|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Arctic blast, rapport fra nordmann i TexasKuriøst for oss som er vant til litt kulde, og som sender skoleungene ut på drøye halvannen km skolevei i -15 grader uten følge av voksne: Mannen er på jobb i Texas, og ringte nettopp og rapporterte at de nå overøses med advarlser og meldinger mens de venter på det forestående arctic blast og kanskje hele 2 inches of snow. Informasjon om hvordan kle seg (lag på lag), hvor oppholde seg (inne, selvsagt), de deler ut noen slags nødlyspinner på hotellet som man kan knekke for å få lys når strømmen forsvinner (de tar strømmen på forskjellige steder i byen i 15 - 60 minutter med jevne mellomrom for å ikke overbelaste strømnettet), og de vurderer å sette ut små busser på bussholdeplassene så folk ikke trenger å stå ute i kulda (ca 0 grader celcius) for å vente på buss - som antagelig ikke kommer fordi den har kjørt ut av veien. Alle nordmenn på kontoret hans rister oppgitt på hodene og drikker kaffe og venter på bedre tider med bena på bordet. Vi kan jo le av det, men samfunnet der er jo ikke laget for å takle slikt. Interessant å få "delta" om enn på avstand. Sist redigert av banana : 03-02-11 kl 21:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i Texas |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i TexasDet er ganske fasinerende, ja.
![]() |
#4 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i TexasVeldig komisk for oss nordmenn.
![]() |
#5 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i Texas
![]() |
#6 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i Texas2 inches, ja. Jeg sitter her nå og ser ut på ... tja, 24 inches?
![]() |
![]() |
#7 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i TexasOg nå har de bestemt se for at skolene her skal være stengt i morgen, siden de anser at man ikke bør kjøre noen sted på sommerdekk på 5 cm snø. Som sikkert er smart nok det tatt i betraktning hvor mange her som knapt har sett snø i RL en gang.
![]() |
#8 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i TexasDet som slår meg litt ettersom han rapporterer er jo hvor mye vi tar for gitt her, hvor godt tilpasset samfunnet vårt er slike forhold som deler av USA utsettes for nå. Vi tar for gitt at folk kan kle seg, at vi kan parere når en fot plutselig glir på isen, at folk kan kjøre på glatta eller i snø (tja...), at veiene er fremkommelige og at strømmen ikke faller ut, eller i det minste at vi har ved og vedovn. Men vi har jo sett eksempler her i landet også, det er ikke mange år siden folk ble stående fast på E18 mellom Kristiansand og Grimstad, og det ble sendt ut snøscootere for å redde de som trengte det mest. Jeg mener å huske at en fødekvinne var en av dem, men jeg kan ta feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i TexasMan skal ikke lenger enn til UK for å oppleve unntaksstilstand ved snøfall.
![]() |
#10 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i TexasMen ja, jeg er enig. Det kan virke komisk, men alt er jo snakk om forhold og vane. et ville som påpekt over her, blitt unntakstilstander i Noge om vi plutselig skulle fått flere uker med 40 +.
![]() |
![]() |
#11 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i TexasMan er jo forberedt på å takle det været man vanligvis har. Som sagt, jeg tror det ville bli stengte skoler i Norge også om man plutselig fikk en uke med 45 varme. Det er jo naturlig at ting stopper når man ikke har infrastruktur til å takle det. Og mange har jo verken hus eller klær som er ment for minusgrader. For de har man jo aldri her. Akkurat som folk flest ikke har AC til å takle ekstrem varme i Norge.
![]() |
#12 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i TexasMen er det altså sånn at "ammrikanærn" ikke går noe sted, til butikken, skogstur, golfbanen etc? Altså, kan ikke foreldrene følge ungene til skolen til fots eller at barna gjør det selv?
![]() |
#13 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i Texas
Vi følger ungene til skolen og veldig mange barn går eller sykler. Men de har jo lite på skolen å gjøre om det ikke er lærere der. Og det er jo ikke mange lærere som bor i gangavstand til skolen. Det er alt annet enn unormalt å ha lang commute til arbeid, min lærervenninne kjører nesten en time. Mannen min har 20 minutt (på motorvei).
![]() |
#14 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i TexasSelv om jeg skjønner, sånn rent praktisk, hvorfor det blir slike tilstander, så er det ganske småmorsomt å observere utenfra for en nordmann, ja.
![]() |
#15 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i TexasMan trenger ikke dra så langt som til Texas for å oppleve paralyse som følge av snø. Jeg brukte en gang en hel dag på å komme meg til kontoret mitt i Danmark, fordi det hadde vært "snøstorm" i København, hvilket betydde ca. 10 cm med snø i løpet av natten. Fly ble kansellert og forsinket, vi stod på Kastrup i 2,5 time før de lykkes med å få flyet til en gate, til slutt var det en pilot og to kabinpersonale fra et annet fly som stod og måkte snø slik at de klarte å få flyttet gaten de få metrene som skulle til. På veien fra flyplassen til jobben lå det strødd med biler i veikanten, de hadde kjørt av veien i løpet av "snøstormen".
![]() |
#16 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i TexasMan trenger egentlig ikke dra lengre en til Danamrk for å oppleve at ting blir kaos når det snør.
![]() |
#17 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Arctic blast, rapport fra nordmann i TexasMen har vi fått noe snø? (Kilde: youtube.com)
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|