Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mobbing og kjøpepress

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-11, 20:52   #1
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Mobbing og kjøpepress

Interessant tråd om mobbing på arbeidsplassen.
Jeg vrir litt på problemstillingen til å gjelde våre barn.

Hvordan utarter mobbingen seg idag kontra 80-tallet da mange av oss var barn?

Mine unger har ikke startet på skolen ennå men via venner hører jeg om (u)kulturer der først og fremst kjøpepress gir utslag i mobbing.
Mobbingen forsterkes av digitale medier som ikke fantes for noen tiår tilbake. Facebook, mms, youtube.
Mange av oss voksne har tatt del i en finanskarussell og boligboble som vi har kunnet skumme fløten av og kjøpe det ungene peker på.
Barn av mindre bemidlede foreldre opplever utestengelse og mobbing når de ikke har det siste innen klær og elektronikk. Barn av fattige foreldre isoleres pga at foreldre ikke har penger til fritidsaktiviteter.

Kjøpepresset synes å være størst i "hvite ghettoer", for å vri litt på uttrykket.

En annen ting: når mange barn nærmest hører til daglig hjemme hvor udugelige lærere er, får det de peker på - at foreldrene nærmest truer med advokat hvis gullungen blir irettesatt - og der "enkeltindividets frihet" gjennomsyrer tenkemåten - hvordan skal de omstille seg og vise respekt for læreren og medelevene i en skolesituasjon?

Mulig det blir vel politisk dette, men jeg mener helt klart at mobbing reflekterer tidsånden vi er inne i - med mer og mer materialisme, økte forskjeller og ekstrem individualisme.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:09.