Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

De glemte barna - artikkelserie om barnevernssaker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-11, 13:00   #1
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De glemte barna - artikkelserie om barnevernssaker

Sitat:

I valgkampen 2009 fortalte Adresseavisen om 40 barn i Trondheim som ventet på fosterhjem. "De glemte barna" hadde blitt utsatt for alvorlig omsorgssvikt, og mange av dem hadde ventet på et nytt hjem i lang tid. Nå kan du lese om hva som har skjedd med disse barna. Historiene til fire av dem vil vi fortelle i lengre, dyptpløyende saker – der vi har fått tilgang på barnevernsmappene deres.

I går var artikkelen om Tea og Anders i avisen, og den var ganske tøff å lese. Synes det er viktig med fokus på dette temaet. Spesielt ille er det med de som det aldri blir meldt fra om samme hvor ille det er. Håper folk blir litt mer våkne og stiller opp for de uskyldige barna.

Inneholder sterke historier med barnemishandling. Ikke les om du ikke vil.
http://www.adressa.no/nyheter/deglemtebarna/

Gammel 22-03-11, 13:30   #2
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssaker

Jeg så på klippet, og jeg gråt og gråt.
Takk og lov for at det finnes mennesker som makter å jobbe med slike saker, uten å gå under selv.

Gammel 22-03-11, 14:09   #3
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg kan jo ikke lese sånt på jobb.

Gammel 22-03-11, 14:10   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke lese slike saker. Jeg blir helt ødelagt.

Jeg syns det er utrolig vanskelig å forholde meg til at barn har det vondt og vanskelig rundt omkring.

Gammel 22-03-11, 14:25   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjempevondt. Og utrolig at ingen grep inn tidligere, i de fleste sakene er det jo så tydelig at andre har visst, bare ikke sagt fra. Og om referatet fra barnehjemmet stemmer, så var det jo tydelig at moren selv forstod at hun trengte hjelp. Stakkars, stakkars unger.

Gammel 22-03-11, 14:31   #6
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg setter så utrolig stor pris på at Adressa setter fokus på disse barna. Sitter her og gråter selv, om 1,5 mnd skal jeg tilbake til jobb hvor jeg møter noen av de som greier å ta vare på barna sine med hjelp og noen av ungdommene som ikke fikk et fosterhjem. Sambo har lyst på et barn nummer tre. Jeg vil vi skal bli fosterhjem når tiden er inne for det. Etter å ha sett dette blir jeg bare mer sikker, vi skal.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:50   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes den serien til Adresseavisa er god. Og jeg satt med en stor vond klump i går da jeg leste det etter middagen. Og det er så vanskelig å se for seg alle de som har sett disse barna, men ikke grepet inn. Jeg skjønner at det kan være et stort skritt å ta for mange, men når det står en unge på 1-2 år utendørs, helt apatisk, skitten og utafor, da må det (sammen med alt andre som har blitt observert) ringe ei bjelle?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:57   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Næsj. Bjeller?

Hvor mange ganger har vi ikke diskutert ting her eller tidligere på NM, der noen hadde observert slik eller sånn, folk som meg med fartstid og peiling på området sa at sladrebøtta burde ringe barnevernet, fremfor å sladre på forum, og så ble sladrebøtta umiddelbart feig og ville ikke ringe, hadde ikke bevis og nei, det var sikkert ikke SÅ ille.

Okking og uffing over artikler og TV-innslag kan alle få til.

Jeg har ikke noen tro på menneskeheten lenger, nei. Å behandle flere tusen slike saker tok fra meg alle illusjoner.

Gammel 22-03-11, 15:02   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@HV: jeg vet.
Jeg blir bare så fryktelig frustrert.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 15:02   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper virkelig jeg er i stand til å være Nabokjerring som bryr seg, om je oppdager noe liknende. Men jeg innser jo at Harriet dessverre har rett, det er alt for få som bryr seg, dessverre. All ære til dem som gjør det.

Gammel 22-03-11, 15:05   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg synes den serien til Adresseavisa er god. Og jeg satt med en stor vond klump i går da jeg leste det etter middagen. Og det er så vanskelig å se for seg alle de som har sett disse barna, men ikke grepet inn. Jeg skjønner at det kan være et stort skritt å ta for mange, men når det står en unge på 1-2 år utendørs, helt apatisk, skitten og utafor, da må det (sammen med alt andre som har blitt observert) ringe ei bjelle?

Som Harriet sier så skjer det altfor ofte at folk bare har nok med sitt, de trenger ikke å få ekstra bekymringer i form av naboungen som ser ut til å ha det fælt men som "sikkert får det bedre snart", eller "sikkert ikke har det såå ille".
For å bli litt personlig, så kunne jo absolutt alle rundt oss, venner, skole og familie, se hvordan jeg og min bror hadde det. Ingen gjorde noe, ingen. Jeg skjønner ikke at en SKOLE kan ignorere sånne ting. Men skolene er kanskje bedre i dag enn på 80- og 90-tallet.

Gammel 22-03-11, 15:10   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interessante leserkommentarer der. :lærer aldri:

Gammel 22-03-11, 15:13   #13
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

På 70 tallet trodde alle at alt var bedre en på 60 tallet, på 80 tallet var man i allefall ikke så verdensfjerne som på 70 tallet, på 90 tallet var man jo ikke like hjerterå og menneskefintlig som på 80 tallet og nå går jo alt så mye bedre for vi er jo ikke lengere så naive som i forgie århundre.

Gammel 22-03-11, 15:15   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg orker ikke lese artikkelen, men jeg vil mene litt likevel jeg.

Det verste for unger som vanskjøttes er jo at det ikke bare er varslingsterskelen som er så høy. Alle terskler på vei mot hjelp er jo høye. Det skal ekstremt mye til at noen varsler. Så skal det mye til at det avsettes ressurser eller åpnes sak. Så skal det mye til at det kommer noe vedtak med noe svong over. Og om man nå omsider og etter halve barndommen overstått kommer dit at det ble varslet, det ble åpnet sak, foreldren ikke greide holde så mye fasade at saken blåste over igjen og det er soleklart for alle at dette barnet - som nå gjerne begynner å bli ungdom med problemer - skal ha hjelp. Ja da kommer den verste nedturen av alle. Det er ikke hjelp å hente for mange. Det er ikke nok fosterhjem - ikke nok folk som kan ta vare på en som trenger det.

Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 15:36   #15
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Signerer smilefjes her. Det er fryktelig frustrerende å sitte som barnevernkonsulent og ha barn du vet MÅ ha hjelp NÅ, men som du ikke klarer å hjelpe. Enten mangler det fosterhjem eller så mangler det tiltak av andre slag. Det er tragisk og forferdelig frustrerende situasjon både for barna, omgivelsene og for de (vi) som jobber med dette.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 16:17   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg orker ikke lese artikkelen, men jeg vil mene litt likevel jeg.

Det verste for unger som vanskjøttes er jo at det ikke bare er varslingsterskelen som er så høy. Alle terskler på vei mot hjelp er jo høye. Det skal ekstremt mye til at noen varsler. Så skal det mye til at det avsettes ressurser eller åpnes sak. Så skal det mye til at det kommer noe vedtak med noe svong over. Og om man nå omsider og etter halve barndommen overstått kommer dit at det ble varslet, det ble åpnet sak, foreldren ikke greide holde så mye fasade at saken blåste over igjen og det er soleklart for alle at dette barnet - som nå gjerne begynner å bli ungdom med problemer - skal ha hjelp. Ja da kommer den verste nedturen av alle. Det er ikke hjelp å hente for mange. Det er ikke nok fosterhjem - ikke nok folk som kan ta vare på en som trenger det.

Og allikevel mener skremmende mange at barnevernet er maktsyke jævler som går inn og tar barna fra alle de stakkars foreldrene, uten grunn.

Gammel 22-03-11, 16:35   #17
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Ufattelig sterk historie. Trist.

Burde vært tettere bånd mellom dem som følger opp ufrivillig barnløse og barnevernet. Mange barn i kø for omsorg, mange foreldre i kø for å gi omsorg.

Gammel 22-03-11, 16:38   #18
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Skal mangelen på fosterhjem legges på de ufrivillig barnløse?

Gammel 22-03-11, 16:41   #19
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Ufattelig sterk historie. Trist.

Burde vært tettere bånd mellom dem som følger opp ufrivillig barnløse og barnevernet. Mange barn i kø for omsorg, mange foreldre i kø for å gi omsorg.

Tanken er god, Brutus, men å være foreldre er ikke det samme som å være fosterforeldre - fosterbarn har man ofte på lånt tid, det er ikke det man lengter etter som ufrivillig barnløs. Ikke kan man ha fosterbarn mens man venter heller, for man kan jo ikke bare kaste ut barna igjen den dagen Telefonen plutselig ringer.

Selvfølgelig kunne man ha hatt en praksis hvor flere av disse barna ble frigjort adopsjon i stedet for at de ble evige fosterbarn. Men det er en annen diskusjon.

Gammel 22-03-11, 16:42   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er jo noen som velger å bli fosterforeldre når de ikke fikk barn biologisk selv. Men disse skjønner nok ganske så av seg selv at fosterforeldre er et alternativ for dem.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:23.