Mobbing og kjøpepress
Interessant tråd om mobbing på arbeidsplassen.
Jeg vrir litt på problemstillingen til å gjelde våre barn.
Hvordan utarter mobbingen seg idag kontra 80-tallet da mange av oss var barn?
Mine unger har ikke startet på skolen ennå men via venner hører jeg om (u)kulturer der først og fremst kjøpepress gir utslag i mobbing.
Mobbingen forsterkes av digitale medier som ikke fantes for noen tiår tilbake. Facebook, mms, youtube.
Mange av oss voksne har tatt del i en finanskarussell og boligboble som vi har kunnet skumme fløten av og kjøpe det ungene peker på.
Barn av mindre bemidlede foreldre opplever utestengelse og mobbing når de ikke har det siste innen klær og elektronikk. Barn av fattige foreldre isoleres pga at foreldre ikke har penger til fritidsaktiviteter.
Kjøpepresset synes å være størst i "hvite ghettoer", for å vri litt på uttrykket.
En annen ting: når mange barn nærmest hører til daglig hjemme hvor udugelige lærere er, får det de peker på - at foreldrene nærmest truer med advokat hvis gullungen blir irettesatt - og der "enkeltindividets frihet" gjennomsyrer tenkemåten - hvordan skal de omstille seg og vise respekt for læreren og medelevene i en skolesituasjon?
Mulig det blir vel politisk dette, men jeg mener helt klart at mobbing reflekterer tidsånden vi er inne i - med mer og mer materialisme, økte forskjeller og ekstrem individualisme.
|