

Gammel 01-12-10, 16:30   #3
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

en tradisjon som lever i beste velgående i Bergen - men kun på nyttårsaften

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 16:33   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har opplevd julebukk kanskje 2 ganger i mitt liv, sett bort fra den éne gangen jeg gikk det selv som barn, så her lever ikke skikken i beste velgående, tror jeg.

Gammel 01-12-10, 16:34   #5
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg gjorde det da jeg var liten. Vi kledde oss ut som nisser gikk fra dør til dør og sang julesanger i romjula. Vi har ikke videreført tradisjonen ettersom det nesten er ingen som gjør det lenger. Litt trist egentlig.

Gammel 01-12-10, 16:38   #6
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gikk mye julebukk da jeg var liten. Kledde oss i tøy vi hadde liggende (strømpebukser over hodet, mammas kåpe og bestefars hatt), og gikk fra dør til dør og sang julesanger i nabolaget. Da vi ble eldre (over 18 år) gikk vi ølbukk. Det kan vi plutselig finne på å gjøre nå også. Da er det alkohol vi forventer å få ved dørene, og ikke sjokolade eller mandariner.

Dette foregikk/foregår i romjulen.

Gammel 01-12-10, 16:59   #7
Marlen
Superaktiv

Marlen sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Marlen er litt kul
Standard

En fin tradisjon som lever i beste velgående her i bygda! Ungene her går 13.dag jul

Gammel 01-12-10, 17:11   #8
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Vi gikk julebukk i romjula da jeg var liten. Vi kledde oss ut, og gikk fra hus til hus og sang julesanger. Det var alltid fint å få litt godter i kurven, men det mest spennende var utkledningen, og å se hvor blide folk var når vi kom. -Vi elsket å opptre, tulle og tøyse, og julebukk var en fin anledning til å gjøre det.

Her dumper det en julebukk innom nå og da, og det er alltid koselig.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 17:17   #9
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi gikk hver eneste nyttårsaften. Masse barn ute i gatene fra kl 16 og til kl 19ca. Synger en julesang og får litt snop.

Forsatt en tradisjon som lever her. Men er ferre enn for 10år siden.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 17:16   #10
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Utdødd nei?

vi går julebukk hver nyttårsaften. Kler oss ut med barna og går rundt på dørene når det er blitt mørkt og synger julesanger og får julegodter..

Kommer alltid mange på dørene her også..

jeg gikk alltid når jeg var liten. Veldig koselig.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 17:50   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi gikk som barn.

I fjor "gikk" Knerten sammen med en del av sine tremenninger og et par av mine søskenbarn, men da gikk vi bare til hus med kjentfolk, stort sett besteforeldrene til de som gikk... og de har av uviss årsak en tendens til å kle seg som nisser, vi var mer "tulleutkledd" når vi var små.

Gammel 01-12-10, 17:54   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hver nyttårsaften som barn. Som ungdom gikk vi fyllebukker med glass natt til 1. nyttårsdag.

Bergen det også ja. Her jeg bor nå har jeg aldri opplevd julebukker.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 18:23   #13
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Her hvor jeg er oppvokst gikk vi julebukk 12 desember, og den tradisjonen er her fremdeles.
Våre og andre sine barn kler seg ut 12 desember, ringer på dørene i nabolaget, og synger julesanger.
En flott tradisjon synes jeg.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 18:27   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebukk

Den er vel mer eller mindre utdødd andre steder enn Bergen, og de går vel helst nyttårsbukk. Det har vært mest utbredt på landet, og jeg hadde ikke engang hørt om det før jeg flyttet fra det sentrale østlandet til Oppland på åttitallet. Det var ikke en utbredt tradisjon der heller, men kom kanskje et par stykker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-10, 22:13   #15
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Den er vel mer eller mindre utdødd andre steder enn Bergen, og de går vel helst nyttårsbukk. Det har vært mest utbredt på landet, og jeg hadde ikke engang hørt om det før jeg flyttet fra det sentrale østlandet til Oppland på åttitallet. Det var ikke en utbredt tradisjon der heller, men kom kanskje et par stykker.

Vi har titt og ofte hatt besøk av julebukker på Bjerke i Oslo, i alle fall, der vi bodde fram til i fjor. Jeg var også med og gikk julebukk flere ganger som barn, rett utenfor Oslo. Vi kledde oss ikke ut som nisser, men som hva som helst - gjerne hekser e.l., synes jeg å huske fra gamle bilder av oss fra rundt 1980. (Ikke ulikt Halloween, altså! )

Gammel 01-12-10, 18:34   #16
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er oppvokst i Bergen og vi gikk alltid julebukk på nyttårsaften. Vi kledde oss ut i rare klær, ofte store boblejakker og sjal, og så hadde vi en eller annen stygg maske på oss så ingen skulle se hvem vi var. Vi gikk fra dør til dør i blokkene der vi bodde, og sang 1 julesang og fikk snop. Som oftest sang vi "We wish you a merry christmas" eller "På låven sitter nissen".

Gammel 01-12-10, 19:22   #17
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må bo på samme plass som Tilde for her er 12.desember den store julebukkdagen, er kjempe førjulskos med syngende, blide og utkledde barn. Vet ikke hvordan det ble den dagen, har iallefall vært slik siden jeg var barn.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 19:26   #18
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gikk alltid julebukk i romjulen. Kledde oss ut som nisser, sang sanger og fikk julegodt.

Dette var på Østlandet.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 19:37   #19
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Her går man julebukk på nyttårsaften. Vi er alltid hos mine foreldre den dagen, så jeg vet ikke hva som er vanlig i borettslaget her vi bor nå.
Mine to pleier alltid å gå, sammen med søskenbarna.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 20:01   #20
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

"Alle" gikk og går julebukk der jeg vokste opp. Vestlandet, men langt nord for Bergen.

Svar

Emneord
julebukk

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:55.